وزير امور خارجه کشورمان گفت: گروه «دي هشت» به جهان ثابت کرد که کشورهاي اسلامي قادر به افزايش همکاري‌هاي اقتصادي به طور مؤثر هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظريف وزیر خارجه کشورمان طی سخنانی در شانزدهمین نشست وزیران سازمان دی هشت در اسلام‌آباد پاکستان با تأکيد بر لزوم همکاري کشورهاي اسلامي به ويژه در عرصه اقتصادي اظهار داشت: گروه «دي هشت» به جهان اثبات کرده است که کشورهاي اسلامي قادر به افزايش همکاري‌هاي اقتصادي به طور مؤثر هستند و تصميم اتخاذ شده در مورد حفظ گروه «دي هشت» به صورت اعضاي محدود، به منظور تسهيل و تسريع در فرايند تصميم گيري در ميان کشورهاي عضو است. 

وزير امور خارجه افزود: ماهيت تحولات در روابط بين الملل، باعث گرايش بسياري از کشورها به سمت شراکت با ديگران شده است و کشورها براي اطمينان از منافع خود چاره اي جز همکاري و مشارکت با ديگر کشورها ندارند. 

ظريف تصريح کرد: پيشرفت هاي اخير اقتصادي در جهان و بحران مالي با آثار گسترده آنها در جوامع، در نقاط مختلف جهان موجب شده است که کشورها از روش هاي جمعي و همکاري‌هاي چندجانبه در بخش هاي مختلف، به عنوان وسيله اي براي مقابله و مواجهه با چالش هاي خود بهره برداري کنند. 

وزير امور خارجه تصريح کرد: علاوه بر کسب منافع مشترک به منزله گامي مهم در نظم جهاني در حال ظهور، راهبرد همکاري هاي منطقه اي، نه تنها به افزايش قدرت کشورهاي عضو براي مقابله مؤثرتر با نوسانات و بحران هاي مالي جهان کمک خواهد کرد، بلکه آنها را قادر مي سازد تا منافع اقتصادي خود را در جهت کمک به تأمين امنيت و ثبات منطقه اي و بين المللي و توسعه پايدار به کار گيرند. 

وي تأکيد کرد: از اين رو، همکاري هاي منطقه‌اي با هدف کسب منافع و اهداف مشترک، بايد در تعاملات بين المللي مد نظر قرار گيرد. 

ظريف گفت: ما ملزم به تدوين و فرموله کردن سياست‌ها و پيشنهاد طرح‌ها به منظور افزايش همکاري هاي اقتصادي ميان اعضا هستيم و بايد با مشارکت بخش خصوصي در اجراي اين برنامه ها از طريق اجراي طرح‌هاي واقعي سودمند به مردم خود اطمينان حاصل کنيم. 

وزير امور خارجه با اشاره به ظرفيت‌هاي موجود در کشورهاي گروه «دي هشت» از جمله جمعيت بيش از يک ميليارد، نيروي انساني جوان و پويا، جغرافياي سياسي وسيع، ذخاير عظيم نفت و گاز و ساير منابع طبيعي و همچنين مزاياي قابل توجه، ظرفيت هاي گروه «دي هشت» را فرصتي مناسب براي تبديل شدن به يک مدل موفق از همکاري بين منطقه‌اي دانست. 

ظريف در ادامه با اشاره به اقدامات ارزشمند اعضاي گروه «دي هشت» در سال هاي اخير، از جمله انعقاد موافقتنامه تجارت ترجيحي، ايجاد تسهيلات روند صدور رواديد براي تجار و بازرگانان کشورهاي عضو، اقدامات گمرکي و همکاري هواپيمايي کشوري موسوم به M.O.U ، توافق بر سر منشور سازمان را که در نشست گذشته در اسلام آباد صورت گرفت اقدامي مهم در به تصوير کشيدن گروه «دي هشت» به عنوان يک بدنه مترقي و رو به جلو قلمداد کرد. 

وزير امور خارجه با تأکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران اهميت خاصي براي همکاري در بخش هاي مختلف بين کشورهاي عضو گروه «دي هشت» قائل است، خاطرنشان کرد: معتقديم اين کشورها بايد از ظرفيت هاي قابل توجه موجود لذت ببرند و در جهت توسعه همکاري ها در زمينه هاي مختلف و اجراي طرح هاي مشترک تلاش کنند. 

ظريف به برخي از مهم ترين اقدامات فني جمهوري اسلامي ايران در سال 2013 همچون همکاري در زمينه پتروشيمي، توليد کود شيميايي، اقدامات اوليه به منظور تأسيس دانشگاه «دي هشت» و ميزباني نخستين اجلاس رؤساي دانشگاه در سال 2014، فناوري ارسال و مبادله شبکه ( TTEN ) و ايجاد صندوق سرمايه گذاري مشترک در بين اعضا اشاره کرد. 

وزير امور خارجه در پايان با ارائه پيشنهادهاي لازم به منظور کمک به بهبود وضع گروه «دي هشت» در تعاملات بين المللي، تصريح کرد: در حال کمک به افزايش بيشتر سهم ايران در کار گروه «دي هشت» با هدف اجراي برنامه هاي مورد نظر شامل برگزاري يک انجمن تجارت آزاد و مناطق ويژه اقتصادي، نشست مقامات کنسولي کشورهاي عضو براي مقابله با مشکلات صدور رواديد، اجلاس معاونان وزيران در حوزه همکاري هاي صنعتي و همايش شهرداران در سال 2014 هستيم. 

گروه «دي هشت» به عنوان يک اتحاديه اقتصادي فرامنطقه‌اي، متشکل از هشت کشور اسلامي در حال توسعه شامل جمهوري اسلامي ايران، ترکيه، پاکستان، بنگلادش، اندونزي، مالزي، مصر و نيجريه با هدف تقويت همکاري هاي اقتصادي ميان کشورهاي مزبور در سال 1376 در استانبول ترکيه آغاز به کار کرد.

شوراي وزيران، رکن سياسي و تصميم گير «دي هشت» است که با حضور وزيران امور خارجه هشت کشور، سالي يک ‌بار تشکيل جلسه مي دهد. 

پاکستان رياست سازمان «دي هشت» را تا سال 2014 برعهده دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار