سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت:‌ با وجود عدم حضور احمدی نژاد در دادگاه امروز، اظهارات شاکیان ثبت شده و طی یک هفته از سوی قضات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "قاضی محسن افتخاری" در حاشیه برگزاری دادگاه "احمدی نژاد" در جمع خبرنگاران اظهارداشت: ما معمولا در این موارد مصاحبه نمی‌کنیم اما در حال حاضر با توجه به وضعیت امروز و به دلیل این که ممکن است سخنان گوناگونی در این زمینه مطرح شود تصمیم گرفتیم در چند جمله این مسئله را خلاصه کنیم.  
 
سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران تصریح کرد: امروز به عنوان اولین جلسه تحقیقات مقدماتی پرونده مطرح شد، شکات اظهاراتشان استماع شد و این در حالی بود که احمدی‌نژاد در دادگاه حضور پیدا نکرد و جلسه خاتمه یافت.  
 
قاضی افتخاری در خصوص جلسه تحقیقات مقدماتی اظهار داشت: در این جلسه راجع به موضوع شکایات، شکات، اظهارات و هیچ کدام از اعضا و مراجع نمی‌توانم توضیح بدهم چرا که این جلسه غیرعلنی و محرمانه است.  
 
وی با اشاره به ختم جلسه تحقیقات افزود: امروز ختم جلسه تحقیقات با حضور قاضیان جلالی، ملکی و مدیر خراسانی اعلام شد.
 
سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران ادامه داد: بعد از ختم جلسه شکایت شکات بررسی شده و دلایل ارزیابی می‌شود و نسبت به یک یک آن‌ها تصمیمات لازم گرفته خواهد شد که در حال حاضر ممکن است این امر یک هفته زمان ببرد و بعد تصمیمات در خصوص اقدامات قضایی بعدی صورت می‌گیرد.  
 
وی تصریح کرد: مطابق اصل 141 قانون اساسی مقرر شده رسیدگی به اتهام رئیس‌جمهور و معاونان در مورد جرایم عادی با اطلاع مجلس در دادسراهای عمومی انجام شود و متعاقبا قانونی وضع شده به عنوان تعیین حدود و وظایف قضات که ماده 19 این قانون مقرر کرده که رسیدگی به اتهامات و تخلفات مربوط به وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور در صلاحیت دیوان عالی و جرایم عادی از طریق دادگاه‌های عمومی و با اطلاع مجلس صورت می‌گیرد.  
 
افتخاری تاکید کرد: در ابتدا این بحث مطرح بود که آیا موضوع رسیدگی به این پرونده باید در دادگاه عمومی باشد یا کیفری و یا دیوان عالی که در این رابطه اختلافاتی بین قضات به وجود آمد اما سرانجام این پرونده به دیوان عالی ارسال شد و دیوان عالی دادگاه کیفری را برای رسیدگی به این پرونده صالح دید.  
 
وی با اشاره به ماده 4قانون تشکیل دادگاه‌های انقلاب گفت: در این ماده رسیدگی به کلیه اتهامات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌شورای نگهبان و معاونان و سفیران و وزیران و.... در دادگاه کیفری استان رسیدگی می‌شود اما به دلیل این که در مورد رئیس‌جمهور اظهاراتی بیان نشده است به همین دلیل مورد اختلاف بود که با طی مسیر دیوان عالی کشور دادگاه کیفری استان را صالح دانست و بعد از این مراحل پرونده در مسیر تحقیقات قرار گرفت.  
 
قاضی افتخاری اظهار داشت: نکته دیگر در مورد این پرونده این که رسیدگی به اتهامات رئیس‌جمهور بحث چگونگی و شیوه رسیدگی بود زیرا در هر کدام از اتهامات نام برده رسیدگی مستقیما انجام گرفته و دادسرا حق دخالت ندارد با این قید که در این تبصره آمده است دادگاه کیفری مراحل تحقیق مقدماتی که در موارد مشابه صورت می‌گیرد را به دادسرا محول می‌کند اما به خاطر جایگاه ریاست جمهوری این تحقیقات توسط خود قاضی محکمه انجام خواهد گرفت.

سرپرست دادگاه‌های کیفری تهران در پایان خاطر نشان کرد: جلسه تحقیقات مقدماتی امروز ساعت 9 و 45 صبح شروع و حدود دو ساعت به طول انجامید و اعلام خبرهای جلسات دادگاه موکول به سه قاضی رسیدگی کننده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار