يک کارشناس ارشد سیاسی با بيان اينکه امضاي توافق‌نامه افغان‌ها با آمريکا موجب تربيت اشخاصي مانند "ريگي" در منطقه مي‌شود، گفت: مسئولان افغاني بايد بدانند که با اين کار قطعا امنیت منطقه را دچار مخاطره خواهند کرد و سبب می‌شود، آمریکا برای همیشه از پایگاه‌های نظامی خود در منطقه برای نفوذ و آسیب رساندن کشورهاي ديگر استفاده کند.

"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، درباره امضاي توافقنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان، اظهارداشت: مسئولان افغاني بايد بدانند که با اين کار قطعا امنیت منطقه را دچار مخاطره خواهند کرد و سبب می‌شود، آمریکا برای همیشه از پایگاه‌های نظامی خود در منطقه برای نفوذ و آسیب رساندن کشورهاي ديگر استفاده کند.  

وی با اشاره به سفر اخیر "حامدکرزای" رئیس جمهوری افغانستان به تهران اظهار داشت: موضوع  توافق نامه امنیتی، در ایران از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران مورد بحث قرار گرفت، اما از جایی که "حامد کرزای" در دور آینده انتخابات نمی‌تواند شرکت کند قصد دارد به نوعی جای پای خود را در افغانستان نگاه دارد و از این توافق نامه در آینده استفاده بهینه ببرد.  

این کار‌شناس ارشد سیاسی مطرح کرد: توافقنامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان نه تنها خدمتی برای این کشور به ارمغان نمی‌آورد، بلکه مشکلات جدیدی بر سر این ملت وارد می‌کند.

استاد دانشکده خبر افزود: در گذشته نیروهای ناتو از گروه‌های تروریستی در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده و اگر این توافقنامه نیز در آینده عملیاتی شود، قطعا ناامنی‌های بیشتری به ویژه در مرزهای جنوب شرقی کشور به بار خواهد آورد.  

هانی‌زاده تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه امنیتی ایران و افغانستان امضای این توافقنامه و حضور پایگاه‌های امنیتی آمریکا در منطقه است که قطعا مزاحمت‌هایی را برای ایران و سایر کشورهای منطقه ایجاد می‌کند، همچنین از گروه‌های تروریستی منطقه استفاده ابزاری می‌شود  تا صدمه و خسارت‌های زیان باری به کشور هاي منطقه وارد کنند.  

این کار‌شناس سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: حضور نیروهای آمریکا در منطقه در گذشته سبب تربيت اشخاصی مانند "ریگی" شده که آسیب‌های جدی به مردم سیستان و بلوچستان وارد کرده‌اند، همچنین از این توافقنامه استنباط می‌شود که پایگاه‌های امنیتی آمریکا در افغانستان صرفا برای آسیب رساندن به کشورهایی نظیر ایران و روسیه است.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار