وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مردم ايران علي‌رغم عدم خصومت و دشمني با غرب، در عين حال سوءظن و بي‌اعتمادي عميقي به غرب دارند و هرگونه تداوم فشار و تحريم و برخوردهاي ناعادلانه، تنها موجب تعميق اين سوءظن و بي‌اعتمادي در بين مردم ايران خواهد شد كه تبعات جبران ناپذيري بر جاي خواهد گذاشت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "ماسيمو دالما" نخست وزير و وزير امور خارجه اسبق ايتاليا، صبح امروز سه‌شنبه (26‌آذر‌ماه) با "محمد‌جواد ظريف" ديدار كرد و در خصوص مسائل و موضوعات مختلف، گفتگو و تبادل نظر کرد.  
 
ظريف با اشاره به روابط خوب و دوستانه میان تهران و رم در دوران مسئوليت ماسيمو دالما، بر اهتمام و آمادگی ايران براي تداوم و گسترش بيش از پيش اين روابط با كشورهاي اروپايي به خصوص ايتاليا تاكيد كرد و اظهار داشت: ايران با برخورداري از جايگاه و نقش بارز سياسي، ظرفيت و امكانات متنوع اقتصادي، شريك مطمئني براي اروپاست.  
 
وزير امور خارجه با تشريح ابعاد مختلف مذاكرات سخت و دشوار میان ايران و گروه 1+5 كه منجر به حصول توافق ژنو شد، خاطر نشان كرد: غرب برداشت نادرستي از نحوه تعامل ايران دارد و به اشتباه تصور مي‌كند كه اين رويكرد ناشي از تحريم و فشار است، درحاليكه مردم ايران با حضور حماسي در انتخابات رياست جمهوري رويكرد جديدي را در تعامل با جهان بر اساس احترام متقابل برگزيدند.

ظريف ادامه داد: مردم ايران علي‌رغم عدم خصومت و دشمني با غرب، در عين حال سوءظن و بي‌اعتمادي عميقي به غرب دارند و هرگونه تداوم فشار و تحريم و برخوردهاي ناعادلانه، تنها موجب تعميق اين سوءظن و بي‌اعتمادي در بين مردم ايران خواهد شد كه تبعات جبران ناپذيري بر جاي خواهد گذاشت.  
 
رئيس دستگاه ديپلماسي با اشاره به اينكه غرب هم اكنون در مقابل يك انتخاب مهم و سرنوشت‌ساز در مقابل فرصت تاريخي تعامل همراه با احترام با ايران قرار گرفته است، افزود: در صورت جلب اعتماد مردم ايران، دورنماي روشني از همكاري و تعامل سازنده بر اساس منافع و مصالح مشترك در همه ابعاد بوجود خواهد آمد.  
 
ظريف با ابراز تاسف از برخي نگرش‌هاي نادرست در غرب در تداوم رويكرد غيرسازنده فشار و تحريم و تلاش براي امتياز‌گيري از ايران با برداشت‌هاي يكجانبه از توافق  ژنو، تاكيد كرد : متن توافق ژنو و نيز مذاكرات بين طرفين، بر لزوم توازن و همزماني در اقدامات متقابل در اين روند صراحت دارد.
 
وزير امور خارجه با اشاره به جدي بودن ايران در حصول توافق و برطرف شدن اين بحران غيرضروري و رفع نگراني‌هاي منطقي طرف مقابل در  خصوص برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران، تصریح كرد: غرب نيز بايد جديت خود را با برداشتن گام‌هاي درست و در پيش گرفتني رويكرد سازنده نشان دهد.  
 
ظريف با اشاره به وجود مسائل و مشكلات بسيار مهم مرتبط با منافع و مصالح مشترك براي همكاري میان ايران و اروپا، به سابقه همكاري‌ها در زمينه تحقق صلح و ثبات منطقه از جمله در مورد افغانستان، با ايفاي نقش موثر و خوب ايران و برخي كشورهاي اروپايي از جمله ايتاليا اشاره كرد و افزود : هم اكنون نيز امكان همكاري میان ايران و اروپا براي مقابله با پديده‌هاي شومي مثل رواج افراط گرايي و ترويسم و نيز کمک به حل و فصل مسالمت آميز بحران در سوريه وجود دارد و خوشبختانه در اين ارتباط شاهد اتخاذ موضع مدبرانه دولت ايتاليا در مخالفت با توسل به زور و حمايت از راهكار سياسي بوديم.
 
وزير امور خارجه تنها راه براي فائق آمدن و حل و فصل مسائل و مشكلات منطقه از جمله موضوع سوريه و قضيه فلسطين را احترام به خواست و احقاق حقوق مردم براي تعيين سرنوشت سياسي خودشان بدون مداخله و اعمال فشار خارجي دانست و اظهار داشت : صهیونیست‌ها با هياهو و بهانه تراشي و دامن زدن به بحران‌هاي غيرضروري سعي دارند تا مسئوليت تداوم بحران واقعي و اصلي در منطقه يعني قضيه فلسطين را به دوش ديگران بياندازند، در حاليكه اين موضوع تنها با ارائه يك راه حل عادلانه و احقاق حقوق همه مردم فلسطين حل و فصل خواهد شد و غرب به خصوص كشورهاي اروپايي بايد بدون توجه به اين بهانه تراشي‌ها و اعمال فشار بر صهیونیست‍‌ها، حقوق مردم فلسطين را مد نظر قرار دهند.  
 
"ماسيمو دالما" نخست وزير و وزير امور خارجه پيشين ايتاليا نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از ديدار با دكتر ظريف و آرزوي موفقيت براي وي در اين مسئوليت، به تداوم و توسعه روابط خوب بين ايران و ايتاليا و رفت و آمد مقامات عالي‌رتبه دو كشور اشاره كرد .
 
دالما بر اشتياق و علاقه وافر كشورهاي اروپايي براي موفقيت كامل و نهايي روند مذاكرات بين ايران و گروه 1+5 تاكيد كرد و ادامه داد : ايران در همه عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و بازرگاني داراي ظرفيت‌هاي بسيار زيادي است و مي‌تواند شريك توانمندي براي اروپا در منطقه باشد و بدون نقش موثر ايران دستيابي به صلح، ثبات و امنيت پايدار در منطقه امكان‌پذير نيست.  
 
نخست وزير و وزير خارجه پيشين ايتاليا با ابراز خوشبيني از دورنماي روابط بين اروپا و ايران و اهتمام كشورهاي مهم و تاثيرگذار اروپايي از جمله آلمان و ايتاليا به توسعه و تعميق روابط با ايران، بر ضرورت بهره‌گيري از نقش و نفوذ ايران براي حل و فصل مسائل و بحران‌هاي منطقه تاكيد كرد.  
 
رئيس بنياد فرهنگي پيشروان اروپايي كه بنا به دعوت دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه كشورمان به تهران سفر كرده است، همچنين خواستار تداوم و گسترش همكاري‌هاي مطالعاتي و تحقيقاتي با مراكز مطالعاتي ايران شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۲
ما برای انرژی هسته ای خون دادیم -شهید دادیم شما رو به خدا کاری نکنید که این خونا بی ارزش بشن و انرژی هسته ای از بین بره ما سختی هارو تحمل میکنیم ولی تورو خدا جلوی دشمنای اسلام و ایران محکم ایستادگی کنین
آخرین اخبار