حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری تشریح کرد

جزئیات رسیدگی به پرونده ترور معاون پارلمانی وزیر صنعت

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده ترور معاون پارلمانی وزیر صنعت گفت: تاحدود ظهر که این مسئله را پیگیری کردم کسی دستگیر نشده بود درحال حاضر پرونده تشکیل شده دادسرا و نیروی انتظامی مشغول بررسی و شناسایی هستند و در خصوص اینکه این مسئله آیا سیاسی است یا خیر باید بگویم تا کسی دستگیر نشود نمی‌توان چیزی گفت ولی در حال حاضر قرائنی وجود دارد که این امر سیاسی نبوده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در پنجاه و پنجمین نشست خبری خود که عصر امروز دوشنبه(20 آبان) برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت ایام محرم اظهار داشت: متاسفانه یکی از دادستان‌های خوب ما توسط عوامل ضد انقلاب و خودفروخته به شهادت رسید که امیدوار هستیم دستگاه اطلاعاتی و قضایی در آن حوزه، عوامل این موضوع را شناسایی و به مجازات خود برسانند.
 
**آخرین وضعیت پرونده اخلال‌گران ارزی

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده اخلال‌گران ارزی و به خصوص مقام مسئول دولت قبل در این پرونده تصریح کرد: به دلیل اخلال در نظام ارزی کشور ما تعدادی را دستگیر کرده‌ایم که بعضی از آن‌ها به دادگاه رفته و حکم آن‌ها صادر شده، برخی در مرحله تجدیدنظرخواهی و برخی افراد هنوز پرونده‌شان در دادسرا است.
 
وی در خصوص اینکه یکی از مسئولان دوره گذشته در این زمینه متهم شناخته شده است ادامه داد: این موضوع هنوز به اثبات نرسیده و هنوز در قسمت تحقیق و بررسی است.

**هشدار به مجرمانی که از کشور خارج شده‎اند

 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه افرادی در خصوص فتنه 88 از کشور خارج شده بودند و این در حالی است که بازگشت آن‌ها همزمان با اختلالات امنیتی سیستان و بلوچستان است، ارتباط این دو با هم چیست و قوه قضاییه در این راستا چه تابیری دارد، اظهارداشت: چنانچه افرادی مرتکب جرم شوند و چه به صورت قانونی و چه غیرقانونی به خارج کشور بروند در صورتی که بازگردند به اتهام آن‌ها رسیدگی می‌شود و در ارتباط با اینکه آیا بین کسانی که در داخل در مظان اتهام هستند ارتباطی وجود دارد بستگی به مورد دارد، یعنی اگر مشخص شود که بین این دو موضوع ارتباط وجود دارد بدیهی است که تحت عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار می‌گیرند و اگر جرم آن‌ها اثبات شود مجازات می‌شوند.

**پرونده معاون پارلمانی وزیر صنعت در دست بررسی است

وی در خصوص کشته شدن یکی از معاون پارلمانی وزیر صنعت و معدن گفت: تاحدود ظهر که این مسئله را پیگیری کردم کسی دستگیر نشده بود درحال حاضر پرونده تشکیل شده دادسرا و نیروی انتظامی مشغول بررسی و شناسایی هستند و در خصوص اینکه این مسئله آیا سیاسی است یا خیر باید بگویم تا کسی دستگیر نشود نمی‌توان چیزی گفت ولی در حال حاضر قرائنی وجود دارد که این امر سیاسی نبوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا این مسئله ترورهای اخیر به بحث ناامنی خارج از کشور مرتبط است یا خیر گفت: این دو مسئله را نمی‌توان به هم ربط داد و در خصوص ترور دادستان زابل هم اگرچه گروهک این امر را به عهده گرفته‌اند اما نمی‌توان به طور مشخص گفت که این ادعا صحت دارد اما کشور ما امن است و کوچکترین ناامنی نیز قابل قبول نیست، همه نسبت به این امر مهم باید توجه کامل داشته باشند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: در مورد شناسایی عامل ترور شب گذشته و همچنین دادستان زابل و یا هرنوع ترور دیگر همه دستگاه‌ها به ویژه دادستان باید این مسئله را پیگیری کنند که به یک نتیجه مطلوب برسد و در حال حاضر نمی‌توان در مورد این‌ها اظهارنظر کرد باید پیگیری و بررسی‌های بیشتری انجام می‌شود.

**حمایت جدی دستگاه قضا از آمران به معروف

دادستان کل کشور در مورد اینکه امروزه دستگاه قضا برای حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر چه وظیفه‌ای را برعهده دارد گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات مسلم و مهم ماست و این امر مهم به آحاد مردم حکومت و دولتمردان مرتبط است هرچند که وظیفه یک دستگاه سنگین‌تر از یک فرد عادی در کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اصل 8 قانون اساسی گفت: این اصل قانون اساسی مختص این امر بوده و هم دستگاه قضا و هم حکومت و دولت باید از کسانی که آمر به معروف و نهی از منکرند در همه زمینه‌ها حمایت کند.

وی ادامه داد: قوه قضاییه وظیفه خود می‌داند که از آمران به معروف حمایت کند و اگر کسی ادعایی کرد حتما تحقیق شود و اگر در جهت این به وی تعرض شده مورد حمایت قرار گیرد و این پرونده‌ها با سرعت بیشتر پیگیری شود.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: باید همه آحاد مردم جامعه احساس وظیفه کرده و این در حالی است که امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایطی است و همه ما در قبال این امر مهم وظیفه‌ای داریم که وظیفه حکومت در این امر سنگین‌تر است.

**جزئیات لایحه "ازکجا آورده ای از سوی دادستان کل کشور

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه در دولت گذشته قرار براین بود که لایحه "از کجا آورده‌ای؟" به مجلس تقدیم شود حال که ریاست قوه قضاییه این اختیار را دارد که لایحه را مستقیما به مجلس بدهد آیا تصمیم ندارید که این امر را اجرایی ، گفت: در اصل 49 قانون اساسی قوانینی نوشته شده و به مجلس ارائه داده شده که این قوانین امروزه در حال اجراست همچنین ما قوانین دیگری را نیز داریم که در خصوص اختلاس‌ها و کلاه‌برداری‌هاست و این قوانین قانون‌های سنگین و سختی را داراست.

‎حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای اظهار داشت: تشدید مجازات متخلفین در سال 69 مصوب شده که در ماده دو این قانون اینگونه آمده که هرکس به هر طریقی اموال غیرقانونی کسب کرد در این ماده پیش‌بینی شده که به آن رسیدگی شود حال این نکته وجود دارد که آیا همه کسانی که از راه خلع‌های قانونی دارای اموال هنگفت می‌شوند لازم است قوانینی نوشته شود پاسخ این است که بله اگر کسانی ثروت بادآورده دارند که در مدت کوتاه که به طور علل اصول رشد کرده باید به اینگونه مسائل رسیدگی شود که قانون پولشویی بخشی از این مسئله را حل کرده است.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه این لایحه را به مجلس ارائه دهد گفت: اگر لایحه به دولت داده شد و ظرف سه ماه دولت این لایحه را به مجلس ارائه نداد سه ماه دیگر به آن اضافه شده و بعد از شش ماه قوه قضاییه می‌تواند همان لایحه‌ای را که به دولت داده به مجلس بفرستد.

** اجرای حکم متهمان پرونده فساد مالی به کجا رسید؟

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت اجرای احکام فسادهای مالی(پرونده موسوم به سه هزار میلیاردی) اظهار داشت: این پرونده به دلیل متهمین متعددی که در آن محکوم شدند به دو یا سه بخش تقسیم شده به طوری که افرادی به عنوان مثال رد مال، عده‌ای مجازات اعدام داشته‌اند در حال اجراست.

دادستان کل کشور ادامه داد: به متهم ردیف اول که رد مال آن‌ها زیاد است فرصتی برای اینکه بیایند و رد مالشان را به اشخاص حقیقی و حقوقی بدهند داده شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: دادسرا به آن‌ها تا پایان مهرماه مهلت داده بود که اموالشان را ردمال کنند و بخشی از مال به صورت مزایده به فروش می‌رسد ولی چنانچه خود محکوم بیاید جزای نقدی را پرداخت کند قوه قضاییه استقبال کرده و این امر در اولویت قرار دارد.

وی اظهار داشت: در پرونده سه هزار میلیاردی ساعت‌ها وقت گذاشته شد تا اموال شناسایی شوند و این یکی از اقدامات مهم قوه قضاییه بود که از این اموال حفاظت کرد به طوری که این اموال تکافی همه بدهی‌ها را خواهد داد.

**آخرین وضعیت پرونده رهگشایان خودرو کرج

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده موسوم به رهگشایان خودرو در کرج تصریح کرد: بنده هشداری که بارها داده‌ام دوباره تکرار می‌کنم تا مردم آگاه باشند و هرکسی که خود را تحت عنوان موسسه یا شرکت منتصب کرد اعتماد نکند.

دادستان کل کشور ادامه داد: با پیگیری‌های فراوانی که انجام شد دو نفر از کسانی که در این خصوص متواری بودند بازداشت شدند و امیدوار هستیم اموال شناسایی شود و مال مال‌باختگان پرداخت شود و تعداد شاکیان زیاد است ولی تعداد دقیق را نمی‌دانم.

حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا شما به عنوان مدعی‌العموم در خصوص بخش‌نامه‌هایی که دولت داده بود و موجب از بین رفتن بیت‌المال شد وارد شده‌اید تصریح کرد: خیر بنده اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: چنانچه ثابت شود امری خلاف قانون و نامشروع بوده اموال ضبط خواهد شد اما اگر قبلا قانونی در این زمینه وجود نداشته قانون عطف به ماسبق نمی‌شود.

**برای ما خط قرمز دولت معنا ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه دردولت قبلی می‌گفتند، کابینه خط قرمز است آیا امروز که دولت عوض شده قوه قضاییه به برخی پرونده‌ها ورود پیدا می‌کند، اظهارداشت: قوه قضاییه هیچ وقت نگفته خط قرمز است اما به طور طبیعی ممکن است بررسی بعضی پرونده‌ها مجاری سختی داشته باشد، اما برای ما خط قرمز در دولت معنا ندارد.

دادستان کل کشور در ارتباط با برخی پرونده‌ها برخی افراد دارای مسئولیتی هستند و در جایگاهی قرار دارند که می‌توانند مسائل را بپوشانند بنابراین این امکان وجود دارد که ما در اثباتش تاخیر داشته باشیم.

‎حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا قوه قضاییه در ارتباط با مجله چشم‌انداز ایران که مطلبی در خصوص توهین به حضرت زهرا(س) چاپ کرده و گفته شده که به حزب نهضت آزادی مربوط است ورود پیدا نمی‌کند تصریح کرد: گاهی جرمی واقع می‌شود و فردی به اتهام آن جرم دستگیر می‌شود اما چنانچه جرم ثابت نشود ما نمی‌توانیم آن فرد را مجرم خطاب کنیم اما در صورت کاری که واقع شده می‌توانیم بگوییم این کار جرم بوده است.

وی ادامه داد: چنانچه در روزنامه‌ای جرمی واقع شود اینکه مدیر مسئول مجرم است یا خیر ما الان نمی‌توانیم این را بگوییم و فقط می‌توانیم بگوییم فرد مورد نظر متهم است و چنانچه این امر در هیئت منصفه مطبوعات و دادگاه ثابت شد می‌توانیم بگوییم مجرم است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: ما به هیچ وجه نمی‌پسندیم که روزنامه‌ای توقیف شود چون این روزنامه مجموعه و نیروهایی دارد که در آنجا کار می‌کنند و ما نمی‌خواهیم مشکلی برای آن‌ها ایجاد شود ولی نشریه باید خودش نیز موارد را رعایت کند.

دادستان کل کشور ادامه داد: در ارتباط با روزنامه‌ای که اشاره کردید توقیف شده هیئت نظارت که یکی از نمایندگانش از قوه قضاییه است تشخیص دادند این مطلب خلاف است و روزنامه مذکور توقیف شد و به دادگاه فرستاده شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای درارتباط با مجله چشم‌انداز ایران اضافه کرد: در این خصوص از دادستان پرسیدم که به عنوان مدعی‌العموم پرونده‌ای تشکیل شده و نویسنده مطلب دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برد.

وی در ارتباط با سوالی مبنی براینکه آیا قوه قضاییه به عنوان مدعی‌العموم برای جلوگیری از سواستفاده‌هایی که در مراسم عزاداری می‌شود به عنوان مثال قمه‌زنی اقدامی انجام می‌دهد یا خیر تصریح کرد: بله دستگاه‌های قضایی و انتظامی از سال‌ها پیش اقداماتی توجیه‌گرایانه و پیش‌گیرانه انجام می‌دادند و این در حالی است که مردم امروزه خود آگاه هستند و برای جلوگیری از سواستفاده‌های دشمن این اقدامات را انجام نمی‌دهند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در شان حسینیه و مسجد نیست که در آنجا به کسی توهین کنند اما اگر این امر جنبه عمومی داشته باشد مدعی‌العموم وارد خواهد شد.

**مراحل عفو اعدامی بجنوردی از زبان دادستان کل کشور

 دادستان کل کشور در ادامه نشست خبری با اشاره به محکوم بجنوردی، گفت: وضعیت عمومی وی بهتر شده و از بیمارستان ترخیص شده است.

وی ادامه داد: اعدامی بجنوردی دو محکومیت داشته که اولی حبس و دومی حکم اعدام بوده است؛ فعلا در جریان مسئله عفو قرار دارد، ابتدا کمیسیون در خود استان این مسئله را بررسی کرده و اگر آن‌ها نظرشان به تخفیف بود به تهران آمده بعد از تایید از نظر ریاست قوه قضاییه خواهد گذشت و پس از تایید مجدد مورد عفو مقام معظم رهبری قرار خواهد گرفت و این روالی است که باید انجام شود و در حال حاضر در مجرای طی کردن مراحل ذکر شده است.

**رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی ادامه دارد

حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در مورد دادگاه "مهدی هاشمی" گفت: این پرونده کماکان در مقام رسیدگی به دادگاه رفته، نقایصی گرفته شده، به دادسرا رفته، رفع نقص صورت گرفته و از متهم دعوت شده و تحقیقات لازم انجام شده که بعد از رفع نقص مجدد به دادگاه رفته و هرچه نظر دادگاه باشد همان می‌شود توقع مردم در سرعت عمل مخصوصا در این پرونده به جاست و شاید اگر از من هم پرسیده شود بگویم که این پرونده طول کشیده که انشالله بعد از رفع نقص پیگیری‌ها صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مرگ خاموش زیاد داریم که یکی از آن‌ها آلودگی هواست آیا شما به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شوید گفت: کارهای فراوانی صورت گرفته است که دولت نیز در این راه تلاش‌های بسیاری انجام داده و اقداماتی برای پالایش هوا صورت گرفته که ما شاهد آن هستیم که در این راستا سازما‌ن‌های ذیربط نیز باید تلاش کنند که البته بخشی از آن به سرعت مقدور نیست همچنین بسیاری از کشورهای دنیا نیز با این مسئله مواجه‌اند پس باید تلاش کنیم که این امر کم شده و به حد مطلوب برسد.

سخنگوی دستگاه قضا درخصوص پارازیت گفت: مسئله سیگنال‌هایی که از دستگاه‌های مختلف وجود دارد امری است که پزشک‌ها معتقدند که درباره این موارد این سیگنال‌ها مضر بوده حال این سوال پیش می‌آید که آیا هرنوع پارازیت و سیگنالی ممنوع است؟ در پاسخ باید گفت: هیچ دستگاه و پزشکی نگفته که همه سیگنال‌ها مضر است و می‌توان جلوی آن را گرفت حال مسئله در مورد پارازیت‌هایی است که از حد استاندارد خارج شده و به انسان ضرر می‌رساند که در این خصوص باید بگویم در دو نوبت جلساتی با کارشناسان مختلف تشکیل شده و بحث‌های کارشناسی صورت گرفته است که در این جلسات هیچ یک از کارشناسان و متخصصان تایید نکردند که پارازیت‌های مضری وجود دارد که باید جلوی آن گرفته شود که اگر این امر تایید شود ما و دستگاه‌های ذیربط وارد عمل می‌شویم.

**دادگاه احمدی نژاد برگزار خواهد شد

دادستان کل کشور در خصوص دادگاه احمدی‌نژاد گفت: شاکی خصوصی است و نوبت دادگاه برطبق وقت تعیین شده برگزار خواهد شد.

** رسیدگی به پرونده  بهکاران بانکی

حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در خصوص اینکه آیا لیست بدهکاران بانکی به شما ارائه شده است یا خیر گفت: دادستانی کل کشور در این خصوص چندین کار انجام داده است در ابتدا خود مدیران عامل بانک‌ها را دعوت کرده و از آن‌ها خواسته‌ایم که از این به بعد معوقه‌ای که نمی‌توانید آن را وصول کنید نداشته باشید و همچنین اگر معوقات به تسهیلات طبق روال قانونی نیست خود شما مقصرید شما بانک‌ها هستید که باید اقدام کنید و اگر نتوانستید این معوقات را پرداخت کنید قوه قضاییه به کمک شما آمده.

وی ادامه داد: در مرحله دوم لیست تعداد زیادی از معوقات سنگین را به دست آورده و از آن‌ها دعوت کردیم و در مرحله سوم به همه بانک‌ها اعلام کردیم که معوقات خود را اعلام کنند که با کمال تاسف همکاری لازم در این زمینه صورت نگرفت و این کار به طول انجامید و لیست‌هایی که از بانک مرکزی، بانک‌ها و برخی مشتریان دریافت کردیم با هم نمی‌خوانیم در این مرحله لیستی تهیه کردیم آن را برای دادستانی تهران فرستاده که اگر در این لیست افرادی بودند که جرمی مرتکب شده بودند مجازات شده و پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه افزود: در حال حاضر در فصل دوم گزارشی به دادستان کل کشور نیامده و معوقات یا کم شده یا پرداخت نشده و یا برخی تسویه کرده‌اند.

دادستان کل کشور در ادامه افزود: در مرحله چهارم این امر دادستانی کل در حال بررسی این موضوع که افراد بدهی را تسویه کردند یا خیر طبق گزارش اولیه مرحله چهار میزان پرداخت معوقات به طور واقعی خیلی کم نشده است و عدد اولیه همچنان در حال بررسی است.

محسنی‌اژه‌ای در خصوص فتنه 88 گفت: این افراد معترض نبودند بلکه این‌ها مرتکب یک جرم و ضرر و زیاد برای کشور و مردم شدند و مصوبین اصلی این امر باید خسارت آن را پرداخته و آن‌ها دست به اقداماتی زدند که مجرمانه بود و تصمیم در خصوص آن‌ها به قوت خود باقی است.

**پرونده "سعید مرتضوی" در دیوان عالی کشور است

وی در خصوص پرونده مرتضوی اظهار داشت: این پرونده به دیوان عالی کشور رفته و هنوز بازنگشته است همچنین پالیزدار شکایت کرده از وی تحقیقاتی صورت گرفته و پرونده در مجرای رسیدگی است.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد قاچاقچیان سوخت گفت: قاچاق مسلما جرم است و این امر به تولید داخلی و اقتصاد کشور لطمه خواهد زد و این افراد باید تحت تعقیب قرار گیرند و مجازات شوند که در این راستا ستادی به نام ستاد مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شده که این ستاد زیر نظر دولت است و این در حالی است که دولت می‌داند که قاچاق چه ضررهایی برای جامعه و کشور دارد و باید جلوی این امر گرفته شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: بخشی از مسائل به عهده تعزیرات است که این بخش نیز زیرنظر دولت است و ما نمی‌توانیم بگوییم که قوه قضاییه نباید در این خصوص کاری انجام دهد ما نیز تکلیف داریم چراکه قاچاق کالا به منافع عمومی لطمه خواهد زد.

حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه افزود: دادستان‌های ما در خصوص قاچاق کالا به شدت فعال هستند و شما رسانه‌ها هستید که نسبت به این مسئله حساس نیستید و در این خصوص باید دستگاه قضا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و هر دستگاه ذیربطی اهتمام بیشتری انجام دهند.

**دادستان کل کشور: با رسیگی به اموالم مخالف نیستم

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما تنها کسی هستید که در مجمع با طرح ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان، مخالفین تصریح کرد: این اولین دروغی است که شما جعل کرده‌اید و این خلاف است این طرح مدت‌ها پیش در مجلس تصویب شده و مدت‌ها است در مجمع تشخیص است و این در حالی است که این امر امکان ندارد که در مجمع همه با این طرح موافق باشند و یک نفر مخالف باشد و این طرح اجرا نشود.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: بنده موافق هستم که این مسائل به صورت شفاف باشد و مکانیزم اجرایی و پیگیری داشته باشد چرا که ما نیاز به تعدد قوانین نداریم و باید قانونی بنویسیم که مکانیزم اجرا داشته باشد و من صد در صد موافقم تا اموال شناسایی شود و اگر کسی تخلف کرد با وی برخورد شود.

دادستان کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: در دولت فعلی برخی هنوز لیست اموالشان را ندادند بنابراین بنده معتقدم ما باید به گونه‌ای قانون را شفاف بنویسیم که چنانچه احیانا کسی به قانونی عمل نکرد راه پیگیری و اجرا وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محسنی ، تسلیت ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار