گزارش/

ساکنان مسکن مهر استان تهران از امکانات تلفن هم برخوردار نیستند/ پایتخت به فراموشی سپرده شده است

مسئولان دولت دهم اعلام کرده‌بودند که 403 هزار واحد مسکن مهر در استان تهران ساخته خواهد شد تا بخش اعظمی از جمعیت تهران به این شهرها سرازیر شوند، اما نه تنها این موضوع تا کنون محقق نشده بلکه مشکلات و تعهدات بسیاری را برای مردم و مسئولان کنونی به وجود آورده است در حالی که ساکنان کنونی این واحدها از امکانات اولیه حتی تلفن هم بی‌نصیب هستند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، طرح مسکن مهر به عنوان راهکاری برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد در حالی در دولت نهم آغاز شد که به واسطه حمایت‌های مناسب در سطح مسئولان ارشد، تمامی امکانات کشور برای به بار نشستن آن بسیج شد. دولت وقت می‌خواست مردم را به هر قیمتی صاحب خانه کند حتی اگر به قیمت افزایش نقدینگی و تورم تمام شود.
 
اما اکنون کلید توقف طرح پر افتخار دولت "مهرورز" توسط دولت "تدبیر و امید" زده شده است. با زدن کلید استارت اجرای طرح مسکن مهر، از وزارت مسکن و شهرسازی گرفته تا سازمان‌های مرتبط، بخش اعظمی از توان، امکانات و نیروی انسانی خود را به اجرای این طرح اختصاص دادند و از این طرح حمایت شد، به طوری که کافی بود نام مسکن مهر بر بالای نام پروژها خودنمائی کند تا دیگر بدون هیچ نوع سؤال و جواب، مراحل صدور پروانه و ... خارج از نوبت معمول انجام و هیج توجهی به اینکه مکان و ... در این پروژه رعایت شده، نمی‌شد.
 
درحالی‌ که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که مسکن مهر با شکست روبرو شده است، دولت وقت با اقدام نادرست دیگری  نقدینگی این بخش را افزایش داد به این شکل که وام‌های پرداختی به این طرح را افزایش داد،با این کار  دولت تنها به نوعی شکست خود را از این طرح به گونه‌ای دیگر توجیه کرد.


 
گرچه هدف از ساخت مسکن مهر تولید مسکن برای اقشار کم درآمد عنوان شده بود، اما این طرح با افزایش نقدینگی‌ها تنها افزایش تورم را برای کم‌درآمدها محسوس‌تر ساخت. از سوی دیگر شعاری که در کنار ساخت مسکن مهر عنوان می‌شد نوسازی بافتهای فرسوده بود اما در عمل این مجتمع‌های مسکونی در نقاطی احداث شد که ارتباطی به بافت فرسوده نداشت، یعنی در حاشیه شهر که نقاط توسعه شهر محسوب می شدند.
 
یکی دیگر از عمده مشکلات پیش روی اجرای طرح مسکن مهر سازگار نبودن برخی از واحدها و بلوک‌های ساخته شده با المان‌های مهندسی است که در برخی موارد نیز معضلات بسیار ناگواری را برای مهرنشینان ایجاد کرده است.
 
در همان روزهای آغازین به رغم تعریف و تمجید عمومی از این حرکت امید آفرین، تعدادی بودند که نسبت به این طرح به دلایل مختلف روی خوشی نشان نمی‌دادند و معتقد بودند این طرح اشکالات عمده‌ای دارد و موفق نخواهد بود.


 
نامناسب بودن زمین‌های مسکن مهر و دوری آنها از مراکز شهری، ناهمگونی اعضا به لحاظ توانایی مالی و تامین آورده شخصی، تصدی افراد غیر متخصص و غیر فنی به عنوان اعضای هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی‌های مسکن مهر، ناتوانی سیستم اداری در ساماندهی و پاسخگویی به نیازهای تعاونی‌ها، بی اعتمادی منابع بانکی نسبت به تعاونی‌های گسترده با اعضای ناهمگون از جمله ایرادهایی بود که برخی از متخصصین و کارشناسان نسبت به طرح مسکن مهر وارد می‌کردند.

استاندار تهران: اکثر واحدهای مسکن مهر امکانات رفاهی ندارند/ مسکن مهر معضل جدی استان تهران
 
در همین رابطه سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در دولت یازدهم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینكه یك سری واحدهای مسكونی صرفا تحت عنوان مسكن مهر ساخته شده است، گفت: متاسفانه اكثر واحدها فقط ساخته شده و هیچ امكانات رفاهی ندارند.
 
وی در تشریح كم و كیف پروژه‌های مسكن مهر گفت: پروژه مسكن مهر یكی از معضلات جدی استان تهران محسوب می‌شود كه باید هرچه زودتر حل و فصل شود.


 
استاندار تهران افزود: ساخت و ساز در پروژه مسكن مهر فقط با احداث یكسری واحد مسكونی همراه بوده است و هیچ امكانات رفاهی برای ساكنین این مناطق طراحی نشده است، برای مثال در صفادشت 14 هزار واحد ساخته شده است كه به هیچ عنوان جای زندگی نیست و هیچ امكانات رفاهی از قبیل مسجد، مدرسه، پارك و ... ندارد.
 
هاشمی تصریح كرد: راهكارهایی برای استفاده بهینه از مسكن مهر وجود دارد و ما امیدواریم با ارائه این راهکارها بتوانیم از پتانسیل این اماكن مسكونی استفاده بهینه كنیم.
 
با توجه به ساخت مجتمع‌های مسکونی مهر در شهرهای حاشیه‌ای استان تهران، ساخت و ساز در دو شهر جدید پردیس و پرند که از جمله شهرهای پرمتقاضی مسکن مهر در کل کشور هستند، با ثبت‌نام بیش از 500 هزار متقاضی ادامه یافته و مدیران عامل این دو شرکت عمران، تحویل واحدهای در حال ساخت را تا پایان سال 92 وعده داده‌ بودند، موضوعی که در حال حاضر و در شرایط فعلی به هیچ عنوان محقق نخواهد شد.
 
بر اساس آخرین آمار وزرات راه و شهرسازی بر اساس برنامه از سال 89 تا 92 ساخت دو میلیون و 155 هزار واحد مسکونی در کشور پیش‌بینی شده است که یک میلیون و 995 هزار واحد از این تعداد تاکنون به مرحله اسکلت و سقف رسیده‌اند. یک میلیون و 851 هزار واحد به مرحله اتمام سفت‌کاری و یک میلیون و 432 هزار واحد مسکونی نیز به مرحله نازک‌کاری رسیده است.


در دو ماه فعالیت دولت یازدهم 60 هزار واحد به مرحله نازک‌کاری و 46 هزار واحد به مرحله سفت‌کاری رسیده است و تا پایان سال گذشته(91) بیش از 373 هزار واحد مسکن مهر در کشور افتتاح شده است که در سال جاری نیز 292 هزار و 37 واحد افتتاح شده است که در مجموع تاکنون شامل نزدیک به یک میلیون و 30 هزار واحد مسکونی می‌شود.


در این میان سهم واحدهای مسکن مهر استان تهران 403 هزار واحد است که تقریبا نیمی از آن در دو شهر پرند و پردیس در حال ساخت است و نیمی دیگر در شهرهای رباط‌کریم، فیروزکوه، دماوند، صفادشت، واوان و پاکدشت ساخته می‌شوند.
 
شهر جدید پردیس سال 94 تکمیل می شود/ 80 هزار واحد باقیمانده است
 
قرار است در شهر جدید پردیس 93 هزار واحد مسکن مهر ساخته شود که از این تعداد 13 هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده و 80 هزار واحد با پارکینگ و حیاط در حال ساخت است.
 
در حال حاضر ظرفیت ثبت‌نام واحدهای مسکن مهر پردیس تکمیل شده است.


 
مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرد: هزار واحد مسکن مهر شهر جدید پردیس تا پایان دی‌ماه سال جاری تحویل داده می‌شوند و همه تعهدات مسکن مهر این شهر تا سال 94 محقق خواهد شد.
 
هدایت اظهار کرد: همه تعهدات دولت قبلی در بخش مسکن مهر اجرا می‌شود چرا که بخش سنگینی از واحد‌های مسکن مهر پردیس تحویل داده شده و باقی‌مانده واحد‌ها تا پایان سال 94 نیز به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
 
ساکنین پرند از خدمات تلفن و اینرتنت محروند/ 20هزار واحد مسکن منتظر آب و گاز هستند
 
در شهر جدید پرند ساخت 95 هزار واحد مسکن مهر جانمایی شده که تاکنون 20 هزار واحد آن به متقاضیان تحویل داده شده و 75 هزار واحد باقی مانده در مراحل مختلف ساخت قرار دارند اما حدود 20 هزار واحد از یک سال و نیم پیش به مرور تکمیل و آماده تحویل شده‌ اما هنوز نه آب دارند و نه گاز و منتظر تامین این خدمات از سوی وزارت نیرو هستند.
 
شهر جدید پرند شامل هفت فاز مسکونی است که فازهای صفر،‌ یک،‌ دو و سه شخصی‌ساز هستند و پیش از ساخت واحدهای مسکن مهر در این شهر ساخته شده بودند.
 
فاز چهار، پنج و شش از جمله اراضی مسکن مهر این شهر هستند که از سال 86 فعالیت ساخت و سازشان آغاز شده است.


 
در هر فاز از این شهر انبوه‌سازان متعددی مشغول به ساخت و ساز هستند که شرکتی خارجی که ساخت 12 هزار و 900 واحد مسکن مهر در فاز پنج را برعهده داشت از جمله معروف‌ترین پروژه‌های این شهر شده است.
 
فاز چهار شهر جدید پرند شامل 12 هزار و 500 واحد مسکونی در حال ساخت است که تعدادی از این واحدها تحویل داده شده و تعداد دیگری در حال ساخت و باقی‌مانده در انتظار تامین خدمات زیربنایی هستند.
 
در جنوب فاز چهار شهر جدید پرند حدود 4100 واحد مسکن مهر دیگر در حال ساخت است، مسیر جداکننده دو فاز چهار و پنج به نام "شهید چمران" شمال و جنوب پرند را به هم مرتبط می‌کند که قرار است در مسیر فازهای پنج و شش، پارک گردشگری و رودخانه‌ای ایجاد شود.
 
شهر پرند که به گفته مدیرعامل شرکت عمران 750 هزار نفر ظرفیت دارد، قرار است تا چند سال آینده یکی از 10 شهر پرجمعیت و بزرگ کشور شود.
 
ظرفیت ثبت‌نام واحدهای مسکن مهر پرند تکمیل شده و اکنون مدارک آخرین 5000 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان در حال بررسی است.


 
در حال حاضر 86 انبوه‌ساز در پروژه مسکن مهر پرند کارمی‌کنند که 20 هزار واحد مسکونی در پروژه "کوزو"، 16 هزار و 80 واحد مسکونی در پروژه "کیسون"، 10 هزار واحد مسکونی نیز در پروژه "هسا" می‌سازند.
 
متقاضیان مسکن مهر که 35 کیلومتر با نزدیک‌ترین شهر فاصله دارند نه تنها بیمارستان، کلانتری و مرکز تجاری ندارند بلکه حتی از داشتن تلفن و اینترنت نیز محرومند.
 
این روزها که تلفن از جمله ابتدایی‌ترین وسایل ارتباطی مردم شده،‌ ساکنان برخی فازهای پرند را در حسرت خود گذاشته تا پس از داشتن حتی یک خط تلفن بتوانند صاحب اینترنت و ارتباطات شوند.

ارائه بیش از 47 هزار میلیارد اعتبار به مسکن مهر استان تهران/ ترمز مسکن مهر کشیده شد

در جدیدترین آمارها نیز ترکی معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران اعلام کرده است: در برنامه احداث مسکن مهر در استان تهران تاکنون مبلغی بیش از 47 هزار و 380 میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافته و تعداد 138 هزار و 818 واحد مسکونی تکمیل شده است.


 
در این رابطه "عباس آخوندی" شخص اول وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم اعلام کرده است که مسکن مهر متوقف خواهد شد و دیگر ثبت‌نام جدیدی صورت نمی‌گیرد اما واحدهای ساخته شده در گذشته تکمیل و به متاقضیان داده خواهد شد.

سرانجام با توجه به سخنان مسئولان، دولت یازدهم دیگر این طرح را ادامه نخواهد داد ولی به دنبال رفع نواقص آن است اما آنچه که مهم است اینکه وضعیت واحدهای مسکن مهر در استان تهران بسیار نامطلوب بوده و مردم ساکن در این واحدها از وضعیت خدماتی و رفاهی رضایت ندارند، گویی پایتخت به فراموشی سپرده شد است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار