مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین از آغاز سرشماری زمستانه وحوش در زیستگاه‌های حیات‌ وحش این استان خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

علی‌آقا فرهادی اظهار داشت: سرشماری زمستانه وحوش در استان قزوین از روز چهارشنبه 20 آذرماه با سرشماری در منطقه الموت‌شرقی با حضور مأموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان، ادارات محیط زیست شهرستان‌ها، محیط‌بانی‌ها و با برنامه‌ریزی معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین آغاز شده است.

وی افزود: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاست‌گذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو است.


 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد: در این سرشماری همچنین وضعیت گروه‌های سنی وحوش و ویژگی‌های آنها، نسبت جمعیت گونه‌های نر و ماده، تصمیم‌گیری درباره ظرفیت مناطق و اینکه آیا برداشت از گونه‌های نر امکان‌پذیر است یا نه و همچنین بررسی در مورد وجود یا عدم وجود بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی در گونه‌هایی که آبشخور مشترک با دام‌های اهلی دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد.


 

فرهادی اضافه کرد: استان قزوین به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستانداری چون گوسفند وحشی، کل و بز، آهو، پلنگ،گراز، خرس، روباه، گرگ و خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه، انواع چرخ ریسک‌ها و غیره است.


 

این مسئول یادآور شد: سرشماری از حیات وحش دو بار در سال انجام می‌گیرد که مرحله اول آن در اوایل تابستان و مرحله دوم در اواخر پاییز و اوایل زمستان صورت می‌گیرد./س

برچسب ها: سرشماری ، زمستانه ، وحوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.