با احیای قالیبافی وگلیم بافی در ریگان دیگر بار صدای دار قالی از روستاهای این شهرستان به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، گليم بافته‌اي است بدون پرز كه با نخ پشمي، پنبه‌اي يا كنفي با درگيري تاروپود بافته مي شود.

به اين‌ترتيب كه از نخ پنبه‌اي به عنوان تار و از نخ پشمي رنگارنگ به عنوان پود استفاده مي‌شود.

در گليم بافي نقشه كاربرد چنداني ندارد و معمولا نقش آفريني به طور ذهني انجام مي‌شود.

گليم‌هاي هر منطقه طرح و رنگ ويژه‌اي دارد كه با توجه به بافت آن از بافته‌هاي ديگر مجزا مي‌شود.

گليم بيش از قالي سابقه و قدمت دارد، در واقع قالي در اثر تكامل گليم،طي قرن‌هاي متمادي پديد آمده است.

براي بافت گليم از دارهاي عمودي و افقي استفاده مي‌شود، اما نسبت به بافت قالي به ابزار كار و مواد اوليه محدود‌تري نياز است.

در بافت گلیم وپلاس از طرحها و نقوش متفاوتی از جمله شطرنجی ،نقش حیوانات ، اشیاء ، گیاهان وخورشید که زیبایی خاصی را به گلیم می دهد،استفاده می شود.

در این شهرستان در گذشته رونق قالی بافی وگلیم بافی به ویژه در مناطق عشایری رونق خاصی داشت اما به دلیل خشکسالی ها وپراکندگی عشایر این هنر از رونق افتاد ودرتعدادی از روستاها به فراموشی سپرده شد .

صنایع متفاوتی از فرایند گلیم بافی در شهرستان ریگان بدست می آمد که درچند دهه گذشته نقش فراوانی در زندگی مردم داشته است.

جل اسب، جوال خورجین، سجاده ،پادری و تزئیناتی پاشتری شتررا می توان از جمله این صنایع در ریگان نام برد.

فن و هنر گلیم و پلاس بافی همانند دیگر صنایع سنتی در این شهرستان دستخوش فراموشی شده وتنها در میان روستاها و آن هم به صورت بسیار جزئی بافته می شود که بیشتر جهت تزئین منازل کاربرد دارند.

یکی دیگر از صنایع دستی شهرستان ریگان حصیر بافی وسبد بافی می باشد که این صنایع دستی از رونق خاصی در این شهرستان برخوردار است .

در حصیر بافی وسبد بافی از شاخ وبرگ درختان نخل خرما استفاده می شود و بانوان ریگانی با روی آوردن به این صنایع دستی،این صنایع را در این شهرستان احیا کرده اند.

معاون عمرانی فرماندار ریگان در اینباره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت: قالی بافی و گلیم بافی از صنایع دستی این شهرستان هستند وبزودی این صنایع دستی در ریگان احیا خواهند شد.

محمد صادق دادالله پور افزود: با اختصاص 15 دار قالی در روستاهای محروم شهرستان ریگان کارگاه ‌های قالیبافی برای اشتغال زنان خانه‌دار راه‌اندازی و تعداد 40 نفر مشغول به کار می‌‌شوند.

معاون فرماندار ریگان با توجه به اینکه درگذشته در مناطق عشایری، زنان عشایر مشغول به قالیبافی و گلیم‌بافی بودند، خاطرنشان کرد: اما به دلیل نداشتن دار قالی، این صنایع به فراموشی سپرده شده بود که بزودی تعدادی دار قالی در اختیار این زنان قرار می‌گیرد.

دادالله پور گفت: برای اشتغال زنان روستایی در روستاهای پرجمعیت رحمت‌آباد با همکاری شرکت تعاونی زنان روستایی تعدادی دار قالی در اختیار بانوان جویای کار قرار می‌گیرد.

وی افزود: در جلسه شورای اشتغال شهرستان مقرر شد، برای رشد بخش فرش با توجه به ظرفیت‌های شهرستان، تعاون روستایی، جهاد کشاورزی، امور بانوان، میراث فرهنگی و بخشداران برای جذب افراد نیازمند اقدام و لیست افراد را در اختیار اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان برای ثبت قراردهند.

دادالله پور تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده 20 دار قالی دیگر در بین بانوان شهرستان برای فرش‌بافی و گلیم‌بافی قرار می‌گیرد.

شهرستان ریگان با 75هزار نفر جمعیت در شرق استان کرمان قرار دارد./س

گزارش از : موسی ملائیان

برچسب ها: گلیم ، ریگان ، نقشه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.