عضو سازمان زمين‌شناسي کشور با بيان اينکه فرونشست زمين پديده‌اي بسيار خطرناک است، گفت: نتيجه برداشتهاي بي‌رويه از سفره‌هاي زيرزميني فرونشست زمين و افت دائمي سطح آبخوانهاي کشور است.

محمدجواد بلورچي مديرکل دفتر بررسي مخاطرات زمين‌شناختي،‌سازمان زمين‌شناسي کشور درگفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه در 40 سال گذشته، برداشت بيش از اندازه از آبهاي زيرزميني در کشور آغاز شد، اظهار داشت: نتيجه اين موضوع، افت دائمي سطح آبخوانهاي کشور بوده است که بسياري از دشتهاي ايران بر اثر برداشتهاي بي‌رويه دچار مخاطراتي همچون فرونشست شده‌اند.

وي افزود: فرونشست زمين، همچون زمين لرزه در لحظه اثر نمي‌گذارد بلکه طي ساليان آينده تاثيرات مخرب خود را برجاي مي‌گذارد.

بلورچي در خصوص ميزان برداشت آبهاي زيرزميني کشور، تصريح کرد: ميزان بارندگي کشور 250 ميليمتر در سال است که از لحاظ علمي بايد بر اين اساس براي برداشت برنامه‌ريزي شود.

وي افزود: اما آنچه که در ايران در حال رخ دادن است برخلاف اين موضوع و چندين برابر بيشتر از ميزان بارندگي است.

اين مقام مسئول با بيان اينکه در گذشته نرخ برداشتهاي زيرزميني در جهان بالا بوده اما با مديريتي که انجام شد، آبخوانها به ثبات رسيدند، گفت: اما اين موضوع نه تنها در ايران مديريت نشد بلکه با افزايش سطح زيرکشت و تداوم روشهاي آبياري سنتي، بالاترين نرخ فرونشست جهاني متعلق به تهران با 36 سانتيمتر در سال شد.

وي با بيان اينکه کنترل اين مسئله تنها در اختيار دولت نيست، افزود: فرونشست زمين يک پديده بسيار خطرناک است و مردم بايد باور کنند که سفره‌هاي زميني محدود و يک مخزن کوچک است که با استفاده بي‌رويه،‌ اثرات مخرب زيادي را بر جاي مي‌گذارد.

بلورچي با اشاره به اينکه 25 درصد آب شرب تهران وابسته به آبهاي زيرزميني است، اظهار داشت: بايد براساس آمايش سرزمين اقدام به کشاورزي مدرن و کم‌آب کنيم تا اين موضوع هرچه سريعتر حل شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: آب ، فرونشست ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار