وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با پائین آمدن کاهش سن اعتیاد شمار زنان معتاد نیز رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دکتر رحمانی فضلی‌ در نشست خبری ظهر امروز در تشریح  عملکرد 100 روزه  این نهاد با بیان اینکه هر ساله هزینه‌های زیادی برای مواد مخدر در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی،‌ اقتصادی، پرداخت می‌شود گفت: از قاچا‌قچیان مواد مخدر عقب هستیم اگرچه جلوتر از استانداردهای جهانی تلاش کردیم اما با وجود اینکه قاچاق مواد مخدر سالیانه بیش از 1 هزار میلیارد دلار درآمد در عرصه بین ا‌لمللی ایجاد می‌کند همواره وسوسه بر انگیز بوده و شرایط را بحرانی تر می‌کند.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی با تولید کننده بزرگ و عمده مواد مخدر در جهان بیان داشت سالیانه بیش از 6 هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود که 30 درصد از آن (2هزار تن ) از طریق ایران مصرف یا به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: اگر چه ایران در مسیر اصلی ترانزیت مواد مخدر واقع شده اما همواره تلاش کردیم از طریق کنترل مرزها،‌ مقابله با وجوه مختلف در بحث درمان و پیشگیری گام‌های ارزنده‌ای را برداریم اما متاسفانه میزان استفاده از مواد مخدر در حال افزایش است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: این درحالی است که تعداد زنان مبتلا به اعتیاد از .5/2درصد به 9/8درصد رسیده است و گزارش‌های دیگر حاکی از کاهش سن مواد مخدر در بین ایرانیان است.

وی در ادامه یکی از مهمترین علل فراگیری مواد مخدر را خارج شدن از شکل سنتی و تبدیل شدن آن به یک داروی صنعتی و لوکس دانست و گفت: امروزه برای لاغری، بیداری در شب امتحان، بهبود روابط اجتماعی و در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استفاده از مواد مخدر صنعتی را به اشکلات‌ گوناگون تجویز می‌کنند که مردم و استفاده کنند‌گان آنها معمولا از اعتیاد آور آن مطلع نیستند. این نشان می‌دهد که لزوم سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای افزایش آگاهی ها و بالا بردن سطح آشنایی مردم با این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید بیش از پیش فعالیت های پیشگیرانه صورت گیرد.

دکتر رحمانی فضلی‌ در ادامه به برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و بیان داشت: این ستاد برنامه هایی‌ در سطح پیشگیری درمانی و مصونیت زدایی بعد از درمان همواره در دستور کار خود قرار دادند که تاکید بیشتر بر فعالیتهای پیشگیرانه  و آگاه سازی در سطح کلان با تکیه بر بخش خصوصی است.

وی با اشاره به سیاست های کلی این ستاد افزود: رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر اجتماعی محور است تمام تلاش بر این است که عموم جامعه باید با موضوع مواد مخدر و چگونگی پیشگیری از ابتلا به آن آشنا شوند. تقویت موسسه های خصوصی و سهولت تاسیس انجمن ها و خیریه ها، تشکیل اتاق های فکر، تعامل بیشتر با دانشگاه ها، برگزاری سمینارهای مختلف، انجام نظر سنجی و پژوهش‌های مختلف همواره در دستور کار و اولویت های این ستاد به شمار می‌رود.

وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 80 درصد از نقاط مرزی تحت کنترل کامل قرار داد گفت: همه توجه و انرژی برای کنترل مرزها صورت گرفت که تنها 250 تا 300 کیلومتر دیگر تا ظرف چند ماه آینده در کنترل کامل نیروهای مبارزه با مواد مخدر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به راه یافتن ترانزیت مواد مخدر به سمت دریا اظهار داشت: اولویت مبارزه با مواد مخدر در مرحله اول در داخل کشور و در مرحله دوم در سطح بین المللی‌ است سازمان ملل ایران را به عنوان پیشگام در عرصه مبارزه با مواد مخدر معرفی کرده که با استفاده از ظرفیت ملت و مردم و تمام کسانی که در این حوزه دلسوزی و توجه لازم دارند سیاست‌های کلی این ستاد را در دستور کار قرار داد.

** کشف 200 لابراتوار در 6 ماهه نخست

دکتر رحمانی فضلی‌ در ادامه با اشاره به اینکه باید بحث تولید و توزیع مواد مخدر را بسیار جدی گرفت گفت: در پی 6 ماهه اخیر 200 لابراتوار کشف  شده که عمدتا در داخل آشپزخانه های کوچک و خانگی اقدام به تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی و خطرناک می کردند.

وی در ادامه به دسترسی آسان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: متاسفانه دسترسی به مواد مخدر بسیار آسان است اما سیاست گذار‌یها و نظارت ها و همچنین  اقدامات نیروی انتظامی موجب شد تا در طول سه ماهه گذشته با جمع آوری 16هزارمعتاد که 80 درصد آنها نیز توزیع کننده بودند گامهای موثری در این راستا برداشته شود.

این مقام مسئول افزود: فعالیتهای نیروی انتظامی در سه ماهه گذشته با 550 مورد عملیات درگیری مسلحانه باعث رشد 22 درصدی کشفیات نسبت به گذشته شود. همچنین در این مدت 92 لابراتوار تولید شیشه کشف و منهدم و عملیات جدی برای مقابله با آن آغاز شد.

وی در خصوص نقش افغانستان در کشت مواد مخدر اظهار داشت: همواره سعی بر این است به افغانستان در تولید محصول جدیدی برای زمینهای کشاورزی آنها صورت گیرد تا ضمن مبارزه با اصل قاچاق بهانه ی افغانستان برای مهمترین درآمد  اقتصادی خود توجیه شود.

وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر طی توضیحات بیشتری راجع به افزایش شمار زنان معتاد و پایین آمدن سن اعتیاد افزود: آمار زنان معتاد از 5.3 درصد به 9.8 درصد رسیده که زنگ خطر را به صدا درآورده است چرا که با ورود زنان به چرخه اعتیاد بنیان خانواده ها دچار تزلزل می شود.

به گفته رحمانی فضلی اگرچه در مورد شمار دانش آموزان مبتلا به اعتیاد آمار دقیقی وجود ندارد اما بر اساس آمار‌گیریهای نمونه ای که موثق نیست،‌ کمتر از نیم درصد از دانش آموزان از اعتیاد رنج می برند. همچنین علاوه بر‌اینکه سن معتادان کاهش پیدا کرده است امروز با پدیده اعتیاد قشر‌های تحصیل کرده و مشاغل با و‌جهه اجتماعی بالا روبرو هستیم.

دکتر رحمانی فضلی‌ در ادامه تصریح کرد: تشکیل کمیته تخصصی زنان معتاد و آسیب دیده، تشکیل کمیته های اطلاعات، تشکیل کمیته های پیشگیری می تواند با برنامه ریزی های مدون از زنان معتاد و خانواده های زندانیان عرصه مواد مخدر صیانت  کند چرا که بعد از آسیب یک فرد در خانواده بخصوص پدر یا مادر بنیان خانواده دچار تزلزل خواهد شد.

وی افزود: وجود یک میلیون و سیصد هزار نفر معتاد  نیاز 500 هزار خانواده را به خدمات تخصصی در حوزه های مختلف فرهنگی  و اجتماعی برای جلوگیری از ورود فرزندان  به بزهکاری بیشتر می کند.

**مقابله با سر شبکه های واردات و صادرات پنهان مواد مخدر

وزیر کشور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به کشفیات بدون صاحب مواد مخدر گفت: تمرکز اصلی پس از کشف مواد مخدر رسیدن به سر شبکه ها است تا ریشه تولید و توزیع آن منهدم شود.

وی در خصوص روند استفاده از مواد مخدر کشف شده افزود: بخشی از مواد مخدر کشف شده که استفاده دارویی دارند مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی از آن به صورت از بین می رود.

**نصب  باد اسکنر‌ها در زندانها و مرزهای هوایی

رحمانی فضلی‌ در خصوص راه یابی مواد مخدر به زندانها و همچنین قاچاق آن از طریق مرزهای هوایی بیان داشت: با نصب باد اسکنر‌ها که تولید وزارت دفاع است گام های موثری در کاهش ورود مواد مخدر به زندانها و قاچاق آن از طریق هوایی خواهیم برداشت.

وی در پایان به پلمپ‌ 80 درصد کمپ های ترک اعتیاد غیر قانونی اشاره کرد و ‌گفت: 80 درصد کمپ های غیر قانونی بسته شدند یا با رفع نواقص و رسیدن به استانداردهای لازم در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ک ، م ، ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار