جانشین دبیرخانه کلانشهرها گفت: در بحث بودجه‌های شهری، توسعه حمل و نقل عمومی یکی از محوری‌ترین و اساسی‌ترین مباحث به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاري باشگاه خبرنگاران    قم؛ سید جعفر موسوی در حاشیه چهارمین نشست شهرداران کلانشهرهای کشور در قم با اشاره به حضور شهرداران کلانشهرها و اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس در این نشست اظهار کرد: نشست چهارم با ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس همزمان شده است؛ یکی از وظایف شهرداری‌ها پیگیری حقوق قانونی شهرها در بودجه است و به همین دلیل با نمایندگان و دولت رایزنی‌هایی انجام مي‌شود.

وی افزود: شهرداری‌ها به دنبال این هستند که حقوق قانونی خود را در بودجه لحاظ کنند؛ دولت بر اساس قانون باید در توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری‌ها کمک کند.

جانشین دبیرخانه کلانشهرها با بیان اینکه 50 درصد هزینه احداث قطارشهری باید توسط دولت تامین شود عنوان داشت: بر اساس قانون دولت باید تسهیلاتی در اختیار کسانی که به نوسازی بافت فرسوده می‌پردازند قرار دهد یا اینکه شهرداری‌ها می‌توانند از دولت برای ایجاد کمربند سبز کمک‌هایی دریافت کنند.

وی ادامه داد: در بحث بافت فرسوده، دولت باید 50 درصد عوارض را تقبل کند و این همان سهمی است که شهرداری‌ها به عنوان تخفیف ارائه می‌کنند.

موسوی با اشاره به ضرورت پیگیری این حقوق در لایحه بودجه اضافه کرد: رایزنی‌هایی با دولت و وزارت کشور صورت گرفته و دولت پیشنهادات شهرداری‌های کلانشهرها را دریافت کرده است ولی باید با نمایندگان هم مذاکراتی داشته باشیم زیرا در نهایت بودجه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

جانشین دبیرخانه کلانشهرها گفت: بر اساس سنتی که از سال‌های گذشته داشتیم جلسه‌ای هم با حضور رئیس مجلس باید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بحث حمل و نقل درون‌شهری یکی از محورهای اصلی بودجه‌های شهری است تصریح کرد: حمل و نقل در حقیقت زیرساختی‌ترین امر در کلانشهرها محسوب می‌شود زیرا گسترش آن موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا و نیز کاهش شدید مصرف سوخت خواهد شد.

موسوی با تاکید بر استانداردسازی تولید سوخت در کشور گفت: گسترش حمل و نقل شهری علاوه بر کمک به این امر، بسیاری از هزینه‌های سلامت جامعه را نیز کاهش می‌دهد ضمن اینکه استفاده از اتوبوس، مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی موجب بهینه شدن استفاده از وقت نیز می‌شود.

جانشین دبیرخانه کلانشهرها با بیان اینکه بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد زیرساخت‌های این امر بر عهده دولت است ابراز داشت: بر همین اساس دولت باید نیمی از هزینه احداث قطارشهری را تقبل کند و اگر 6 هزار میلیارد تومان در جاده‌های برون‌شهری هزینه می‌کند، 4 هزار میلیارد تومان نیز به توسعه حمل و نقل درون‌شهری اختصاص دهد./س

برچسب ها: قم ، شهرداری ، کلانشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.