"دستگاه‌های لرزاننده" عملا باعث کاهش وزن خیلی زیادی نمی‌شوند، اما برای اینکه بتوانیم وزن را کاهش دهیم باید یک عدم‌تعادلی بین میزان کالری مصرفی و میزان کالری دریافتی داشته باشیم.

امیرحسین عابدی‌یکتا دبیر انجمن علمی پزشکی و ورزشی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: یکی از کارهایی که برای کاهش وزن می‌توان انجام داد، بالابردن میزان کالری مصرفی است و اقدامی که برای این‌کار می‌توانیم انجام دهیم، انجام ورزش و حرکات فیزیکی است.

عابدی‌یکتا با بیان اینکه ورزش و حرکات فیزیکی را می‌توان به دوگونه انجام داد، گفت: یک دسته از حرکات، حرکات فعال است. زمانی که شخص با اراده خودش عضلات را منقبض و منبسط می‌کند که در این حالت مصرف انرژی عضله زیاد می‌شود.

اما زمانی که فرد ناتوانی در انجام حرکت دارد مانند افرادی که دچار فلج‌های موضعی و یا سالمند هستند و نمی‌توانند حرکت خاصی را انجام دهند، در این حال از حرکت‌های غیرفعال باید استفاده شود، یعنی فرد هیچ حرکتی انجام نداده، بلکه ما عضلاتش را تکان می‌دهیم، این نیز مصرف کالری دارد اما نه به اندازه حالت قبلی، بنابراین به دلیل آنکه به اندازه حالت قبلی نیست تاثیر لاغری و همچنین تاثیر کاهش وزن نیز به آن اندازه نیست.

وی بیان کرد: دستگاه لرزاننده نیز مثل هر وسیله دیگری حالتی ماساژی دارد که باعث انبساط می‌شود و یک‌مقدار فرمول‌های بدن را آزاد می‌کند، اما اگر بخواهیم به صورت کاهش وزن به این دستگاه نگاه کنیم منطقی نیست.

عابدی‌یکتا گفت: این دستگاه‌ها عضله را حرکت می‌دهند و بخاطر حرکت عضله مصرف کالری را هم بالا می‌برند، اما به آن میزانی که ما برای کاهش وزن نیاز داریم نیست. همچنین دستگاه‌های لرزاننده تاثیری در چربی‌سوزی افراد ندارند.

*** رابطه دستگاه‌های لرزاننده و کاهش تراکم استخوانی

عابدی‌یکتا بیان کرد: به دلیل آنکه این دستگاه‌ها به استخوان‌ها فشار می‌آورند، بنابراین تراکم استخوانی را بهتر خواهند کرد، اما بیشترین افزایش تراکم استخوانی در ورزش‌هایی است که فشار وزن به استخوان‌ها مانند پریدن، جهیدن، راه‌رفتن تحمیل شود.

وقتی فشار وزن بر استخوان داشته باشیم، بیشترین تاثیر برای افزایش غلظت استخوانی را خواهیم داشت.

*** افزایش گردش‌خون و شسته‌شدن لاکتیک اسید

وی اظهار داشت: دستگاه‌های لرزاننده اثر ماساژی دارند، چرا که زمانی‌که شما ماساژ را در یک منطقه انجام می‌دهید، گردش خون را زیاد کرده و برداشت اسید لاکتیک انجام می‌شود، بنابراین اثر فرح‌بخش دارد تحریک هورمونی انجام می‌شود و اثر ماساژی داردف نه اثر کاهش وزنی یا ورزشی. همچنین باید گفت که ماساژ هم حرکت بدن است، پس لرزاننده‌ها هم نقششان با نقش ماساژ تقریبا برابر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.