رئیس انجمن صنفی CNG گفت: از آغاز شكل‌گيري، فعاليت و رشد صنعت CNG در ايران تاكنون، نزديك به 30 ميليارد ليتر بنزين با CNG جايگزين شده است كه اين امر حدود 15میلیارد دلار صرفه‌جويي اقتصادي براي کشور به همراه داشته است.

اردشیر دادرس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به زمان اجرای قانون سهمیه بندی بنزین، میزان سرمایه گذاری در این صنعت اظهار داشت: از آغاز شكل‌گيري، فعاليت و رشد صنعت CNG در ايران تاكنون، نزديك به 30 ميليارد ليتر بنزين با CNG جايگزين شده است كه اين امر حدود 15میلیارد دلار صرفه‌جويي اقتصادي براي کشور به همراه داشته، این مهم تنها با سرمايه‌گذاري سه میلیارد دلاری دولت در ساخت و توسعه اين جایگاه‌ها و همچنين توليد خودروهاي گازسوز محقق شده است.

وی تصریح کرد: اين امر افزون‌بر منافع اقتصادی، ثمره‌‌هاي ديگري همچون کاهش آلایندگي‌های زیست محیطی، جلوگيري از سرمايه‌گذاري در ایجاد زيرساخت جديد براي انتقال فرآورده‌هاي نفتي وارداتي، کاهش حجم تردد تانكرهاي حمل سوخت و هزینه‌های آن و در نتيجه كاهش تصادفات جاده‌ای را هم به دنبال داشته است.

رئیس انجمن صنفی CNG  افزود: از سال 1383 كه سهم CNG در سبد سوخت بخش حمل و نقل سبك صفر بوده است، هم‌اكنون در سال 1392 به بيش از 22 درصد رسيده است. با آغاز اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، قیمت فروش گاز طبیعی به جایگاه‌های CNG به ازای هر مترمکعب 2600 ریال در نظر گرفته شد كه پس از افزوده شدن كارمزد 400 ريال از سوي جايگاه‌ها به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شد.

وی ادامه داد: با این قیمت فروش گاز به جایگاه‌های CNG ، سود خالص دولت از محل فروش گاز به این جایگاه‌ها، همان‌طور كه محاسبه شد، رقم چشمگيري برآورد مي‌شود، این در حالی است که جایگاه‌داران اين بخش که با تشویق و ترغیب دولت، زمین و سرمایه خود را در اختیار این امر قرار داده‌اند، زيان‌ده شده‌اند.

دادرس در خصوص سهم CNG در سبد سوخت کشور پس از اجرای طرح سهمیه بندی گفت: سهم CNG در سبد سوخت در سال 1384 و 1385 به ترتيب 1.2 و 1.8 درصد بود كه اين سهم پس اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين، در سال 1386 به 4.2 درصد، در سال 1387 به هفت درصد و در سال 1388 به 12.5 درصد رسيد.

وی تاکید کرد: استفاده از CNG در ميان مردم رو به گسترش بود و پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در سال 1389 سهم CNG در سبد سوخت كشور به 20 درصد افزايش پيدا كرد. اين سهم در سال‌هاي 1390 و 1391 هم به 22 درصد رسيد.

رئیس انجمن صنفی CNG  اظهار داشت: بر اساس آمار عرضه و تقاضای جایگاه‌هاي CNG شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در حالي كه سهم CNG در سبد سوخت پیشنهادی وزارت نفت، سهم كمي در نظر گرفته شده بود، مصوبه هيئت وزيران، اين سهم را 25 درصد اعلام كرد.

بر همين اساس، در سبد سوخت خودروهای سبک کشور تنها 2 سوخت بنزین و CNG وجود دارد که سهم CNG در پایان سال گذشته حدود 22 درصد بوده؛ هنوز برنامه مدون و مشخصی از سبد سوختی خودروهای سبک از سوی نهادهای مسئول ارائه نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار