رسانه‌هاي کانادايي روز سه شنبه اعلام کردند اين کشور در خارج براي آژانس امنيت ملي آمريکا جاسوسي می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاري فرانسه ، شبکه راديو و تلويزيون دولتي سي بي سي کانادا با استناد به يک سند آژانس امنيت ملي آمريکا که ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس اعلام کرد اتاوا به درخواست صريح آژانس امنيت ملي آمريکا مراکز جاسوسي در خارج به وجود آورده است.

اين منبع افزود اين سند که به تاريخ 13 آوريل سال 2013 است، تصريح مي کند کانادا از طريق دستگاه جاسوسي الکترونيکي خود موسوم به مرکز امنيت ارتباطات دور کانادا دست در دست آژانس امنيت ملي آمريکا  تقريبا در 20 کشوري که از اولويت بالايي برخوردارند و برخي از آنها از شرکاي تجاري کانادا به شمار مي روند، همکاري مي‌کند .

گزارشي چهار صفحه‌اي در بردارنده جزئيات عمليات حساسي است که شبکه تلويزيوني سي بي سي ترجيح داده است براي ممانعت از آسيب رساندن به نمايندگان کانادا در خارج از انتشار آن خود داري کند.

درباره علاقه آمريکايي‌ها براي فعاليت کانادايي ها در اين سند تصريح شده است:  مرکز امنيت ارتباطات دور کانادا دسترسي خود به برخي مناطق را که براي آمريکا غير قابل دسترسي است، با آژانس امنيت ملي آمريکا قسمت مي کند .

اين سند که همکاري تنگاتنگ ميان دو دستگاه اطلاعاتي را که به تبادل کارکنان نيز اقدام مي کنند، تشريح و خاطر نشان مي‌کند  هر يک از طرفين مي خواست همکاري‌ها بيشتر گسترش يافته و تقويت شود .

آژانس امنيت ملي آمريکا تاييد مي‌کند مرکز امنيت ارتباطات دور کانادا دستگاه اطلاعاتي پيچيده‌اي است که ابزار جمع آوري، تنظيم و تحليل داده‌هاي فراهم شده را در اختيار دارد و به  درخواست آژانس امنيت ملي آمريکا مراکزي مخفي ايجاد کرده است .

  تامس دريک، يکي از مسئولان بلند پايه آژانس امنيت ملي آمريکا که به منتقد اين آژانس تبديل شده است، به شبکه سي‌بي‌سي گفت از گستردگي همکاري ميان دو دستگاه اطلاعاتي چندان متعجب نيست، زيرا از سال‌ها پيش اين چنين بوده است .

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار