عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات گفت: تاکنون دو لایحه در خصوص قرارداد کرسنت به دادگاه لاهه ارسال شده و لایحه سوم یک الی دو هفته آینده مبنی بر فساد آلود بودن این قرارداد ارسال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، الیاس نادران نماینده تهران، ظهر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به آخرین وضعیت قرارداد کرسنت اشاره کرد و گفت: این قرارداد دو مسئله دارد نخست فسادی است که در قرارداد اولیه با الحاقیه شش آن مشهود است.
 
وی افزود: بنا بر مستنداتی که در پرونده موجود است موجب ابطال قرارداد می‌شود یعنی برگ برنده ما در لاهه اثبات این ادعاست که قرارداد کرسنت همراه با فساد بوده است.
 
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات افزود: ما دو لایحه را تاکنون به دادگاه لاهه تقدیم کردیم و لایحه سوم را باید دولت تقدیم می‌کرده که وزارت نفت تاخیر داشته است.  
 
نادران تاکید کرد: وزارت نفت مهلت یک ماهه از دادگاه لاهه گرفته و قرار است ان شالله تا یکی دو هفته آینده لایحه سوم مبنی بر فساد آور بودن کرسنت را به این دادگاه ارسال کند.  
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تاکید کرد: نکته دیگری که در مورد کرسنت وجود دارد نقش حاکمیت ملی در حوزه سرزمین‌های ماست و این را هم وزیر نفت قول داده که اگر قرارداد جدیدی با کرسنت امضا شود به نحوی عمل کند که حاکمیت ملی ما در حوزه سرزمینی به عنوان محل قرارداد مخدوش نشود.  
 
وی افزود: هم چنین آن‌ها با پرچم جمهوری اسلامی ایران کار کنند و اگر احیانا می‌خواهند با پرچم امارات کار کنند برای تحویل گاز باید به خارج از آب‌ها بروند.  
 
نماینده تهران با اشاره به نکته سوم گفت: نکته بعدی اشکالی در پیرامون نحوه قیمت گذاری فرمول قیمت گذاری و پایه قیمتی بوده که در قرارداد کرسنت ذکر شده است.
 
وی اظهار کرد: به اعتقاد ما منافع ملی در قرارداد کرسنت با توجه به قیمت‌های آن روز گاز در کشورهای همسایه- حتی با توجه به این که قیمت گاز محلی بوده و نه بین‌المللی- قیمت مناسبی نبوده و امروز نیز وضعیت وخیم‌تر است و آن چه که قبلا نسبت به قیمت‌های موجود تصویب شده لازم است طرفین تجدیدنظر اساسی در قرارداد داشته باشند.  
 
نادران تاکید کرد: بنابراین اگر دولت تلاش کند اولا باید حکم ابطال قرارداد قبلی در لاهه را بگیریم و اگر بنا شد قرارداد جدیدی امضا شود ملاحظاتی که گفته شد در آن رعایت شود تا اتفاقات گذشته تکرار نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار