مک‌کين، ماندلا را الگويي براي بخشش و صلح در جهان دانست

عضو جمهوريخواه مجلس سناي آمريکا توانايي نلسون ماندلا را براي بخشش و صلح طلبي، به عنوان نمونه اي از آنچه براي حل درگيري ميان اسرائيل و فلسطينيان به آن نياز است، معرفي کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، جان مک کين در گفتگو با شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، ضمن آنکه خود را در غم و اندوه از دست دادن نلسون ماندلا شريک دانست، به رابطه سرشار از صلح و سازش ماندلا با يکي از مسئولان زنداني که وي زماني در آنجا در حبس بوده است، اشاره کرد و چنين رفتاري را به منزله پيامي دانست که ماندلا سعي کرد در پي برداشته شدن آپارتايد، در سراسر آفريقا منتشر نمايد.

مک کين چنين رفتاري را عاملي اساسي در روند التيام بخشي به جامعه آفريقاي جنوبي پس از تحمل دوران ظلم و جبر در اين کشور دانست.

مک کين در پاسخ گفت: من مي دانم که براي من و بسياري از هم رزمانم که در جريان جنگ ويتنام به اسارت گرفته شده بوديم، بخشيدن کساني که ما را به حبس کشيده بودند، کاري بسيار دشوار بود. بعضي از ما حتي در آن زندانها جان خود را از دست داديم. اما در نهايت توانستيم تا حد زيادي کساني را که آن رفتارها را با ما داشتند، ببخشيم. اما سخن من اين است که آنچه بر نلسون ماندلا گذشت، هزاران بار از آنچه ما تحمل کرديم دشوارتر بوده است. او نه تنها توانست شخصاً به چنين توانايي دست يابد، بلکه حتي اين روحيه را به نيمي از هم وطنانش نيز منتقل کرد. اين را بايد اقدامي تاريخي به حساب آورد.

عضو جمهوريخواه مجلس سناي آمريکا در پاسخ گفت: قبل از هرچيز بايد بگويم آنچه بيشترين تأثير را بر من داشت اين نکته است که او همواره لبخند بر لب داشت. او هميشه حسي خوب را منتقل مي کرد و من هيچ تصوير، گزارش يا مصاحبه اي از او نديدم که در آن، حس خوب بودن از چهره ي او برداشت نشود. اين چيزي است که واقعاً در روند صلح و سازش حائز اهميت ويژه اي است. من همچنين او را يک الگو نه تنها براي مردم کشورش بلکه براي تمام مردم جهان مي دانم. مشکلات زيادي در جوامع امروزي وجود دارد که از آن جمله مي توان به اختلافات يا جنگهايي از قبيل آنچه در سوريه و جاهاي ديگر رخ داده است، اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار