وي افزود: در حال حاضر، با 340 ورقه بيش از 75 درصد کشور پوشش دهي ميشود که نتايج اين مطالعات نيز منتشر شده است.
وي با بيان اينکه مشکل کنوني ما در بخش مطالعات «ژئوفيزيک هوايي» است، تصريح کرد: تامين تجهيزات، تربيت نيروي متخصص و منابع مورد نياز براي انجام اين مطالعات، از ضروريات است که تجهيزات و نيروي متخصص به نحو مطلوب انجام شده است ولي در تامين منابع کمي مشکل داريم.
کرهاي با اشاره به اينکه اولويت اول سازمان در پرواز ژئوفيزيک هوايي، حدود يک ميليون کيلومتر خطي است، گفت: با توجه به شرايطي که دولت يازدهم در نظر گرفته است، پيشبيني ميشود در سال جاري بتوانيم 200 هزار کيلومتر خطي را تحت پوشش قرار دهيم.
معاون وزير صنعت، در ادامه با بيان اينکه براساس درخواست وزارتخانه، رويکرد سازمان به تامين منابع غيردولتي است، افزود: در اين راستا گامهاي اساسي برداشته شده است.
وي ادامه داد: طبق تفاهمنامهاي که وزارت صنعت با کشور چين امضا کرد، پيش از يک ماه آينده مطالعات ژئوفيزيک هوايي به صورت گسترده در شرق کشور آغاز ميشود.
وي ادامه داد: با همکاري مشترک چين، براي اولين بار مطالعات پوستهي زمين را در عمق، انجام ميدهيم که پروفيل اولي که آغاز کردهايم از ايلام تا گيلان است.
کرهاي افزود: اين پروفيل به عرض 200 کيلومتر و عمق 100 تا 200 کيلومتر که از پيش نيازهاي کشف کانسارهاي پنهان است.
معاون وزير صنعت تصريح کرد: پس از اتمام اين مراحل، اقدامات براي واگذاري به بخش خصوصي آغاز ميشود.
کرهاي همچنين، به سابقه پنج هزار ساله ايران در بخش معدن اشاره کرد و گفت: رويکرد کنوني سازمان، اکتشاف کانسارهاي پنهان است که ابزار انجام اين کار همچون تجهيزات و نيروهاي انساني تامين شده که به زودي اقدامات براي اکتشاف نيز آغاز ميشود.
وي با اشاره با اکتشاف عناصر استراتژيک اظهار داشت: يک کيلوگرم از اين عناصر معادل يک تن از فلزات پايه است که البته در کنار اين ارزش، با اين عناصر ميتوان فناوري هايتک و پيشرفته دست يافت که سازمان براي اين امر برنامهريزي کرده است.
انتهاي پيام/