مسئول بهداشتی شبکه بهداشت دشتستان از ارائه بسته‌های کاهش آسیب ایدز در دشتستان خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،محمد رضایی اظهار داشت: توجه به سلامت و بهداشت در جامعه اهمیت زیادی دارد و شبکه بهداشت دشتستان در این مسیر اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است.

وی با اشاره به آمار و ارقام بیماران ایدزی در کشور و استان افزود: در حال حاضر تعداد بیماران ایدزی در کل کشور تا اول مهر ماه سال جاری بیش از 26 هزار نفر بوده که از این تعداد بیماران، 5 هزار و 345 نفر فوتی داشته‌ایم و در استان بوشهر این تعداد 369 نفر است که 109 نفر فوتی در استان بوشهر بوده است.

این مسئول در ارتباط با آمار بیماران ایدزی در شهرستان دشتستان نیز خاطرنشان کرد: در شهرستان دشتستان تا مهر ماه امسال تعداد بیماران آلوده 122 نفر بوده که 110 نفر مرد و 12 نفر زن را شامل می‌شوند و از این تعداد 46 نفر فوت شده که یک مورد آن زن است.

رضایی تصریح کرد: افرادی که در حال حاضر در شهرستان پرونده فعال دارند حدود 30 نفر هستند که خدماتی نظیر معاینات بالینی پزشک، انجام آزمایشات دوره‌ای هر 6 ماه، گرفتن عکس از قفسه سینه هر یک سال برای تشخیص بیماری سل انجام می‌گیرد و همه این خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: مرکز مشاوره ایدز از دی ماه سال 91 به صورت رسمی کار خودش را شروع کرده و یک پزشک و یک کارشناس مشاوره و یک نفر کارشناس پرستاری به ارائه خدمت مشغول هستند.

رضایی گفت: انجام آزمایش رایگان ایدز برای تمام افرادی که به‌ علت یک رفتار پرخطر مراجعه می‌کنند، تشکیل پرونده اولیه برای بیماران، انجام معاینات بالینی توسط پزشک مرکز مشاوره و انجام واکسیناسیون کزاز و هپاتیت و آنفلوآنزا به‌صورت رایگان برای بیماران از اقدامات این شبکه است.

وی یادآور شد: مشاوره بیماران در زمینه ایدز و مراجعه‌کنندگان به مرکز مشاوره توسط کارشناس مشاوره مرکز، ارائه بسته‌های کاهش آسیب که شامل سرنگ و کاندوم برای افرادی که به نوعی نیاز دارند و هماهنگی با پایگاه انتقال خون دشتستان برای تشخیص نهایی بیماری ایدز نیز از جمله خدمات این مجموعه است.

رضایی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی گسترده به مردم از طریق برگزاری کلاس‌های گروهی در مراکز و خانه‌های بهداشت توسط نیروهای بهداشت و برگزاری همایش‌های آموزش ایدز با همکاری ادارات آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در دبیرستان‌های مناطق پنچ گانه آموزش و پرورش شهرهای شبانکاره، سعدآباد، برازجان، تنگ ارم، کلمه و بوشکان نیز از دیگر برنامه‌های این شبکه بوده است.

وی در ارتباط با راه‌های انتقال و پیشگیری این بیماری نیز گفت: در ایران بیشترین راه انتقال از تزریق سرنگ‌های آلوده است که متاسفانه در سال‌های اخیر گرایش به روابط جنسی کنترل‌نشده نیز رو به افزایش است.

رضایی بیان داشت: همچنین از طریق مادر آلوده به نوزاد، وسایل نوک تیز و برنده در خال‌کوبی‌ها و سوراخ کردن گوش به روش سنتی نیز از دیگر راه‌هاست.

وی ابراز داشت: راه‌هایی همچون دست دادن، روبوسی کردن، در آغوش گرفتن، وسایل عمومی مانند دستگیره درب، صندلی ماشین، آب استخر، وان، حمام و نیش حشرات و پشه بیماری را منتقل نمی‌کند.

انتهای پیام/م
برچسب ها: بهداشت ، دشتستان ، ایدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.