آیه ۴۶ سوره کهف
«الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَالْبَقِیَتُ الصَّلِحَتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَاباً وَخَیْرٌ اءَمَلاً»
مال و فرزندان، زینت زندگى دنیایند و کارهاى ماندگار شایسته، نزد پروردگارت پاداشى بهتر دارند و امید داشتن به آنها نیکوتر است.
نکتهها
O در روایات، براى «باقیات الصالحات» نمونه هایى همچون، نمازهاى پنجگانه، (تفسیر برهان) ذکر خدا (بحار، ج ۷۴، ص ۱۰۸.) و محبّت اهل بیت علیهم السلام بیان شده است، (تفسیر نورالثقلین) ولى اینها مصادیقى است که مفاهیم قرآن را مخصوص به خود نمى سازد.
O همۀ نعمت هاى مادّى، زینت دنیا هستند، ولى مال و فرزند جلوۀ بیشترى دارد و به همین دلیل نام این دو از میان نعمت هاى بىشمار الهى مطرح شده است. و چون غالبا پسران نیروى فعّال اقتصادى هستند، نه دختران، لذا در کنار «مال»، «بنون» آمده است، نه «بنات».
پیامها:
۱. جلوه ى مال وفرزند تنها در دنیاست، در آخرت، ثروت وفرزند، سودى نمى بخشد. (زینة الحیوة الدنیا)
۲. آنان که امکانات مادى دارند مغرور نشوند. آنان هم که ندارند، ماءیوس نباشند. (المال والبنون زینة... والباقیات الصالحات خیر)
۳. مال و فرزند، ماندگار نیست، به چیزى بیندیشیم و دل ببندیم که باقى است. (الباقیات الصالحات خیر)
۴. در پیشگاه خداوند، هیچ عمل صالحى محو نمى شود و پاداشها تضمین شده است. (والباقیات الصالحات خیر عند ربّک ثوابا)
۵. ارزش کارهاى نیک را همه نمى دانند. بیشتر مردم خیر و ارزش را در کامیابى هاى مادّى مى پندارند. (خیرٌ عند ربّک)
۶. پاداش و کیفر، لازمه ى تربیت و از شئون ربوبیّت است. (عند ربّک)
۷. تنها به پاداش فکر نکنید، به آیندۀ پایدار هم بیندیشید. (خیر عند ربّک ثواباً و خیر املاً)
۸. در ارشاد و تربیت، از آرزوها وامیدهاى مردم استفاده کنیم. (خیر عند ربّک ثوابا و خیر املا)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید