با استفاده از دانش هسته ای مزرعه پنبه در شهرستان داراب فارس به مرحله ی بازدهی رسید.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛کامران مظفری کارشناس ارشد پژوهشکده ی تحقیقات کشاورزی –پزشکی و صنعتی هسته ای سازمان انرژی اتمی کشور در خصوص اجرای این طرح گفت :یکی از فعالیت های سازمان انرژی اتمی تولید لاین ها و بوتانت ها و ارقام جدید هسته ای از محصولاتی نظیر پنبه و برنج است که از ده سال قبل کار تحقیقات این طرح در این سازمان آغاز شده است و با توجه به کاهش کشت پنبه در کشور کاشت پنبه با دانش هسته ای برای نخستین بار در استان فارس و در شهرستان داراب و در یک مزرعه ی آزمایشی آغاز کرده ایم .

وی افزود: کاشت پنبه به این روش در داراب به نتایج خوبی رسیده است و این مزرعه به مرحله برداشت رسیده است.

این کارشناس ادامه داد: در این روش ما به اهداف خود که همان بازدهی مناسب و کاهش زمان برداشت بوده رسیده ایم و گیاه پنبه بیست روز زودتر به مرحله ی برداشت رسیده است.

وی بیان کرد: یکی از اهداف ما در سازمان انرژی اتمی حل مشکلات کشاورزی کشور با بکارگیری پرتوها بخصوص پرتو گاما برای ایجاد جهش ها ی ژنتیکی و ایجاد ژن و تیپ های جدید است که بتواند سازگاریبا شرایط کشور باشد .

ظهیری مجری طرح پنبه در جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت : با توجه به کاهش آب سفره های زیرزمینی در استان فارس جهاد کشاورزی این استان در صدد افزایش تولید محصولات زراعی است که با بکارگیری دانش هسته ای می توانیم به اهداف خود برسیم .

وی گفت : استان فارس یکی از تولید کنندگان مهم پنبه با شانزده هزار هکتار سطح زیرکشت کشور است که با روش هسته ای قادر خواهیم بودعلاوه بر افزایش تولید از مصرف آب تا یک سوم بکاهیم.

وی اجرای این طرح را موفق اعلام کرد و گفت: با همکاری سازمان انرژی اتمی به این طرح ها در فارس ادامه می دهیم ./س

انتهای پیام/

برچسب ها: پنبه ، هسته ای ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.