مدير دفتر شبکه تلويزيوني الجزيره عربي در قدس تاکيد کرد: توافقنامه هسته اي ژنو ابزار ايران‌هراسي را از دست رژيم صهيونيستي گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وليد العمري در گفتگو با شبکه تلويزيوني الجزیره گفت: يکشنبه شب باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل تماس تلفني گرفت و تلاش کرد وي را راضي کند زيرا نتانياهو به دو علت از آمريکا بسيار ناراضي است. علت نخست اين است که انعقاد توافقنامه هسته اي ميان ايران و کشورهاي بزرگ دنيا براي تل آويو ثابت کرد  اين اسرائيل نيست که براي منطقه تصميم مي گيرد و مساله ديگر اين است که توافقنامه هسته اي ژنو ثابت کرد که فرضيه نتانياهو که بر اساس ايجاد هراس و بيم افکني درباره برنامه هسته اي ايران شکل گرفته  به شکست انجاميده است. از اين رو مشاور امنيت ملي اسرائيل به آمريکا فرستاده شد و آمريکايي ها تلاش کردند تا اسرائيل را راضي کنند و به آن ها بگويند که آن ها در تعيين برخي مفاد توافقنامه نهايي ميان ايران و کشورهاي پنج به علاوه شريک خواهند بود. 

وي افزود: اسرائيل ابزار تهديد نظامي عليه ايران و ايران‌هراسي را از دست داده است. رزمايش هوايي مشترکي که ميان اسرائيل، آمريکا، ايتاليا و يونان برگزار شد تلاش ديگري از جانب اسرائيلي هاست براي اينکه چماق خود را به ايران نشان دهند. البته اسرائيل به خوبي مي داند که احتمال حمله نظامي به ايران به شدت کاهش يافته است و اسرائيل چنانچه اجازه آمريکا را نداشته باشد نمي تواند به هر کاري که دوست دارد دست بزند. از ديدگاه بسياري از اسرائيلي‌ها نتانياهو در توقف برنامه هسته اي ايران ناموفق بوده است.

وليد العمري در پايان خاطرنشان کرد: هرچند اويگدور ليبرمن وزير خارجه اسرائيل سخن از يافتن همپيمانان جديد به ميان آورده است اما اسرائيل نمي تواند از آمريکا بي نياز شود. آن‌ها نهايت کاري که مي‌توانند بکنند اين است که روابط‌شان را با روسيه بهبود ببخشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار