رابرت داوني جونيور الان ده سال است که از اعتياد به مواد مخدر رهايي يافته. داوني خودش را يک يهودي بودايي مي‌داند که به مسيحيت و آيين هندو هم علاقمند است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران،‌

*چند نکته از زندگي‌اش

از آنجايي که پدرش سينماگر شناخته ‌شده‌اي بود، خيلي زود با فضاي استوديو و پشت صحنه‌ي سينما آشنا شد و از همان کودکي تصميم گرفت که به دنبال بازيگري برود.

در دهه‌ي نود اعتياد و افسردگي‌اش اوضاع وخيمي پيدا کرد و حتي به جرم حمل مواد مخدر و اسلحه و مردم‌آزاري دستگير شد. کار به جايي رسيده که فرق خانه‌ي خودش و همسايه را هم تشخيص نمي‌داد!

از زمان بازي در نيروي هوايي آمريکا به مل گيبسون دوست صميمي است و گيبسون در مقاطع سخت زندگي بارها به دادش رسيده.
 
رابرت داوني جونيور الان ده سال است که از اعتياد به مواد مخدر رهايي يافته. داوني خودش را يک يهودي بودايي مي‌داند که به مسيحيت و آيين هندو هم علاقمند است.

در حال حاضر پولسازترين ستاره هاليوود است و با درآمدي بيش از پنجاه ميليون دلار در سال، رتبه‌ي اول را در اختيار دارد.
 
*مسير شهرت

کارنامه‌ي بازيگري رابرت داوني جونيور را مي‌شود به دو بخش تقسيم کرد. تا پيش از سال 2004، داوني بازيگر جوان فيلمهاي مستقل است که حاشيه‌هاي فراواني زندگي‌اش را دوره کرده است.

مشکلات خانوادگي، دردسرهاي شهرت در سن پايين و اعتياد باعث شده بود تا در شوهاي تلويزيوني به سمبلي از هاليوودي‌هاي به قهقهرا رفته تبديل شود. استعداداش را در فيلمهاي کم اهميت صرف مي‌کرد و کارش ديده نمي‌شد و از طرفي نه پتانسيل‌اش را داشت تا ستاره باشد و نه به نقشهاي کوتاه راضي مي‌شد. اما درسال 2003 وقتي که همه فکر مي‌کردند داوني بازيگري است که به ته خط رسيده، اعتيادش را کامل ترک کرد و پس از آن با ازدواجي موفق زندگي‌اش را تغيير داد.

 همسرش سوزان داوني تهيه کننده بود و تصميم گرفت که رابرت ميانسال را احيا کند و خود داوني هم ياد گرفته بود که کنترل ذهن و استعدادش را در دست بگيرد. حضور موفق درفيلمها با انتخابش براي ايفاي نقش مرد آهني به اوج رسيد.

براي اولين بار تمام نورها روي او افتاد و نشان داد که مي‌تواند مانند شعبده‌بازي ماهر، يک تنه شو را جلو ببرد و حواس تمام تماشاگران را به خودش جلب کند. دستمزد و تعداد طرفدارانش در عرض يک سال چند برابر شد و هاليوود ستاره‌ي جديدش را پيدا کرد.
 
*خصوصيات برجسته

معمولا نقش آدمهاي باهوش و متکبر را بازي مي‌کند و در هر حالي مي‌تواند بدون کوچکترين تغييري در صورت سنگي‌اش، شوخي کند و بقيه را دست بياندازد.
 
*فيلمهاي مهم

چاپلين (1992)، برشهاي کوتاه (1993)، قاتلين بالفطره (1994)، ريچارد سوم (1995)، پسران شگرف (2000)، سريال الي مک‌بيل (دواني با ورود به فصل چهارم سريال محبوب، توجه همه را به خودش جلب مي‌کند) (2001)، شب به خير و موفق باشيد (2005)، پويشگر تاريکي (2006)، خز: پرتره‌اي خيالي از دايان آربوس (2006)، زودياک (2007)، مرد آهني (2008)، تندر استوايي (2008)، تک نواز (2009)، شرلوک هولمز‌ (2009)، سروقت (2010) و انتقام جويان (2012).
 
*جايزه‌ها

بهترين بازيگر مرد بفتا براي چاپلين (1992)؛ نامزد بهترين بازيگر مرد درام اسکار و گلدن گلوب براي فيلمهاي چاپلين (1992) و تندر استوايي (2008)؛ جايزه ويژه جام ولپي جشنواره و نيز براي برشهاي کوتاه (1993)؛ بهترين بازيگر مرد مکمل گلدن گلوب براي سريال الي مک‌بيل (2000)؛ بهترين بازيگر سريال کمدي جايزه اتحاديه بازيگران براي الي مک‌بيل (2000)؛ نامزد بهترين بازيگر مرد مکمل امي براي سريال کمدي الي مک‌بيل‌ (2000)؛ نامزد بهترين بازيگر مرد مکمل بفتا براي تندر استوايي (2008)؛ نامزد بهترين بازيگر مرد مکمل اسکار و گلدن گلوب براي تندر استوايي (2008)؛ نامزد جايزه بهترين بازيگر مرد مکمل اتحاديه بازيگران سينما (2008)؛ بهترين بازيگر مرد جوايز ساترن براي مرد آهني (2008)؛ بهترين بازيگر مرد کمدي گلدن گلوب بريا شرلوک هولمز (2009)، جايزه آمريکن سينماتک (2011).

منبع:‌ماهنامه دنیای تصویر
انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.