سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه شنبه گفت این واقعیت که روسیه به "ادوارد اسنودن" کارمند سابق اداره امنیت ملی امریکا در روسیه پناهندگی اعطا کرده، بر روابط مسکو - واشنگتن لطمه‌ای وارد نکرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازایتارتاس ، لاورف شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه 23 گفت: این اقدام مانعی بر سر روابط دو کشور محسوب نمی‌شود، این مسئله را ما به وجود نیاورده‌ایم. این ما نبودیم که گذرنامه وی را که برای انجام سفرهای بین المللی ضروری است، گرفتیم ، ما چنین مسیری را برای او انتخاب نکردیم، او به اختیار خودش این راه را انتخاب کرد ، این ما نبودیم که در پشت صحنه اقدامات وحشتناکی همچون وادار کردن به فرود اجباری هواپیمای "اوو مورالس" رئیس جمهور بولیوی ، قرار داشت.
 
وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود برای او دشوار است که بگوید چگونه مسئله اسنودن بر روابط امریکا با روسیه تأثیر گذاشته است.

وی تأکید کرد ما گاهی اوقات این برداشت را داریم که چنین وضعیتی آنها را آزار می‌دهد. امریکایی ها از فهم توضیحات منسجم ما چه به شکل منطقی و چه به شکل انسان دوستانه آن، خودداری می ورزند.

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد:  فکر نمی‌کنم کسی در کاخ سفید یا وزارت امور خارجه امریکا کینه و غرضی علیه ما داشته باشد. اما ممکن است در دیگر بخش‌های دولت ایالات متحده افرادی باشند که بخواهند به خاطر مسئله اسنودن تمایل بدی نسبت به ما داشته باشند.

لاورف توضیح داد که روسیه در ماجرای اسنودن، ناگزیر بود هماهنگ با قوانین بین الملل موجود عمل کند زیرا هیچ توافقنامه استردادی را با ایالات متحده امضا نکرده است. 

وی گفت:  سالیان سال است که ما به امریکایی ها پیشنهاد داده‌ایم بیایند توافقنامه‌ای در این زمینه امضا کنند.

لاورف گفت روسیه اساسا به این علت به دنبال امضای چنین توافقنامه‌ای بود چون می‌خواست برخی از افرادی را که جنایات سنگینی در روسیه انجام داده بودند، از جمله کسانی که سابقه تروریسم داشتند و به ایالات متحده پناه برده بودند و امریکا نمی‌خواست آنها را به روسیه تحویل دهد، به کشورمان بازگردانده شوند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد با این حال این یک واقعیت است که ما قرارداد استرداد با امریکایی‌ها نداریم. به همین علت است که زمینه حقوقی و قانونی برای (استرداد اسنودن) وجود نداشت. 

لاورف در پایان این گونه نتیجه گیری کرد: در واقع ملاحظات اخلاقی و انسان دوستانه ما را به 
چنین مسیری هدایت کرد؛ این که شخصی خواستار پناهندگی موقت از ما شده است. ما سعی کردیم وضعیت او را درک کنیم(او از سوی دادگاهی تهدید می شد که بعید به نظر می رسید عادلانه برگزار شود) و بنابر این تصمیم گرفتیم با تبعیت کامل از حقوق بین الملل بشردوستانه به او پناهندگی بدهیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار