وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دولت حدود 1800 میلیارد تومان را برای دارو اختصاص داد تا ما‌به‌التفاوت نرخ ارز تامین شود، گفت: در حوزه دارو بنا داشتیم تا آن چیزی که در گمرکات موجود بود، آزاد شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ تبیین عملکرد صد روزه دولت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شب گذشته 16 آذر ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سیدحسن قاضی زاده هاشمی" وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت، درمان چه برنامه‌ای را در درازمدت برای دانشجویان در نظر گرفته است؟ گفت: این وزارتخانه سهم قابل توجهی از دانشجویانی را که عمدتا بعد از فارغ التحصیلی خدمتشان در نظام سلامت خواهد بود را تربیت می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه تفاوت ما با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سبب بروز مشکلات در کارمان شده است، افزود: ما موظف هستیم برای کسانی که آنها را آموزش می‌دهیم شغل ایجاد کنیم.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه باید متناسب با کارهایی که برای آینده تدارک دیده‌ایم دانشجویان را تربیت کنیم، خاطرنشان ساخت: همه اصحاب کارگزار در بخش سلامت با مشکلات عدیده به خوبی آشنایی دارند.
 
قاضی‌زاده با اشاره به اینکه افراد بسیاری در خانواده سلامت شغل مناسبی ندارند، گفت: در رشته‌های تخصصی با کمبود قابل توجهی از شغل مواجه هستیم.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ما مشغول برنامه‌ریزی هستیم تا از رشد بی‌رویه برخی رشته‌ها و فارغ التحصیلان‌ آن جلوگیری کنیم و از طرف دیگر عقب افتادگی‌ها و کمبودهایی را که در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی وجود دارد را مرتفع خواهیم کرد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین اقدام جنابعالی در صد روز گذشته در حوزه سکانداری وزارت بهداشت چیست؟ ادامه داد: ما در آغاز راه با بیماری مواجه شدیم اما اجازه ندادیم که این بیماری ما را گرفتار کند.
 
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مردم در آن زمان با مشکل تامین انواع داروها مواجه بودند، گفت: متاسفانه در آن دوران بیماران صعب العلاج مشکلات بسیاری را در حوزه تامین دارو داشته‌اند.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیماری وبا در نقاط مرزی مورد کنترل قرار گرفت، اظهار داشت: همکاران عزیز بنده در دوران بروز بیماری وبا به خصوص در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و در حاشیه استان تهران تلاش‌های شبانه روزی فراوانی به عمل آوردند تا این بیماری تحت کنترل قرار گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه در حوزه دارو تلاش کردیم تا کمبودها برطرف شود، خاطر نشان ساخت: در آن دوران متاسفانه با عدم حمایت شرکت‌های بیمه مواجه بودیم زیرا آنها قبول نمی‌کردند که اقلام دارویی را تحت پوشش بیمه قرار دهند.
 
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در آن زمان تلاش کردیم تا داروها از مبادی ورودی با کنترل مامورین در صف نوبت قرار بگیرند و در نهایت کشتی‌ها سریع بتوانند داروها را به داخل کشور حمل کنند.
 
*  ما به التفاوت نرخ ارز با 1800 میلیارد تومان تامین شد
 
وی با اشاره به اینکه دولت حدود 1800 میلیارد تومان را برای دارو اختصاص داد تا ما به التفاوت نرخ ارز تامین شود، افزود: در حوزه دارو بنا داشتیم تا آن چیزی که در گمرکات موجود بود، آزاد شود.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در آن دوران بسیاری از شرکت‌های دارویی از مراکز درمانی طلبکار بودند، اظهار داشت: متاسفانه هنوز هم رقم قابل توجهی از طلب آنها وجود دارد.
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به همکاری خوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با این وزارتخانه گفت: در مواجه با بسیاری از اقلام دارویی با کمبود مواجه شدیم اما اکنون در بازار به خصوص در شهرهای اصلی کشور پیدا می‌شود.
 
وی با بیان اینکه ما به التفاوت نرخ ارز پرداخت شده است، اضافه کرد: حدود دو سوم قیمت دارو برای بیماران صعب العلاج کاهش پیدا کرده است.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه قیمت دارو در مقایسه با دو سال قبل هنوز هم گران است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از مردم در تامین دارو با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.
 
* قیمت 350 قلم دارو کاهش پیدا کرده است
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه قیمت اقلام دارویی در بیش از 350 قلم کاهش یافته است، گفت: داروهای ناباروری هم نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفت.
 
وی هماهنگی بین بخشی را یکی از اقدامات صورت گرفته در طی 100 روز گذشته دانست و عنوان کرد: ما در شروع کار با معاونین، مدیران ارشد وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌ها همکاری خوبی داشته‌ایم، به طوری که این همکاری در بیرون وزارتخانه نیز به خوبی دنبال می‌شود.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به همکاری‌ سازمان‌های مدیریت، هلال احمر، انتقال خون، نظام پزشکی و بیمه‌های متعدد با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما باید مشکلات حوزه دارو را علاوه بر معرفی به مسئولین به مردم هم معرفی کنیم.
 
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: اگر بخش سلامت بخواهد در همان ریل گذشته حرکت کند قطعا کشور و مردم در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
 
وی با بیان اینکه همه به خوبی می‌دانند که اگر مشکل حوزه سلامت مشکل اول کشور نباشد، مشکل دوم است اظهار داشت: جدی گرفتن بخش سلامت آرزوی همه دولت‌های گذشته است.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به هزینه‌های سرسام آور بخش سلامت و فشاری که از این حوزه بر مردم وارد می‌شود، گفت: خوشبختانه در این حوزه موفق شدیم تا بخشی از گرفتاری‌های مردم و همکارانم را در نظام سلامت اعم از پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و پیراپزشکان را برطرف کنیم.
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه امیدواریم در آینده نزدیک حوزه سلامت بتواند عقب ماندگی‌های خود را جبران کند، افزود: انشاءالله موجبات رضایتمندی مردم را فراهم خواهیم کرد.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا بودجه اختصاص یافته به سرانه درمان عملیاتی نمی‌شود؟ ادامه داد: از آغاز کار بخش اقتصادی را در ستاد وزارتخانه تعریف کردیم به طوری که دوست عزیزم دانش جعفری مسئولیت این حوزه را برعهده گرفته است.
 
* حوزه سلامت نیازمند جراحی اساسی است
 
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که ما در حوزه سلامت با آن مواجه هستیم مدیریت منابع است، خاطرنشان ساخت: ما در حوزه سلامت نیاز به جراحی اساسی داریم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به وجود 420 هزار نفر پرسنل در حوزه سلامت ادامه داد: حدود 900 بیمارستان اعم از خصوصی و دولتی در سراسر کشور وجود دارند که مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.
 
وی با اشاره به اینکه حوزه پزشکی 40 درصد علم کشور را تولید می‌کند، گفت: خوشبختانه این حوزه کارهای بسیار قابل افتخاری را عرضه کرده است.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه بین‌الملل هم اقدامات خوبی در بحث پزشکی به عمل آمده است، خاطرنشان ساخت: امیدواریم در بحث یارانه‌ها هم همانطوری که انتظار بوده و هست اقدامات قابل توجهی به سمت درمان مردم هدایت شود.
 
وی با اشاره به اینکه دولت باید دغدغه درمان مردم را حذف کند، گفت: در سال 92، 14 هزار و 300 تومان برای سرانه بیمه‌ها بود، افزود: امسال البته به بخش سلامت و درمان لطف داشتند ولی این لطف خیلی چشمگیر نبود.
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به وجود 8 هزار میلیارد بدهی در این حوزه افزود: 4 هزار و 700 میلیارد از سال 91 به 92 کسری اعتبار داشتیم یعنی بدهکاریم به طوری که امسال هم چیزی حدود 2700 میلیارد دیگر هم اضافه شد به گونه‌ای که یک رقمی حدود 1100 میلیارد مربوط به حق جذب بود که متاسفانه در بودجه پیش بینی نشده بود.
 
وی ادامه داد: اگر مجموع این مبالغ را باهم جمع کنیم، حدود 19 هزار و 300 میلیارد تومان برای سال آینده بدهی می‌شود.
 
وزیر بهداشت با اشاره به افزایش 66 درصدی اعتبار برای بیمه‌ها افزود: متاسفانه بودجه‌ای که به وزارت بهداشت و درمان اختصاص داده شده است، کم است.
 
وی با اشاره به اینکه باید نگاه ویژه و تحول اساسی در حوزه بهداشت و درمان صورت گیرد، ادامه داد: باید مدیریت را در این حوزه تغییر دهیم زیرا ابزارهای قانونی آن در قانون وجود دارد.
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه باید اعتبار لازم برای این حوزه دیده شود، اضافه کرد: اگر فکر کنیم که ساختار وزارت بهداشت و درمان به بدن انسان شباهت دارد باید گفت که این بدن نیاز به خون دارد تا بتواند احیا شود.
 
وی با اشاره به اینکه باید خودمان به خلق منابع بپردازیم، به طوری که بخش عمده‌ای از آن مربوط به تولید ناخالص ملی کشور می‌شود، گفت: انشاءالله حوزه سلامت در این دوره دچار تحول اساسی شد به طوری که مشکلات این حوزه را با کمک دولت و مجلس برطرف خواهیم کرد و از منابع کافی برای پیشبرد اهدافمان بهره خواهیم گرفت.
 
وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزارت بهداشت و درمان چه اقداماتی را در حوزه کاهش هزینه های درمان انجام داده است؟ اضافه کرد: طبق برنامه 5 ساله توسعه قرار بود حداکثر تا دو سال آینده سهمی را که مردم از جیبشان پرداخت می کنند به 30 درصد و یا کمتر کاهش یابد.
 
وی با اشاره به اینکه اگر دو سال قبل حدود 54 درصد مردم این سهم را پرداخت می‌کردند، امروزه آمار متفاوت شده است، ادامه داد: به نظر می‌رسد که امروزه مردم 65 درصد پرداخت می‌کنند بنابراین باید بگوییم که مردم هزینه بیشتری را از جیبشان پرداخت می‌کنند.
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه ما بایستی خدمات را واقعی‌تر از گروه پزشکی خرید کنیم، گفت: متاسفانه این موضوع واقعیتی است که در کشور اتفاق نمی‌افتد.
 
* 22 میلیون بیمار بستری در طول سال داریم
 
وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های متمادی به پزشکان و پیراپزشکان در رشته‌های مختلف ظلم شده است، اضافه کرد: ما در حال حاضر به ازای یک شب بستری 50 هزار تومان مجبوریم اضافه‌تر هزینه کنیم که هزینه آن در بودجه عمومی کشور هم لحاظ نشده است، یعنی اگر 22 میلیون بیمار بستری در طول سال داشته باشیم، این رقم با دخل و خرجمان متناسب نیست و هماهنگ به نظر نمی‌رسد.
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به ازای هر تخت 50 هزار تومان از بیماران گرفته می‌شود، خاطرنشان ساخت: پولی که در بودجه عمومی برای 420 هزار پرسنل در نظر گرفته شده است، جواب نمی‌دهد زیرا این پول برای 270 هزار نفر است.
 
وی با اشاره به اینکه مردم از خدمات بیمارستان‌ها اعم از دولتی و خصوصی راضی نیستند، تصریح کرد: همه این موضوع به نظارت بر نمی‌گردد، بنابراین ما موظف هستیم از درآمدهای اختصاصی صرف ارتقاء بیمارستانها کنیم که این موضوع اعم از تجهیزات، ساختمان و امکانات مورد نیاز بخش عمرانی است.
 
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه متاسفانه در استانهای محروم افراد بسیاری وجود دارند که هنوز نتوانسته‌اند مطالبات خود را دریافت کنند، خاطرنشان ساخت: باید بخشی از اعتبارات خود را صرف بهینه سازی خدماتمان کنیم تا مردم رضایت داشته باشند.

*ضرورت کاهش تصدی گری‌ در بخش عمده ای از کشور
 
وی با اشاره به اینکه ما باید بیمارستانها را به عنوان یک واحد اقتصادی کوچک ببینیم که سودآور است، افزود: باید تصدی گری‌ها را در بخش عمده ای از کشور کاهش دهیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه اگر مردم قرار باشد که خدمات پزشکی را متحمل شوند بسیار بیچاره کننده است، افزود: بایستی خدمات پزشکی از یک منبع مالی مورد حمایت قرار گیرد که پیشنهاد ما منبع یارانه‌ها است و یا اینکه این منبع را از طریق افزایش حامل‌های انرژی برطرف کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه اگر این مسئله در قالب بیمه درآید یعنی به جای اینکه مردم خرید خدمت کنند بیمه خرید خدمت کند، مردم دیگر از لحاظ اقتصادی دغدغه‌ای نخواهند داشت، خاطرنشان ساخت: بیمه‌ها باید فراگیر و یکپارچه شوند و در عین حال باید توانمندی را در باره شان پیشه گیرند.
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما هم باید همان راهی را پیشه بگیریم که همه دنیا تجربه کرده‌اند، گفت: همسایگان ما به تجربه‌های خوبی در این زمینه رسیده‌اند، به طوری که ما صندوق تحت عنوان بیمه داریم یعنی یک پولی را از مردم جمع می‌کنیم و سپس به صندوق می‌رود و بعد آن را به کسانی که مطالبه می‌کنند، می‌دهیم.
 
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ما چیزی حدود 780 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکار هستیم، گفت: تا زمانی که این پول را بیمه‌ها ندهند بیمارستان‌ها به خوبی اداره نمی‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه باید به جای صندوق‌های موجود صنعت بیمه را گسترش دهیم، خاطرنشان ساخت: باید بیمه‌ای داشته باشیم که قدرت خرید آن 4 یا 5 برابر وضعیت موجود باشد.
 
وزیر بهداشت با اشاره به  اینکه باید بیمه‌های قوی روی کار بیاید تا بیمه های ضعیف را در داخل خود ادغام کند، افزود: باید به دنبال ارتقاء خدمت باشیم تا بیمارستان‌ها سودآور شود، به طوری که بخش خصوصی و خیرین هم نیز بتوانند سرمایه گذاری کنند.
 
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه هیئت‌های امنا باید بهینه شوند تا خودشان بتوانند از عهده اداره امورشان برآیند، افزود: با این رفتار قطعا بیمه‌ها طالب خواهند بود و قطعا علاقمند خواهند شد تا در نزد مردم اعتبار کسب کنند. پس به نظر می‌رسد راه حل همین است که ما قیمت‌ها را واقعی کنیم زیرا وقتی قیمت‌ها واقعی شد به مردم دیگر فشار نمی‌آید.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیمه‌ها نیاز به منابع دارند تا مشکلاتشان را حل کنند، افزود: بیمه‌ها نیاز به منابع پایدار دارند بنابراین ما منابع پایدار را تعریف می کنیم که عمدتا عوارضی است که بخشی از آن را به تولید بر می گردد.
 
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه بیمه‌ها باید مراکز درمانی را کنترل کنند، ادامه داد: اگر به این صورت باشد، بیمه‌ها دیگر نقش دست چک سفید را امضاء نمی‌کنند زیرا یک دفترچه ممکن است در طی روز چندین سونوگرافی، سی تی اسکن، آزمایش، ام آر آی انجام شود مثلا برای آپاندیس یک آزمایش خون و یک عکس ساده شکمی می‌خواهد، پس باید گفت بیمه وقتی کارآمد باشد می‌تواند به خوبی کنترل کند و مانع از اجرای هزینه‌های زیاد شود.
 
* با بیمه مراکز درمانی ارتقاء پیدا می‌کند
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه باید با بیمه مراکز درمانی ارتقاء پیدا کند، اظهار داشت: باید مناطق محروم را با بیمه‌ها و با تعرفه ترجیحی مشکلاتشان را حل کنیم.
 
قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: باید این سربازی نانوشته را از دوش کارگزاران حوزه سلامت به تدریج برداریم.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه حد مشکلات دارویی مردم کم شده است؟ گفت: ما باید بتوانیم با مدیریت خوب مشکلاتمان را به صورت نسبی حل کنیم به طوری که در این مدت صد روزه بسیاری از کمبودها را کاهش داده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری نیست که بگوید داروخانه‌هایش هر دارویی را که بیمار می‌خواهد بر روی میز داروخانه می‌گذارد، افزود: یکی از مشکلات ما جامعه پزشکی است، زیرا این جامعه در بعضی از موارد توجه ندارد حالا که یک دارویی در مقاله، مجله و یا در کنگره بین‌المللی آمده از فردا آن را نسخه کنند.
 
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه خیلی از داروها در رشته‌های مختلف مشابه ایرانی یا آن تولید شده است، افزود: خوشبختانه برای بیماران صعب‌العلاج هم داروهایشان مشابه ایرانی دارد.
 
وی با اشاره به اینکه ما با کمک سازمان نظام پزشکی و انجمن علمی نسخه‌ها را مورد مدیریت قرار می‌دهیم، افزود: سعی می‌کنیم تا به مرور کمبودها جبران شود به طوری که در برخی از داروها قیمت‌ها خیلی کاهش یافته است به طوری که در زمینه ام اس اگر دارویی 2 میلیون تومان قیمت داشت، اکنون این مبلغ به 600 هزار تومان کاهش یافته است. 
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه انشاءالله در طی 3، 4 ماه آینده دارو به وفور پیدا خواهد شد، افزود: با تغییر نرخ ارز حمایت‌های خوبی از مردم به عمل آمده است.
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه باید از معاونین و همکاران عزیزم در سراسر کشور به دلیل حمایت‌هایشان قدردانی کنم، گفت: از دولت و بانک مرکزی هم به دلیل تلاش‌های بی شائبه‌شان تشکر می‌کنم.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه ما نباید قانع باشیم زیرا راه نرفته طولانی رد پیش است، اظهار داشت: هر روز باید موضوع دارو مورد پیگیری قرار گیرد به گونه‌ای که این امر به صورت هفتگی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
 
وی تصریح کرد: امیدواریم انشاءالله در پایان دولت وابستگی‌ها به داروهای خارجی کاهش یابد این در حالی است که بین 45 تا 50 درصد داروها تولید داخل است و مابقی مواد اولیه از خارج وارد کشور می‌شود.

*تا آخر سال داروها را برای بیماران خاص تامین خواهیم کرد
 
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی در خصوص داروی بیماران خاص انجام شده است، افزود: تا آخر سال داروها را برای بیماران خاص تامین خواهیم کرد زیرا داروهای ایرانی یک پنجم داروهای خارجی قیمت دارد، بنابراین بنا داریم تا از سال آینده به آن چیزی که در داخل کشور موجود است، تکیه کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه اگر لازم بود باید پشت پرده مسائل موجود را با مردم در میان بگذاریم تا مردم هم از امور آگاه شوند، اظهار داشت: نباید از سوی انجمن‌های علمی و یا کمپانی‌های فعال به وزارت بهداشت و درمان در خصوص داروی خاص فشار بیاید.
 
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه گاهی اوقات از سوی رسانه‌ها کمبود کاذب دارو القا می‌شود، اظهار داشت: در شهرهای بزرگ دارو برای بیماران خاص تامین شده است، زیرا بیمه‌ها قبول کردند که داروها را به صورت رایگان در اختیار بیماران صعب العلاج قرار دهند.
 
وی با تاکید بر اینکه دارو برای بیماران خاص رایگان شده است، خاطرنشان ساخت: این امر از سوی سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته است.
 
وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی در خصوص کاهش قیمت تجهیزات پزشکی انجام شده است؟ گفت: در این مورد هنوز نتوانسته‌ایم به خوبی عمل کنیم؛ برای برخی از وسایل همچون گرفتگی رگ‌های قلب که دارای هزینه بسیار زیادی هستند تجهیزات 50 درصد کاهش پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه فعلا در این زمینه مشغول برنامه ریزی هستیم، افزود: هنوز به خوبی در این حوزه نتوانسته‌ایم ورود پیدا کنیم، زیرا ما در این مدت گرفتار دارو و برنامه ریزی در حوزه درمان و سایر طرح ها بوده‌ایم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه همکارانم در اداره کل تجهیزات کارهای چشمگیری انجام داده‌اند، ادامه داد: همکارانم تلاش می‌کنند تا کمبودها را برطرف کنند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص طرح پزشک خانواده گفت: ما هیچ اقدامی در جهت توسعه بی رویه طرح پزشک خانواده انجام نداده‌ایم به طوری که از 2000 میلیارد تومان، قرار بود برای اجرای این طرح داده شود.  
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه کلا 2 درصد این مبلغ را دولت گذشته و فعلی موفق شده‌اند که پرداخت کنند، گفت: بهترین کار ما در این حوزه این بود که این روند بی رویه را متوقف کردیم زیرا اجرای این طرح دارای مشکلات اساسی بود.
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مشکلات این طرح برای ما مشخص است، خاطر نشان کرد: برای سال آینده طرح‌های خوبی را در این خصوص داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار