طرح ساماندهي تامين آب سالم، گسترش استفاده از داروهاي قاچاق براي بيماري زنبورها و اختصاص 3000 ميليارد ريال به دامداران براي ثبات قيمت شير تا پايان سال از جمله مهم‌ترين اخبار اين هفته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران مهم‌ترين خبرهاي كشاورزي از 23 تا 27 آذرماه به شرح زير است:
 
طرح ساماندهی تأمین آب سالم در تهران اجرا می‌شود/ برخورد جدی با کشاورزان متخلف  
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از اجرای طرح اضطراری ساماندهی آب سالم، اصلاح نوع کشت، و برخورد قانونی با تولیدکنندگان سبزی و صیفی با آب‌های نامتعارف استان تهران درسال زراعی ۹۲-۹۳ از نیمه دوم آذرماه سال جاری خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه عدم جایگزینی آب سالم برای کشاورزان واجد حقابه، اختلاط فاضلاب‌های خانگی و صنعتی با آب‌های سالم کشاورزی، دسترسی کشاورزان به آب‌های نامتعارف و... سبب شده تا بخشی از تولید محصولات کشاورزی به ویژه سبزی و صیفی تحت شرب آب‌های نامتعارف انجام پذیرد ادامه داد: در طول ۴ سال گذشته حدود ۹۰ درصد از سطح اراضی سبزی و صیفی تحت آبیاری با آبهای نامتعارف کاهش یافته و از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید سالانه این محصولات در استان تهران کمتر از یک درصد (۹۶صدم) از آن‌ها تحت شرب آب مخصوص سالم و درصد محدودی آب‌های نامتعارف تولید می‌شود که این مهم به ویژه به علت مصرف تازه خوری محصول نیازمند برنامه ریزی، اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات آنی است.   
 
موسوی با اشاره به اینکه برای حل این مشکل دو برنامه کوتاه مدت و میان مدت در نظر گرفته شده‌اند اضافه کرد: تصفیه فاضلاب‌ها و روان آب‌ها و سپس آن‌ها را در اختیار کشاورزان قرار دادن همچنین ارتقای بهره وری مصرف آب با سرعت بخشی به توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از ارکان برنامه میان مدت ما است.   
 
وی افزود: در طی حل ریشه‌ای مشکل مذکور در میان مدت به منظور حفظ پایداری منابع آب، خاک، محیط زیست و و تولید مستلزم همه پیشنهادات سازمان جهاد کشاورزی استان مصوب در جلسه ۳۰. ۰۷. ۹۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ویژه طرح‌های تکمیلی کامل آب‌های متعارف و تخصیص آن به بخش کشاورزی است اما اجرای طرح اضطراری و کوتاه مدت برای جلوگیری از تولید محصولات کشاورزی از اولویت‌های اساسی ما است.   
 
موسوی ادامه داد: اجرای طرح اضطراری با حمایت همه جانبه استاندار تهران وزیر جهاد کشاورزی در مشارکت همه جانبه دستگاه‌های مطبوع و بازدیدهای می‌دانی تیم مشترک فنی و نظارتی تهیه و در مورخ ۱۶ آذر ۹۲ بررسی و تصویب توسط استانداری تهران برای اجرا به همه دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد.

گسترش استفاده از داروهای قاچاق برای درمان زنبورها / زنبورداران از وجود داروهای تولید داخل بی‌خبرند 

در حالی که مسئولان صنعت زنبورداری کشور علت روی آوردن زنبورداران به استفاده از داروهای قاچاق را نبود یا کمبود این کالا عنوان می‌کنند، مدیرکل دارو و درمان سازمان دامپزشکی این مسئله را تکذیب کرد و گفت: ما کمبودی در این زمینه نداریم.

عفت رییسی سرحدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به کمبود دارو در کشور اظهار داشت: به همین دلیل زنبورداران مجبور به استفاده از داروهایی هستند که این چندان شناخته شده و معتبر نیستند و قاچاقچیان نیز از این فضا سواستفاده می‌کنند.  
 
وی با بیان اینکه در گذشته اتحادیه سراسری زنبورداران با سازمان دامپزشکی جلساتی برگزار می‌کرده است، افزود: در جریان نقل و انتقالات دولت جدید برگزاری این جلسات به حالت تعلیق درآمده و در این مدت علی‌رغم درخواست اتحادیه، نه سازمان دامپزشکی و نه صندوق بیمه محصولات کشاورزی جلسه‌ای با ما نداشته‌اند.  
 
رییسی ادامه داد: مشکلات مالی، نبود حمایت و همچنین بیماری زنبور‌ها، تولیدکنندگان عسل را مجبور به استفاده از داروهای وارداتی ارزان قیمت ساخته است.  
 
وی با بیان اینکه اتحادیه زنبورداران بار‌ها از سازمان دامپزشکی درخواست کرده وضعیت داروهای زنبور عسل را مشخص کند، گفت: متاسفانه سال‌هاست داروهایی که در کشورهای مقصد خود مورد استفاده قرار نمی‌گیرند در ایران به مصرف می‌رسند.  
 
رییسی تصریح کرد: مشکل ما این است که مسئولین مربوطه در این رابطه خیلی شفاف اظهار نظر نکرده و زنبورداران را راهنمایی نمی‌کنند.  
 
وی افزود: به همین دلیل زنبورداری که روش خاصی را برای مبارزه با بیماری‌ها نمی‌داند، وقتی زنبورش را در حال نابودی می‌بیند به استفاده از داروهای ارزان قیمت و قاچاق روی می‌آورد.

كاهش 23 درصدي بهاي "طلاي سرخ"/ 75 درصد از "زعفران" كشور در خراسان رضوي توليد مي‌شود  
 
نايب رييس شوراي ملي زعفران با اشاره به افزايش 10 درصدي توليد زعفران از كاهش 23 درصدي قيمت اين محصول خبر داد.

به گفته میری رتبه اول کشور در تولید زعفران متعلق به استان خراسان رضوی با تولید حدود ۷۵ درصد از این محصول است.   
 
وی در مورد کاهش قیمت زعفران نیز افزود: در مدتی که زعفران جدید به بازار عرضه شده شاهد کاهش قیمت این محصول بودیم به طوری که حداقل قیمت طلای سرخ از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان (حدود ۲۳ درصد) کاهش یافته است.  

ميوه گران نمي‌شود/ مردم منتظر يلداي ارزان باشند
 
رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي كشور گفت:با توجه به شرايط موجود احتمال افزايش قيمت ميوه‌ها در ايام شب يلدا بسيار ضعيف بوده و امسال مردم منتظر يلداي ارزان باشند.
وي افزود: با توجه به رشد چشمگيرتوليد نارنگي و پرتقال طي سال جاري مردم نبايد نگران افزايش قيمت اين محصولات در ايام شب يلدا باشند.  
 
 آغاز به کار اولين نمايشگاه تخصصي نهاده‌هاي کشاورزي تهران 


اولين نمايشگاه تخصصي نهاده‌هاي کشاورزي تهران دقايقي ديگر در محل نمايشگاههاي بوستان گفتگو آغاز به کار مي‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اين نمايشگاه با حضور جمعي از مسئولان کشاورزي از جمله رضا فتوحي رئيس سازمان حفظ نباتات، مهندس شريعتمدار مشاور عالي وزير جهاد کشاورزي، بياباني نايب رئيس خانه کشاورز، مدرسي مشاور وزير و ... افتتاح مي‌شود، اين نمايشگاه از 26 الي 29 آذر ماه به مدت چهار روز از ساعت 14 تا 19 پذيراي علاقه‌مندان خواهد بود.

درآمدحاصل از يك متر مكعب "آب" در كشور ناچيز است / ژنتيک موثرترين راه مقابله با بحران آب 


شريعتمدار، مشاور عالي وزير جهاد كشاورزي  با اشاره به اينکه متوسط جهاني درآمد حاصل از يک متر مکعب آب يک دلار است، گفت:‌ اين ميزان در کشور ما تنها 20 سنت است.
 
سموم داخلي از كيفيت بالايي برخوردارند  
 
رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با بیان اینکه کنترل دقیقی بر واردات و تولید سموم در داخل کشور می‌شود، گفت: می‌توان به مصرف کنندگان این اطمینان را داد که این سموم از کیفیت بسیار بالایی برخودار هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به کنترلی که روی واردات و تولید این محصولات می‌شود، می‌توان به مصرف کنندگان این اطمینان را داد که این سموم از کیفیت بسیار بالایی برخودار هستند.

تعلل مسئولان "صنعت دامداري" را نابود مي‌کند/قيمت هر کيلو شيرخام" 1458 تومان

رئيس انجمن صنفي گاوداران با بيان اينکه ستاد تنظيم بازار تعيين قيمت شير را در دستور کار خود قرار نمي دهد، گفت: تعلل در تعيين قيمت شير خسارت جبران ناپذيري به صنعت دامداري کشور وارد مي‌کند.

رئيس انجمن صنفي گاوداران با بيان اينکه در حال حاضر قيمت تمام شده هر کيلو شير درب دامداري يک هزار و 458 تومان است، گفت: دامداران حتي حاضر شدند شير خود را به قيمت يک هزار 350 تومان عرضه کنند اما دولت مخالف اين امر است و اصرار دارد قيمت شير ثابت بماند.  
 
مقدسي افزود: از مسئولان مربوطه درخواست داريم با نگاه غيرکارشناسانه به اين امر نگاه نکنند.  
 
به گفته وي درصورت ادامه روند فعلي قيمت شيرخام و لبنيات به ترتيب 26 و 18 درصد گران مي‌شود.

مبلغ اختصاص‌يافته به "دامداران" كم است/ در مورد قيمت "شير" نمي توان اظهار نظر كرد  

 
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با اشاره به اینکه تخصیص ۳۰۰۰ میلیارد ریال به دامداری‌ کشور هنوز به شکل رسمی به ما اعلام نشده است، گفت: بنده فعلا نمی‌توانم در مورد ثبات یا عدم ثبات بهای شیر تا پایان سال اظهار نظر کنم.

سعید سلطانی سروستانی در پاسخ به این پرسش که اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال از سوی دولت به دامداران سبب ثبات قیمت لبنیات تا پایان سال می‌شود یا خیر، افزود: در مورد این مسئله هنوز چیزی به شکل رسمی به ما اعلام نشده است و من جزئیات آن را نمی‌دانم.   
 
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه دامداران از اول تیرماه تاکنون نهاده‌ای دریافت نکرده‌اند مبلغ اختصاص یافته به آنان بسیار كم است.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار