جلسه هيات عمومي ديوان عالي كشور صبح روز (سه‌شنبه) به رياست حضرت آيت‌الله محسني‌گركاني و با حضور دادستان كل كشور و قضات عالي رتبه ديوان برگزار شد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در ابتداي اين نشست‌ آيت‌الله محسني‌گركاني با تبريك دهه كرامت و ولادت حضرت علي بن موسي الرضا(ع) وخواهر گرامي ايشان حضرت معصومه (س) و همچنين ضمن گرامي داشت ياد و خاطره سالروز قيام 17 شهريور و شهداي اين قيام كه به دست عوامل سفاك رژيم ستم شاهي به شهادت رسيدند و با خير مقدم به جناب حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي كريمي معاون قضايي ديوان عالي كشور و آرزوي توفيق براي ايشان و با قرائت آيه شريفه:

وَلاتَكونوا كالَذّينَ تَفرّقوا و اختَلِفوا مِن بَعد ما جاء هُم البَيّناتِ و اولئك لَهُم عَذاب َعظيم بيان داشت:

در قرآن مجيد با اصرار فراوان درباره اجتناب از تفرقه  و نفاق توصيه شده و آياتي نيز در اين باره نازل گرديده است . خداوند متعال در قرآن كريم مسلمانان را مورد خطاب قرار داده و مي فرمايد : مانند كساني نباشيد كه همـواره با ايجـاد تفـرقه و نفـاق بـه آتش اختلاف در بين مومنين دامن مي زنند ، بايد بدانند عذاب دردناك براي آنان است .

رئيس ديوان عالي كشور اظهارداشت: خداوند با صراحت مسلمانان را از تفرقه و اختـلاف بـرحـذر مي‌دارد و به مطالعه تاريخ گذشتگان و سرنوشـت دردنـاك دشمنـي‌ها و خون ريزي‌هاي هولناك بر اثر اختلاف و تفرقه دعوت مي‌كند و مي‌فرمايد: مانند كساني نباشيد كه با دلايل روشن براي آنان، گروه گروه شدند و در فرهنگ ديني شان اختلاف كردند. پيامبر اسلام (ص) اين پيش بيني را مي كردند و صريحاً به مسلمانان خبر دادند كه قوم يهود بعد از  حضرت موسي (ع) 71 فرقه شدند و مسيحيان ، پيروان حضرت عيسي (ع) 72 فرقه و امت اسلام بعد از آن حضرت 73 فرقه خواهند شد البته مقصود آن حضرت از بيان تعداد فرقه ها ، كثرت اختلافات است . هر چند بعد از ارتحال ملكوتي پيامبر اعظم (ص)  يك راه مستقيم بيشتر نبود لكن امت اسلامي را با تشطط و اختلافات به چند دستگي كشاندند كه دود آن در هر زمان به چشم مسلمانان  مي‌رود.

وي افزود: گروهي مدعي اسلامند ولي مسلمانان را كافر مي پندارند در زمان حاضر گروهي بنام تكفيري ريختن خون بي گناهان را حلال مي دانند و حتي به كودكان و زنان و سالمندان هم رحم  نمي‌كنند و هر جا بتوانند مؤمنان را قتل عام مي كنند .قرآن كريم اتحاد و ايمان را دو عامل مهم اقتدار مسلمانان بيان كرده و رمز موفقيت و پيروزي آنها دانسته كه متأسفانه بدست فراموشي سپرده شده است.

آيت الله محسني گركاني بيان داشت: متأسفانه در جهان امروزمسلمانان بي‌گناه به دست خود مسلمانان كشته مي‌شوند و بدون ترديد دشمن ديرينه اسلام يعني آمريكا و دشمن صهيونيستي از كشته شدن اعراب به دست يكديگر شادماني مي‌كنند و لذت مي‌برند آنچه از اين اتفاقات براي همه آحاد ملت ما و به ويژه نسل جوان بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است كه نتيجه اختلاف و نفاق، ذلت و خواري است.

 رئيس ديوان عالي كشور تاكيد كرد: جامعه مسلمين در شرايط ناهموار كنوني نبايد آلت دست دشمنان كينه توز اسلام قرار بگيرند كه با ايجاد و تفرقه و شكاف بين آنان دست به كشتاريكديگر بزنند تا سرزمين مسلمانان براي هميشه جولانگاه بيگانگان و مستعمره حكومت استعمار گران قرار گيرد و چرا كه به فرموده قرآن كريم " به راستي چه عذاب بزرگي است براي آنان " كه مرتكب جنايتي تا بخشودني مي گردند .

وي در ادامه با انتقاد از نحوه انعكاس سخنانشان در مراسم توديع و معارفه معاون سياسي – امنيتي دادستان كل كشور در خصوص زمان رسيدگي به پرونده هاي قضايي در ديوان عالي كشور خاطر نشان كرد: آنچه بنده در آن جلسه عرض كردم اين بود كه پرونده هاي مهم و خاص كه به ديوان عالي كشور ارجاع مي‌شود و به لحاظ اهميت موضوع داراي شرايط و ويژگي خاص مي‌باشد ، نهايتاً ظرف مدت 10 روز در ديوان عالي كشور تعيين تكليف خواهد شد و با تاييدو يا نقض راي ، نسبت به اجراي سريع و قاطع عدالت از سوي قضات شريف ديوان عالي كشور و ديگر بخش هاي دستگاه قضايي اقدام  مي گردد چرا كه آراء صادره اگر بصورت سريع و قاطع اجرا گردد اثر بخشي لازم را خواهد داشت.

پس از سخنان رياست ديوان ، هيات عمومي وارد دستور شد و پرونده شماره 92/6 مطرح گرديد. در اين پرونده شعبه 74 دادگاه كيفري استان تهران راي اصراري بر قصاص نفس شخصي كه متهم به قتل عمد است صادر كرده،  لكن مورد تاييد شعب بيست و هفتم ديوان عالي كشور قرار نگرفته چون به اعتقاد اين شعبه متهم در مقام دفاع از خود بوده ولي از مراتب دفاع تجاوز كرده است هيات پس از بحث و مذاكره و استماع نظرات مؤافقان و مخالفان راي تجديد نظر خواسته و كسب نظر دادستان محترم كل كشور به اكثريت راي شعبه 74 دادگاه كيفري استان تهران را ابرام كردند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.