ران پال سياستمدار امريكايي و نماينده پيشين كنگره در يادداشتي عنوان كرد نمايندگان كنگره به جاي آن كه به فكر مردم امريكا باشند در خدمت منافع لابي هاي سعودي و اسرائيلي هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آنتي وار ؛  ران پال در يادداشتي تحت عنوان" شما نمي توانيد با ايران مذاكره كنيد" پرده از چهره نمايندگان كنگره برداشته و عليه آنها دست به افشاگري زده است.

علاوه بر اين او در بخش ديگر يادداشت خود، به انتقاد از نئوكان ها (نومحافظه كاران) و مداخله گران پرداخته و گفته است اين گروه ها از ديپلماسي واهمه دارند.

ران پال مي نويسد، آنها سال ها به ما مي گفتند " شما نمی توانید با ایران مذاکره کنيد.". رهبران ایران بیش از حد متعصب هستند، آنها بازیگران منطقی نیستند، آنها "ما را دوست ندارند." یکی از مقامات ایالات متحده حتی به تازگی گفت که فریب بخشی از DNA ایرانيان است. اما کمی بیش از یک هفته قبل مذاکرات میان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان و ایران به توافق تاریخی رسيد که ممکن است اولین گام به سوی یک دوره جدید در روابط ایالات متحده با خاور میانه باشد.

همانطور که "اریک مارگولیس" متخصص  خاورمیانه این هفته اشاره كرد ايران در ازاي مصالحه بزرگ خود  فقط هفت ميليارد دلار از پول خود را كه به دليل تحريم هاي امريكا در بانك هاي خارجي مسدود بود دريافت مي كند. 

اوایل تابستان امسال همان  افراد بحث های مشابه اي را در مورد سوریه مطرح كردند. به گفته آنها ، شما نمی توانید با رئیس جمهور سوریه، بشار اسد مذاکره کنيد. او دیوانه است، او هیتلر دیگری است. اما نه تنها  اين كار(مذاكره) ممکن شد ، بلكه توافقنامه اي امضا شد كه در ازاي  پایان يافتن تهدید حمله آمریکا به سوريه ،دمشق موافقت كرد كه دست از سلاح های شیمیایی خود و توانمندي تولید  تسليحات شيميايي جدید بردارد. 

 ران پال در ادامه يادداشت خود اين سئوال را مطرح كرد كه: چرا مداخله گرايان ، نو محافظه کاران و" گروه های منافع خاص" مدت ها مدعي بودند که مذاکره و دیپلماسی به مثابه تسلیم  است ، کشورهایی مانند ایران و سوریه "  فقط زبان زور" را مي فهمند؟

او خود پاسخ مي دهد،  زيرا این گروه ها از دیپلماسی می ترسند. آنها برای این درگیری ها راه حل صلح آمیز نمی خواهند. آنها روابط خارجی ایالات متحده را فقط در خشن ترين عبارات مي بينند-مانند : "آنچه ما می گویيم انجام دهيد آن وقت ما به شما کمک می كنيم" یا  "از اوامر ما سرپيچي كنيد آن وقت شما را بمباران مي كنيم."

اكنون چهره جنگ طلبان که خود را " کارشناسان سیاست خارجی " مي نامند آشکار شده است. تمام جهان را می بینند که آنها در اشتباه هستند. توصيه آنها بد است. كوته بيني آنها  درخصوص  اینکه امور خارجه چگونه باید انجام شود واقعا براي ایالات متحده خطرناک است. در حال حاضر  مشخص شده است که جایگزین های قابل اجرا وجود دارد.

همانند موضوع تهدیدات آمریکا علیه سوریه،  نظر سنجي ازافکار عمومی درمورد  مذاکره با ایران نشان می دهد که مردم آمریکا قاطعانه از دیپلماسی  حمايت مي كنند و مخالف جنگ دیگری هستند. براساس یکی از نظرسنجی های اخیر، آمریکایی ها با اختلاف یک دو به از توافق با ایران حمایت مي كنند.

با این حال، یک بار دیگر کنگره نشان داد  به مراتب  عقب تر از مردم آمریکا است. . حتی  وقتي كه مذاکره کنندگان ایالات متحده در حال دستيابي به توافق با همتایان ایرانی خود بودند ، نمایندگان و سناتور های ایالات متحده پیش نویس قانون افزایش تحریم ها علیه ایران  را تهیه مي كردند.

به نظر می رسد، بسیاری از نمايندگان کنگره  به جای گوش دادن به مردم آمریکا به منافع خاصي مانند لابی اسرائیل و عربستان  ، که با هرچیزی کمتر از تسلیم کامل ایران مخالفند ، وصل هستند. اسرائیل از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاحهای هسته اي خودداري مي كند با اين وجود به دنبال آن است كه قوانين اين معاهده را به کسانی که آن را امضا کرده اند دیکته كنند. عربستان سعودی  سخت در تقلا است به لحاظ سیاسی و اقتصادی منطقه را تحت کنترل خود درآورد،  بنابراين اين كشور ایراني را كه براي فروش نفت و سایر محصولات در بازار آزاد  مجاز باشد،  تهدیدی برای قدرت عربستان مي داند.

برای مدت زمان طولانی هم اسرائیل و هم عربستان سعودی از تضمین نظامی آمریکا بهره برده اند. این ضمانت نظامي" خطر اخلاقی " را به وجود آورده  که تنها باعث رفتار  جنگ طلبانه تر از سوي هر دو شده است.بايد منتظر ماند و ديد آیا این دوره آزمایشی شش ماهه به یک اقدام دائمی به سوی عادی سازی روابط با ایران منجر خواهد شد. اگر کنگره  از دادن پول خود ایران  خودداري كند چه؟ اما ما در مسیر درستي حرکت مي كنيم و باید خوش بین باشيم.

ارتباط بهتر ایالات متحده با ایران ممکن است آغاز پایان مداخله آمریکا در منطقه باشد و مشوقي برای عربستان سعودی ، اسرائیل، و کشورهای خلیج فارس باشد  تا خودشان مشکلاتشان را حل كنند .
 
در پايان اين گزارش ،ران پال از بهبودي روابط ايران و امريكا استقبال كرده و آن را به نفع ايالات متحده دانسته است. او مي نويسد  ، روابط خوب ايران و ايالات متحده  كمك بزرگي برای امنیت ملی ایالات متحده است ، درست همانطور كه  راهيابي ایران به فضاي کسب و کار و تجارت ایالات متحده  كمك بزرگي براي امنیت اقتصادی ما خواهد بود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار