مسئولان سازمان لیگ فدراسیون والیبال طی اطلاعیه‌ای اعلام کردند که از این پس در صورت بروز حاشیه در یک بازی نتیجه سه بر صفر به نفع تیم میهمان رقم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، سال‌هاست که مسابقات لیگ برتر والیبال در برخی موارد با حواشی همراه می‌شود که آبروی این رشته را نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور هم می برد.

مسئولان فدراسیون والیبال از همان بدو بروز حواشی اقدامات مختلفی را در راستای برخورد با این حواشی انجام دادند اما متاسفانه نه تنها این تصمیمات مقطعی در طولانی مدت جواب نداد بلکه شاهد شدت و حدت گرفتن حواشی هم بودیم.

در برخی هفته ها در فصول گذشته لیگ دیگر کار از فحاشی و بکار بردن الفاظ رکیک گذشته بود و به قولی تماشاگر نماها دست به کتک کاری با بازیکنان، مأموران نیروی انتظامی، پرتاب اشیاء به داخل زمین، شکستن صندلی ها و شیشه ها و از این قبیل ماجراها زدند.



محرومیت تماشاگران، ارسال تذکرات کتبی مکرر از سوی سازمان لیگ به باشگاه‌های میزبان، جریمه‌های مالی و ... جزئی از مواردی بود که فدراسیون‌ها برای مقابله با حواشی انجام داد ولی این عوامل همگی مسکنی مقطعی بود بر بیماری بی‌فرهنگی تماشاگر‌نماهای به ظاهر تماشاگر...

به طور کلی واژه تماشاگرنما واژه‌ای است ورزشی که به تازگی و با رواج پول در رشته‌های خاص بوجود آمده و در دایره لغات ورزشی‌ها جایگاه کلامی ویژه‌ای را پیدا کرده است.

برخی معتقدند این تماشاگرنماها از نیمکت، خط می‌گیرند، برخی می‌گویند آنها از طرف مخالفان مربی تیم به سالن فراخوانده می‌شوند. بعضی‌ها بر این باورند مدیران باشگاه‌ها هستند که به لیدر‌ها می‌گویند که تماشاگران از چه الفاظی در طول یک دیدار استفاده کنند؛ ما هم مانده‌ایم با این همه روزنه نفوذی به مغز‌های تماشاگرنماها که کم کم تبدیل به فرهنگ مدیریتی شده است.

بگذریم! بهتر است برویم سر اصل مطلب آن هم نتیجه سه بر صفری که در صورت بروز حواشی به میهمان داده می‌شود.

به ظاهر این اقدام فدراسیونی‌ها می‌تواند خط بطلانی روی تمام اتفاقات غیر‌ورزشی در سالن‌های والیبال باشد اما اگر از یک بعد دیگر به ماجرا نگاه کنیم شاید باعث سوء استفاده همان تماشاگرنماهای عزیز حاضر در سالن شود.

چون پول وارد والیبال شده و تفکرات تماشاگرنماها را می‌توان با اهداف خاص برخی‌ها متمایل کرد این احتمال می‌رود که از این پس باید شاهد باشیم که در سالن‌های والیبال مخالفان مربی، بازیکن و ... از منابع خاص خود تغذیه شده و با ایجاد حاشیه‌سازی باخت سنگین فنی را برای میزبان رقم بزنند و به نیات خود دست پیدا کنند و از این پس شاهد بروز حواشی تماشاگرنماهای میزبان برای اجرای سیاست‌ها و افکار خود در تیم مورد علاقه‌شان داشته باشند.



اما نکته مهمتر که بعد جدید رقابت بین تیم‌های قدرتمند برای رسیدن به قهرمانی است، استفاده از این ابزار بازدارنده یعنی محرومیت تیم میزبان و اعطای سه امتیاز به میهمان از سوی تماشاگران ثالث، یعنی دیگر تیم در حال رقابت با 2 تیم میزبان و میهمان است که بعضاً باعث مشکل سازی در بازی‌های مختلف می‌شود.

به عبارت ساده‌تر یک عده تماشاگر از یک تیم ثالث در سالن بازی دو تیم رقیب حضور پیدا کرده و با حرکات و شعار های غیر اخلاقی به تیم میزبان ضرر‌های جبران ناپذیری می‌زنند که البته تشخیص این موضوع بسیار دشوار است و می‌بایست آسیب‌شناسی کامل در این باره صورت پذیرد. معضلی که اکنون در اکثر مسابقات فوتبال نیز به عنوان یک حربه برای توقف رقیب استفاده می‌شود .

امیدوارم مسئولان فدراسیون با این تصمیم اخیر خود کاری نکنند که تماشاگرنماها حالا از سویی دیگر منتفع شوند.

گزارشی از انسیه ورزنده

انتهای پیام/

برچسب ها: حواشی ، راستا ، صندلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار