عضو هيئت علمي مؤسسه علمي ـ فرهنگي دارالحديث گفت: بر اساس متون اسلامی، شادکامی در زندگی نتیجه «خیر الهی» و «سرور» در زندگی است.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده اظهار داشت: برای مطالعه درباره شادکامی باید ابتدا بر اساس دیدگاه اسلام مؤلفه‌های اصلی شادکامی را شناخت و پس از آن به دنبال طراحی تست‌هایی برای سنجش و ابداع روش‌هایی برای مداخلات شادکامی بود.

وی ابراز داشت: شادکامی ترکیبی از زندگی خوب بعلاوه زندگی شاد است. بر این اساس اگر زندگی انسان‌ها «خوب» یا در معنای اسلامی «خیر» باشد و همچنین همراه با نشاط و شادابی شود، ترکیب این دو شادکامی را به عنوان یک حقیقت در زندگی آدمی به وجود خواهد آورد.

این پژوهشگر حوزه روانشناسی با بیان این مطلب که «برای تحقق شادکامی باید به دو مؤلفه "خوب بودن" و "شاد بودن" جامه عمل بپوشانیم» توضیح داد: بر اساس منابع اسلامی، پایه اصلی شادکامی اصول توحیدی است. به عبارت دیگر مجموعه ای از واقعیت‌های الهی در جهان آفرینش وجود دارد که اگر کسی بخواهد به شادکامی برسد، باید این واقعیت‌های توحیدی را شناسایی و در زندگی خود به کار ببرد.

وی با اشاره به اینکه «شادکامی در واقع هماهنگی با واقعیت‌های توحیدی است» متذکر شد: عوامل اساسی برای شادکامی عبارتند از نشاط و رضایتمندی.

وی افزود: این وظیفه مشاور است که احساس رضایتمندی و نشاط را در مراجع خود ایجاد کند.

حجت الاسلام پسندیده اظهار داشت: اسلام نه لذت‌گرا است آنگونه که فلسفه بهداشت روان غرب در دوره گذشته مبتنی بر آن بود و نه رنج گرا است آنگونه که برخی مکاتب غیر الهی مبتنی بر آن هستند. اسلام مذهب و مکتب خیرگراست. اگر خیر در زندگی آدمی محقق شود و باور به خیر در او به وجود آید، بخش بزرگی از مشکلات روحی او مرتفع خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث تاکید کرد: مشاوران برای ایجاد شادکامی باید دو مداخله اساسی و جدی داشته باشد. ابتدا مداخله مبتنی بر خیر باوری که رضایتمندی را طراحی می‌کند و دیگری مداخله مبتنی بر لذت و سرور در چارچوب احکام الهی که هیجانات و شادی‌ها را در انسان موجب می‌شود./س

برچسب ها: شادکامی ، نتیجه ، خیر ، الهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.