رئیس دیوان عالی کشور گفت:‌ تلاش تیم مذاكره كننده هسته‌ای کشور شایسته تقدیر است و اميدواريم به فرموده مقام معظم رهبري همه مسئولين و دولتمردان از هيات مذاكرات حمايت كنند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، جلسه هيات عمومي ديوان عالي كشور صبح امروز سه‌شنبه(5آذرماه) به رياست آيت‌الله محسني گركاني، دادستان كل كشور و قضات عالي رتبه ديوان برگزار شد.

در ابتداي اين نشست رئيس ديوان عالي كشور ضمن گراميداشت هفته بسيج و تبريك اين ايام به همه بسيجيان و با ذكر اين جمله كه مفهوم بسيج مبارزه با استكبار است، اظهارداشت: نهاد بسيج نهالي بود كه به دست مبارك امام راحل(ره) در سال 1358 كاشته شد و با گذشت بيش از سه دهه به درختي تناور تبديل گرديد و شاخه‌هاي فرهنگي، نظامي،‌ اجتماعي و سياسي آن ثمرات پرباري را براي نظام اسلامي مان به ارمغان آورده است.

وی با اشاره به مذاكرات هسته‌اي و توافق اخير حاصل شده ميان گروه مذاكره كننده ايراني و 1+5 تصریح کرد: بزرگترين رخداد پرماجراي هسته‌اي ايران و اولين مرحله توافق را به مقام معظم رهبري «مدظله العالي»، رئيس جمهور، تيم مذاكره كننده و ملت شريف ايران اسلامي كه يك پيروزي سياسي و تاريخي به شمار مي‌رود را تبريك عرض مي‌کنم و اميدواريم به فرموده مقام معظم رهبري همه مسئولين و دولتمردان از هيئت مذاكرت هسته‌اي كه مي‌تواند پايه اقدامات هوشمندانه بعدي باشد حمايت كنند.

آیت‌الله محسنی گرکانی افزود:‌ البته به طرف مقابل اعتماد چنداني وجود ندارد و به زعم و اعتراف نظريه پردازان و تحليل گران سياسي و اجتماعي خودشان دنياي غرب و خصوصاً آمريكا، امروز از نظر اقبال و مشروعيت عملكرد در سطح جهان در نقطه بسيار پائيني قرار دارد و با وجود مشكلات اقتصادي فراواني كه با آنها مواجه‌اند نيز خودشان در موضع ضعف قرار دارند.

این مقام مسئول در بخش ديگري از سخنانش،‌ تصریح کرد: قرآن به جامعه بشريت و سرنوشت مومنان و كافران دو نگاه متفاوت دارد، از منظر قرآن كافران و مومنان، دو گروه كلان در جامعه را چه در گذشته، حال و آينده تشكيل مي‌دهند و سرنوشت آنان از نگاه قرآن مي‌تواند موجب تنبه و بيداري جامعه اسلامي مي‌باشد.

آيت‌الله محسني گركاني با قرائت آيه شريفه و سیق الذين كفروا الي جهنم زمرا افزود: سرانجام كسانيكه كافر مي‌شوند و كفر مي‌ورزند اين است كه فوج فوج به دوزخ رانده مي‌شوند و چون به آنجا رسند درهاي جهنم به رويشان گشوده شود، خازنان و نگهبانان دوزخ به آنان گويند؛ مگر رسولان الهي در ميان شما نيامدند؟ مگر پيام الهي را به شما نرساندند و دستورات پروردگار را برايتان نخواندند؟ از اين روز سرنوشت ساز شما را آگاه نكردند و بر حذر ننمودند؟ و از ملاقات اين روز سخت قيامت نترساندند؟ آنها در كمال ذلت و خواري مي گويند : آري پيام آوران الهي آمدند و همه چيز را به ماگفتند ما با لجاجت مخالفت كرديم و هم اكنون عذاب بر ما مسلم گرديده است كه براي هميشه در جهنم معذب گرديم.

وی در تشريح سرانجام مومنان با قرائت آيه شريفه و قال لهم خزنتها سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين تصریح کرد: اما آنانكه تقواي الهي پيشه كردند گروه گروه به سوي بهشت برده مي‌شوند( با تشريفات) هنگامي كه به درهاي بهشت نزديك مي‌شوند تمام درهاي آن براي آنان گشوده مي‌شود مسئولان بهشتي با احترام به آنان مي‌گويند درود و سلام بر شما اين نعمت‌هاي بهشتي گوارايتان باد همگي وارد بهشت شويد و جاودانه بهره‌مند گرديد.

رئیس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: بهشتيان مي‌گويند حمد و سپاس مخصوص خداي تبارك و تعالي است كه به وعده خويش درباره ما وفا كرد خداوند بهشتي را كه دنيا به اهل تقوا وعده كرده بود عطا كرد بهشتيان در پايان تشكر مي‌كنند و مي‌گويند « الحمد الله الذي صدقنا وعده».

گفتنی است؛  در ادامه اين جلسه پرونده اصراري شماره 92/7 مطرح شد و در پرونده آقاي سعيد .... به اتهام قتل عمدي پدرش مرحوم مسعود .... تحت تعقيب كيفري قرار گرفته و شعبه 72 دادگاه كيفري استان تهران بزهكاري او را احراز و با توجه به درخواست احراز اولياء دم حكم بر قصاص نفس او پس از پرداخت سهم الارث ساير اولياء دم صادر كرده است بر اثر تجديد نظر خواهي متهم شعبه 27 ديوان عالي كشور راي محكوميت او را نقض و تجديد رسيدگي را به شعبه ديگر دادگاه كيفري استان ارجاع كرده است.

رسيدگي مجدد در شعبه 113 دادگاه كيفري استان تهران بعمل آمده و اين شعبه هم همانند شعبه قبل راي بر قصاص نفس متهم صادر كرده است چون متهم از راي صادر شده تقاضاي تجديد نظركرده، به لحاظ اصراري بودن راي، پرونده در هيات عمومي شعب كيفري ديوان عالي كشور مطرح و به اكثريت آراء راي دادگاه تاييد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.