گفتار نشانه‌دار به منظور آموزش برای کودکان ناشنوا از روش‌هایی است که دارای بیشترین پشتوانه پژوهشی در دنیاست.

گیتی موللی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: گفتار نشانه‌دار به زبان فارسی تاکنون روی ۸ بچه ناشنوا انجام شده است و روی کلام تاثیر دارد. 

وی که در مقطع دکترای خود موضوع تدوین گفتار نشانه‌دار به زبان فارسی را مورد بررسی قرار داد گفت: زمان و نحوه مداخله در ناشنوایان از موضوعات حائز اهمیت است و هر روشی برای کودکان ناشنوا قابل تجویز نیست. 

موللی خاطر نشان کرد: گفتار نشانه‌دار نیازمند حمایت متولیان عرصه بهداشت و درمان 
گفتار نشانه‌دار دارای بیشترین پشتوانه پژوهشی است و مشکلی را برای کودک ایجاد نمی‌کند و امیدواریم با بهره‌گیری از این روش در کودکان ناشنوا که فقر زبانی دارند بتوان شاهد تقویت خواندن، نوشتن و بکارگیری زبان در زندگی داخلی بود. 

سرپرست کلینیک توانبخشی شنوایی فرانک خاطر نشان کرد: زبان دریچه تکفر است و در سال‌های اخیر که شنوایی‌شناسی رشد کرده و به سمت فناوری‌های جدید، کاشت حلزون و... می‌رویم باید با آگاهی از کارایی گفتار نشانه‌دار زبان فارسی روند رشد گفتار، رشد ذهن و... را نیز مدنظر قرار دهیم. 

دانش آموخته مقطع دکترای روان‌شناسی کودکان استثنایی در پایان گفت: امیدواریم متولیان با آگاهی از کاربرد گفتار نشانه‌دار، کودکانی ناشنوا، کودکان با عقب ماندگی ذهنی، اختلال خواندن و... را تحت حمایت آگاهانه قرار دهند تا شاهد رشد و ارتقاء کودکان ناشنوا در این مرز و بوم باشیم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار