"لیبرمن" وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در گفتگو با روزنامه ایل فولیو چاپ ایتالیا گفت: ما نمی توانیم هر روز از آمریکایی‌ها درخواست کمک کنیم و اسرائيل با آمريكا بر سر توافق ژنو با ايران اختلاف‌نظر شديدي دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازروزنامه ایل فولیو؛ این روزنامه گزارش داد  نیویورک تایمز روز یکشنبه گذشته نوشته بود "لیبرمن" پس از یازده ماه دوری از کابینه اسرائیل به دلیل محاکمه قضایی، بار دیگر به دولت نتانیاهو بازگشته و این بار بر خلاف گذشته رویه بسیار متعادل و دیپلماتیکی را در پیش گرفته است.

لیبرمن که در بحبوحه بحران اسرائیل و آمریکا به دلیل توافق ژنو به سرکار خود برگشته می‌گوید: در روز اول بازگشتم به دولت، به دیدن سفیر آمریکا در بیت‌المقدس رفتم و به زودی برای ملاقات با جان کری به آمریکا سفرخواهم کرد. فکر می‌کنم آمریکا بزرگترین شریک راهبردی امروز و فردای اسرائیل است و امکان یافتن جایگزینی برای این کشور وجود ندارد.

وي افزود: در عین حال اشتباه ما این است که هر روز یک درخواست جدید از آمریکا داریم. یک روز ایران، روز دیگر فلسطین، روز بعد از آن دیوان کیفری بین‌المللی و پس از آن درخواست اعمال وتو در شورای امنیت یا رسیدگی به روابط اسرائیل و اروپا.

وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي اضافه كرد:‌به نظر من این رابطه دو جانبه نباید فقط در قالب درخواست از طرف اسرائیل باشد، بلکه ما هم باید چیزی به آمریکا بدهیم. ما دیگر نباید نزد امریکاییها فقط گله کنیم. باید روش جدیدی را در روابطمان با واشنگتن در پیش بگیریم و نشان دهیم که ما هم برای آنها در صحنه جهانی یک شریک خوب هستیم.

"لیبرمن" در پاسخ به این سخن "جان کری" که توافق ژنو به امنیت اسرائیل کمک می‌کند گفت: در این مورد با آمریکایی‌ها توافق نداریم، اما لازم نیست اختلافات‌مان را در ملاء عام مطرح کنیم. فکر می‌کنم هر کشوری حق دارد منطق و روش کاری خودش را داشته باشد و در این مورد بخصوص، ما کاملأ با آمریکاییها اختلاف نظر داریم.

وي افزود: ما از تفاهم بر سر سوریه حمایت می‌کنیم چون با موضوع ایران کاملأ متفاوت است. توافق سوریه بر اساس موضوعات مهم تخلیه انبارهای تسلیحات شیمیایی، انتقال تجهیزات تولید تسلیحات شیمیایی به خارج و نابودی سلاحهای شیمیایی بنا شده است. اما در مورد ایران چه توافقی شده است؟ ایران فناوری هسته‌ای خودش را حفظ می کند. حداقل 9400 سانتریفیوژش به گردش ادامه می‌دهد و همه اورانیوم غنی شده را در خاک خود نگه می دارد. به این دلیل است که ما کاملأ با توافق سوریه موافق و کاملأ با توافق ایران مخالفیم.

"لیبرمن" در مورد کاهش تحریمهای بین المللی علیه ایران هم گفت: سیستم تحریمها در حال فروپاشی کامل است. از اروپاییها گرفته تا ژاپنیها و هندیها، همه دارند به سوی ایران می‌دوند. به عبارت دیگر بین کشورهای جهان مسابقه سرعت به سمت ایران آغاز شده و هر کشوری می‌خواهد پیش از دیگران به تهران برسد. همه به فکر منافعشان و دسترسی به نفت و گاز به قیمتی ارزان تر از بازار جهانی هستند و دولتها به فکر انتخابات درون حزبی، انتخابات پارلمانی و افکار عمومی‌شان هستند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار