آیت‌الله علوی‌گرگانی گفت: جامعه‌ای که رهبر داشته باشد و از آداب دینی پیروی کنند از گرایش‌های غلط سلیقه‌ای دور می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی در دیدار با جمعی از دانشجویان بسیجی گروه بصیرت با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) اظهار داشت: باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد چون مانند ابر رفتنی هستند.

وی بر ضرورت استفاده از فرصت‌ها تاکید کرد و گفت: بسیجیانی که برای شرکت در دوره بصیرت آمده‌اند باید تلاش کنند که با شرکت در این دوره با دست پر به شهر خود باز گردند.

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت بصیرت اظهار داشت: بصیرت‌افزایی به قدری اهمیت دارد که در قرآن کریم آمده است و ما می‌خواهیم که پیروان ما بصیرت دینی داشته باشند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی بصیرت دینی را مهم‌ترین نکته برای زندگی افراد در جامعه دانست و تصریح کرد: پیش از انقلاب افراد بسیاری خود را طرفدار امام خمینی (ره) و نهضت ایشان می‌دانستند ولی پس از انقلاب گروهک‌های گوناگون تشکیل دادند و خواستار استقلال شدند.

وی ادامه داد: در مقابل این گروه‌ها افرادی بودند که از جان خود برای پایداری انقلاب و نظام گذشتند و شربت شهادت نوشیدند که کار آنان بسیار ارزشمند است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: کسانی که بصیرت دینی داشته باشند به هیچ قیمتی از دین جدا نمی‌شوند حتی اگر در این راه جان و مالشان را از دست بدهند، بر اعتقادات خود پافشاری می‌کنند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی با مرور تاریخ پیش از ظهور اسلام گفت: به دلیل اینکه دین در آن زمان به معنای خاص حکم‌فرما نبود برخی از مردم به عقایدی پایبند بودند که ریشه دینی نداشت و به صورت سلیقه‌ای رواج پیدا کرده بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی سنن و روش‌های ناشایست که سلیقه‌ای میان مردم در دوره پیش از اسلام باب شده بود،‌ اظهار داشت: در این دوران مردمی که می‌خواستند به زیارت خانه خدا بروند به صورت عریان طواف می‌کردند و حرکاتی ناموزون انجام می‌دادند که با ظهور اسلام، آیین حج و زیارت قاعده‌مند و جلوی همه‌ی رفتارهای سلیقه‌ای گرفته شد.

وی با بیان اینکه هنوز جهالت در برخی نقاط دنیا وجود دارد، گفت: در حال حاضر نیز برخی سلیقه‌ای رفتار می‌کنند و نسبت به برخی رسومات پایبند هستند که ریشه دینی ندارد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی تصریح کرد: در صورتی که هر ملتی رهبری دانا داشته باشد و از آن پیروی کنند رفتارهای سلیقه‌ای در جامعه ترویج پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به دین در جامعه گفت: وقتی که قومی در جامعه رهبر نداشته باشد آداب و رسوم ناشایست و باورهای غلط به جای ارزش‌های دینی در جامعه گسترش می‌یابد.

این مرجع تقلید با تبیین تفاوت تکفیری‌ها و شیعیان در جهان عنوان کرد: با توجه به اینکه رفتار تکفیری‌ها رفتاری سلیقه‌ای و رفتار مسلمانان از دین سرچشمه می‌گیرد جهان به حمایت از اسلام قیام می‌کند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی با بیان رفتارهای شگفت‌انگیز ابوعلی سینا گفت: به دلیل رفتارهای شگفتی که این دانشمند داشت به او پیشنهاد پیامبری داده شد تا از این راه کسب درآمد کنند.

وی با تشریح پاسخ ابوعلی سینا در مقابل این افراد اظهار داشت: او در مثالی مردم را به پایدار بودن حقیقت در رسالت حضرت محمد (ص) فراخواند و گفت اگر کسی حق باشد برای ذکر نام او مردم حاضر هستند هر روز سحر روی مناره بروند و نام او را با آهنگ صدایی خوش به گوش همه برسانند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی با تاکید بر اینکه حقیقت پایدار است و اصل آن با تغییر در زمان و مکان تغییر پیدا نمی‌کند، گفت: انقلاب اسلامی یک حقیقت است و این حقیقت را خدا نگه می‌دارد و ما همه وسیله هستیم.

وی خاطرنشان کرد: باید همواره بدانیم حقیقت خدا پایدار است و در صورتی که ما نباشیم تا این حقیقت را حفظ کنیم خداوند وسیله دیگری برای حفظ این حقیقت مقرر می‌کند./س


برچسب ها: قم ، استعانت ، رهبری ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.