کتاب عكس «ایران سرزمین صلح ادیان الهی» اثر «عباس تحویلدار» سه‌شنبه 26 آذر در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، کتاب عكس «ایران سرزمین صلح ادیان الهی» با حضور روحانیون ارشد ادیان مذهبی در ایران و نمایندگان اقلیت‌ها در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم دکتر «مسعود فروزنده» نویسنده این کتاب «ایران سرزمین صلح ادیان الهی» به حضور ادیان الهی مختلف از دیرباز تاکنون در سرزمین ایران اشاره کرد و گفت: «سرزمین ایران از گذشته میزبان ادیان الهی تا به امروز بوده است، در بسیاری از رخدادهای بزرگ این سرزمین از شکل‌گیری نهضت ترجمه تا انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران، اقلیت‌های مختلف همواره حضوری پررنگ داشته‌اند و با مهربانی و صلح در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند. کتاب عكس «ایران سرزمین صلح ادیان الهی» مجموعه تصاویری از زندگی اقلیت‌های مختلف در ایران است و برای نخستین بار است که چنین کتاب جامع تصویری از زندگی اقلیت ها در ایران تهیه و تالیف شده است».
 
در ادامه این مراسم «سعید تقوی» نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت این کتاب در وضعیت امروز اشاره کرد و گفت: «انتشار کتاب عكس «ایران سرزمین صلح ادیان الهی» که زندگی اقلیت‌های مذهبی را در ایران به تصویر می‌کشد، موضوع بسیار مهمی است، در واقع این کتاب می‌تواند صحبت های نابجا بسیاری از کشور های غربی درباره زندگی اقلیت‌ها در ایران را اصلاح کند و برداشت‌های نادرست را از بین ببرد. در ایران امروز تمام اقلیت‌ها با آرامش و امنیت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. من وظیفه خود می‌دانم از همه کسانی که در تالیف این کتاب همکاری کرده‌اند، تشکر و قدردانی کنم».
 
در بخش دیگری از این مراسم «سیامک مره صدق» نماینده کلیمیان در مجلس با اشاره به زندگی صلح آمیز و سرشار از دوستی اقلیت‌های مختلف در ایران گفت: «بیش از سی قرن است که اقلیت‌های مختلف در ایران ساکن هستند و در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، در همه دوره‌های تاریخی به غیر از دوره ساسانیان، سرزمین ایران میزبان مهربانی برای همه اقلیت‌ها بوده است، فرهنگ ایرانی سرشار از دوستی، مدارا و صلح است، در واقع ایران از دیرباز میزبان فرهنگ‌های مختلف بوده است که همین امر ویژگی بزرگ سرزمین ایران است. نشر این کتاب در سطح ملی و بین الملی می‌تواند نشانگر صلح و مدارا ملت بزرگ ایران باشد، امیدوارم تهیه این کتاب بتواند منبع خوبی برای شناخت زندگی اقلیت‌ها در ایران باشد».
 
در ادامه این مراسم «چوهیلی» رئیس انجمن سابئین مندایی به زندگی آرام و صلح آمیز اقلیت‌‌های مختلف در ایران اشاره کرد و گفت: «مندایی‌ها پس از مهاجرت به سرزمین ایران، زیباترین، صلح آمیزترین و آرام‌ترین دوران را در ایران گذرانده‌اند. آرامش واقعی بین تمام ادیان و اقوام یک حقیقت است که در ایران از گذشته تا به امروز وجود داشته است. امروز در اطراف ایران همه کشورها در آشفتگی به سر می‌برند و ایران تنها کشور آرام این منطقه است، ما با آرامش، با صلح و با صفای کامل در میان مردم ایران زندگی کرده‌ایم، و ایران را با تمام وجود وطن خود می‌دانیم و آن را گرامی می‌داریم».
 
در بخش دیگری از این مراسم «سید محمود دعایی» مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به روابط خوب و صمیمی همه اقلیت‌های مذهبی در ایران اشاره کرد و گفت: «ایران سرزمین تنوع قومی، دینی و زبانی بوده است، همه اقوام با همه ویژگی‌های خود با مدارا، صلح و دوستی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، و به عبادت حضرت حق می‌پردازند، در واقع اگر امروز آزاد و در استقلال به سر می‌بریم، همه نتیجه برادری بین ماست، معنا و ذات الهی یکی است، و همه ما با ویژگی‌های مختلف، در برابر ذات الهی و خداوند بزرگ تسلیم و سپاگزار هستیم».
 
در بخش پایانی این مراسم نیز اسقف «بنیامین» اسقف آشوریان کتاب «ایران سرزمین صلح ادیان الهی» را کتابی بزرگ برای شناخت زندگی اقلیت‌های مذهبی در ایران دانست و گفت: «کتاب «ایران سرزمین صلح ادیان الهی» به خوبی روابط صمیمی بین اقلیت‌های مختلف در ایران را به تصویر کشیده است، این کتاب قطعاً می‌تواند در شناخت اقلیت‌ها به ما کمک کند، برگزاری چنین مراسمی نیز، اشتراکات بین ما را بسیار زیاد نشان می‌دهد، در واقع ذات مقدس خداوند بشر را متفاوت آفریده است اما خداوند واحد یکی است و اوست که تنها قابل ستایش است. این کتاب احترام به همه ادیان است و جایگاه شایسته ما را در سرزمین ایران را به خوبی نشان می‌دهد».
 
در پایان این مراسم کتاب عكس «ایران سرزمین صلح ادیان الهی» رونمایی و به نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در ایران اهدا شد.
 
درباره کتاب:
کتاب «ایران سرزمین صلح ادیان الهی» حاصل تلاش سه ساله «مسعود فروزنده» و «عباس تحویلدار» دربردارنده 380 عکس است و به عنوان نخستین کتاب جامع در زمینه ادیان ایران از سوی انتشارات سفیران روانه بازار نشر شده است.
 
این کتاب یک نگاه تصویری به زندگی اقلیت‌های مذهبی ایران دارد که مراکز مذهبی، تاریخی ، زندگی روزمره، مراسم‌های جشن و عزادارای و سنت‌هایشان به تصویر کشیده شده است.
 
زندگی زرتشتی‌ها، کلیمیان، ‌منداییان، عاشوریان و ارامنه پنج فصل این کتاب را شامل می‌شود که تاریخ این مراسم‌ها و مذاهب در ابتدای هر فصل آورده شده است.
 
قیمت این کتاب 95 هزار تومان است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار