آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل با تاکيد بر اهميت روابط راهبردي آمريکا و روسيه گفت: اين روابط در مورد حل مسئله سلاح هاي شيميايي سوريه موثر بود ولي در مورد مسئله هسته اي ايران اينطور نيست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وزير امور خارجه اسرائيل در مصاحبه با پايگاه اينترنتي المانيتور گفت :« مشخص است که اکنون سطح همکاري روسيه و آمريکا در مورد موضوعات سوريه و ايران رو به افزايش است. »

خبرنگار از ليبرمن پرسيد آيا بهبود روابط آمريکا و روسيه به نفع اسرائيل است که وي پاسخ داد : «برخي اوقات اين روابط به نفع اسرائيل است. اين روابط به نفع مسائل است. اين آشتي آمريکا و روسيه با استفاده از شيوه هاي نسبتا ساده به حل موضوعات دشوار کمک مي کند . مسئله در مورد سوريه به اين شکل است. متاسفانه هميشه وضع به اين شکل نيست که اين مسئله در مورد ايران صدق مي‌کند.»

ليبرمن گفت :« هماهنگي روسيه و آمريکا افزايش يافته است. آنچه اهميت دارد اين است که اين هماهنگي به هر دو کشور کمک مي‌کند به راه حل‌هاي عملي دست پيدا کنند و در عين حال ، اينکه آمريکا و روسيه در مورد همه موضوعات با هم توافق نظر ندارند اهميتي ندارد. مثلا در مورد سوريه ، آمريکايي‌ها و روس‌ها در مورد بشار اسد رئيس جمهور سوريه و سرنوشت وي عقيده يکساني ندارند. با وجود اين، مسکو و واشنگتن با کنار گذاشتن اين اختلاف، بر حل موضوع سلاح‌هاي شيميايي سوريه متمرکز شدند و اين شيوه موثر واقع شد.»

وزير امور خارجه اسرائيل خاطر نشان کرد :« مشخص است که رقابت بين روسيه و آمريکا ادامه دارد. در اين باره ترديدي نيست. ما در مورد دو ابرقدرت صحبت مي‌کنيم که نياز دارند منافع راهبردي خود را حفظ کنند. ما اين رقابت را در مورد مصر مي‌توانيم به طور آشکار مشاهده کنيم. ديدار وزير امور خارجه و وزير دفاع روسيه از قاهره آشکارا اين موضوع را نشان مي‌دهد. با توجه به بحران قاهره و واشنگتن، روس‌ها مي‌خواهند نفوذ خود را در مصر تجديد کنند و از خلايي که در مصر بوجود آمده است استفاده کنند. جهان اينگونه است و اين وضع در مورد دموکراسي نيز وجود دارد. موضوع مهم اين است که آمريکا و روسيه مي دانند که به چه شکل به رقابت سنتي و تاريخي خود ادامه دهند. در عين حال ، هر دو کشور از همکاري سازنده حمايت مي‌کنند. اين دو عامل مي توانند کنار هم وجود داشته باشند. طبيعي است که روس‌ها بخواهند هر جا ممکن است نفوذ بيشتر و  جاپاي بزرگتري داشته باشند بويژه در مکان‌هايي که آمريکا در آنها به طور فزاينده‌اي ضعيف‌تر مي‌شود و نفوذش کاهش مي‌یابد. از طرف ديگر ، بحران هايي وجود دارد که فقط از طريق  همکاري مي تواند به طور موثر حل شود. ما بايد خوشحال باشيم اوباما و پوتين اين کار را با هم مي توانند انجام دهند.»

ليبرمن همچنين به شرايط ناپايدار ديگري اشاره کرد که روسيه و آمريکا در مورد آن به دنبال بدست آوردن نفوذ بيشتر هستند.

وي گفت :« اوکراين مورد ديگري است. روس ها توانستند در مورد توافقي اعمال نفوذ کنند که قبلا با کمک آمريکا بين اوکراين و اتحاديه اروپا بدست آمده بود. اکنون ما شاهد اين نبرد هستيم که به کشمکشي داخلي و بحران سياسي داخلي در اوکراين تبديل شده است.»

ليبرمن با توجه به برگزاري تظاهرات بر ضد نفوذ روسيه گفت نمي‌داند در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد.

وي در عين حال گفت :« اين اوضاع در اوکراين موجب ادامه يافتن رقابت بر سر مواضع قدرت و نفوذ و در عين حال همکاري در حوزه هاي مورد نياز مي‌شود و مي‌تواند موثر باشد. اين روال کار موثر و غالب در عرضه سياسي امروز جهان است. ما بايد خرسند باشيم  که اوباما و پوتين اين فرمول را پيدا کرده‌اند تا بدون تبديل شدن اوضاع به بحران‌هاي راهبردي به کار خود ادامه دهند. پوتين و اوباما حس خوبي از همکاري در حوزه هاي فراواني دارند که اين همکاري لازم است و در عين حال اين دو نفر همواره يکديگر را محک مي زنند ، نقطه ضعف ها يا آسيب پذيري هاي متقابل را پيدا مي کنند و به رقابت ادامه مي دهند. اين وضع مانند نيروهاي بازار در حوزه اقتصادي است. اين واقعيتي است که ما بايد خودمان را با آن تطبيق دهيم.»

خبرنگار از ليبرمن خواست توضيح دهد اسرائيل در اين معادله قدرتمند در کجا قرار دارد و اينکه اسرائيل با توجه به ائتلاف ديرينه خود با آمريکا از يک طرف و نفوذ رو به افزايش روسيه در منطقه از طرف ديگر به ويژه در خصوص سوريه و ايران چه کاري بايد انجام دهد.

ليبرمن پاسخ اد :« اين دقيقا همان دليلي است که من قصد دارم به واشنگتن و سپس مسکو عزيمت کنم. روسيه کشوري است که بايد در منطقه روي آن حساب کرد . آمريکا نيز بزرگترين دوست و سرمايه راهبردي ماست.»

وزير امور خارجه اسرائيل همچنين گفت :« آمريکا در داخل و جهان با مشکلات زيادي روبروست. اسرائيل تنها فرزند آمريکا نيست. ما نبايد به شکلي رفتار کنيم که انگار ديگران وجود ندارند و آمريکا بايد فقط اسرائيل را مد نظر داشته باشد.» 

ليبرمن در مورد توافق درباره سلاح هاي شيميايي سوريه و توافق هسته اي با ايران گفت :« ما از توافق با سوريه استقبال کرديم زيرا توافق خوبي بود. بر اساس اين توافق، سوري‌ها از همه تاسيسات زير بنايي و همه توانايي‌هايي خود در آينده براي ساخت اين سلاح‌ها چشم پوشي مي‌کنند. توافق با سوريه بسيار روشن و ملموس است يعني سوري ها قابليت هاي شيميايي خود را بر مي چينند. متاسفانه توافق با ايران داراي چنين عناصري نيست. ايران قابليت هاي خود را حفظ مي‌کند. ايران تنها بخش اندکي از آنچه بدست آورده است رها مي‌کند و توانايي حرکت به طرف مرحله فرار هسته اي براي ساختن نخستين بمب هسته اي خود ظرف چند ماه را حفظ خواهد کرد. امکان دارد اين توافق از طريق همزماني منافع آمريکا و روسيه بدست آمده باشد ولي به عقيده ما اين توافق با منافع و مواضع اسرائيل همزمان نيست.» 

ليبرمن بيش از اين توضيح نداد. 

ليبرمن معتقد است  توافق ژنو توافقي بد است ولي از طرف ديگر وي فردي عملگراست. ليبرمن دست کم اکنون ترجيح مي دهد آنچه در ذهن دارد به صورت غير علني به آمريکايي ها اعلام کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی 16 ساله
۲۰:۱۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۲
میشه برای لحظاتی هم که شده دهان از کثیف تر تو ببندی
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۷:۲۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۲
این مردک دزد جنایتکار به خاطر دزدی از دزدان بزرگ تازه رها شده وشاه دزد است . چه کاره دنیاست که در باره کشورهای دیگر اظهار نظر می کند . رژیم جعلی باید جمع آوری شود و هرکس به کشور خودشان بروند . فلسطین متعلق به مردم فلسطین است .
آخرین اخبار