یک روانشناس مسائل اجتماعی، گفت: عدم درک صحیح از ازدواج و اهداف متعالی آن، ارتباط عاطفی میان زوجین را سرد می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، دکتر جاوید ثمودی با اشاره به اهمیت بررسی عوامل مهم در ایجاد رابطه ای سرد میان زوجین گفت:گاهی با همسرانی مواجه می شویم که مدتهاست نسبت به یکدیگر مهر،علاقه و دوستی ندارند و حتی گاهی اوقات رابطه آنها در بستری از خشم،نفرت،کینه و بی مهری پیش می رود.


وی افزود: در این شرایط آنها کماکان به زندگی مشترک خود ادامه می دهند اما این افراد همواره دلایلی برای این نوع رابطه دارند که از جمله آن می توان به عدم تفاهم و درک متقابل،پشیمانی از انتخاب،مشکلات اقتصادی و ....اشاره نمود.

این روانشناس با بیان ضرورت ارزیابی صحیح علل ارتباط سرد عاطفی افزود:در این شرایط هریک از زوجین به تناسب دیدگاه فکری و شخصیتی خود بهانه های خاص خود را داشته و علت های متفاوتی را برای این رابطه سرد برمی شمارند.

ثمودی، با بیان اینکه اکثر زوجین در بررسی علل سردی رابطه عاطفی خود انگشت اتهام را به سوی همسر خویش نشانه می روند، اظهار کرد: اگر با نگاهی کارشناسانه و فارغ از جانبداری به این معضل بپردازیم در پای پاره ای از دلایل را در سردی روابط زوجین خواهیم یافت.

وی، ازدواج اجباری و بدون علاقه دوطرفه، عدم وجود اشتراکات فکری و اعتقادی، عدم وجود نیازهای عاطفی مشترک، مشغله های ذهنی و فکری، عدم باورها و اعتقادات مذهبی، ضعف شخصیتی و عدم پایبندی به اصول اخلاقی، عدم داشتن درک صحیح از رابطه زناشویی و معنای ازدواج از مهم ترین این علل بشمار می رود.

ازدواج های اجباری، یکی از علل مهم در ارتباط سرد عاطفی است

این روانشناس با اشاره به وقوع ازدواج های اجباری در ایجاد رابطه سرد عاطفی تصریح کرد:یکی از بارزترین دلایلی که موجب سردی روابط می شود وقوع ازدواج های اجباری است و این اتفاق خصوصاٌ در جوامع سنتی و فرهنگهایی که دیدگاه مردسالارانه دارند بیشتر دیده می شود.

ثمودی ادامه داد:پایبندی به اصل رعایت سنتها و خرافه های ناشی از خرده فرهنگهای نادرست باعث شده بسیاری از افراد در سنین جوانی و حتی نوجوانی بدون علاقه فردی وارد رابطه زناشویی با کسی بشوند که حتی شناخت کافی نسبت به او ندارد.

وی در خصوص دیگر علل در زمینه ایجاد رابطه سرد میان زوجین خاطرنشان کرد:عدم توجه به لزوم وجود اشتراکات فکری و اعتقادی میان زن و مرد از دیگر علل مهم در این زمینه است به طوری که ناآگاهی خانواده ها و جوانان در اکثر اوقات باعث می شود که معیارهای اساسی برای ازدواج نادیده گرفته شده و معیارهای ظاهری و کم ارزش ازدواج را به سردی بکشاند.

این روانشناس عنوان کرد:بی توجهی به نیازهای عاطفی یکدیگر موجب سرخوردگی زوجین می شود که وجود باورهای نادرست تحت عنوان نجابت و حیا جوانان را مجبور می کند تا از دانستن و شناختن نیازهای عاطفی و احساسی خویش صرفنظر کنند.

ثمودی در ادامه گفت: از آنجا که هدف اصلی از ازدواج یافتن یک همراه و همسر مناسب و مکمل است پس ضروری است که افراد قبل از کمک گرفتن از مشاوران مناسب و مجرب در امر ازدواج به درک درستی از اهداف و نیازهای خود برسند.

به گفته وی، زوج ها باید قبل از ازدواج با نگاهی واقع گرایانه و منطقی و به دور از خرافه یا خیال پردازی به انتخاب همسر مناسب با خواسته ها و روحیات خود بپردازند.

وی مشکلات اقتصادی و شغلی را از دیگر علل این رابطه برشمرد و عنوان کرد:گاه زوجین خود را چنان درگیر مسائل اقتصادی می کنند که از نیازهای عاطفی یکدیگر غافل می شوند که این معضل با اندکی هوشمندی و همفکری زوجین در برنامه ریزی منسجم اقتصادی و کاهش توقعات رفع می شود.

ثمودی افزود:توجه به اولویت های حقیقی، طراوت و گرمای زندگی زوجین را حفظ می کند از این رو با تکیه بر اعتقادات مذهبی و باورهای درونی می توان کانون پرمهری را در خانواده ایجاد کرد.

روانشناس اجتماعی در پایان گفت: عدم درک صحیح از ازدواج و بی توجهی به ضعف های عاطفی و رفتاری نقش مهمی در ایجاد ارتباط سرد عاطفی میان زوجین دارد که این معضل ناشی از فقر دانش و بی اطلاعی افرادیست که تنها به دلیل فشار اجتماع ،والدین و حلقه آشنایان پا به میدان ازدواج می گذارند./س
برچسب ها: قم ، درک ، صحیح ، ارتباط ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.