به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛ اعتمادالدین رابحی اظهارکرد: مهمترین بنادر در بندرعباس ميباشند و این در حالی است که بیش از 1200 کیلومتر مرز آبی در کشور وجود دارد؛ بنابراین میتوان حداقل 6 تا 7 بندر پویا در مناطق مختلف راهاندازی کرد.
وی افزود: با وجود اینكه دریای عمان یکی از پرپتانسیلترین نقاط دریایی کشور است اما تاكنون هیچ نگاه جدی و متخصصانه به آن نشده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر تصریحکرد: هماکنون شاید کمتر از 20 درصد از ظرفیت مرز دریایی موجود در کشور استفاده میشود و این در صورتی است که برای پویایی حمل و نقل به بنادری نیاز است که محدودیتهای دریایی بنادر موجود کشور را نداشته باشند و از محدودیتهای کمتری برخوردار باشند.
رابحی ادامهداد: در استانهایی مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و ساحل جنوب شرقی امکانات و پتانسیلهای مورد نیاز برای توسعه بنادر وجود دارد و رویکرد دولت باید به سمت گسترش بنادر باشد.
وی خاطرنشانکرد: دریای عمان محدودیتهای خلیجفارس را ندارد و مسیرهای دریانوردی ما را بسیار کوتاه میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر در خصوص لغو تحریمهای کشتیرانی تصریحکرد: با توجه به اینکه حمل و نقل شاهراه اقتصاد است، تا حمل و نقل صورت نگیرد صادرات و واردات نیز انجام نمیشود. همچنین بیش از 70 درصد حمل و نقل تجاری دنیا حمل و نقل دریایی است.
رابحی تصریحکرد: تحریمهای کشتیرانی علاوه بر اینکه حمل و نقل، که خود یکی از شاخههای مهم اقتصادی و صنعتی است را فلج میکند بلكه مایحتاج سایر صنایع را نیز دچار مشکل میکند. تمام صنایع کشور به یک سری قطعات و ادوات نیاز دارند که عمده آنها وارداتی است و این واردات توسعه حمل و نقل دریایی انجام میشوند.
وی افزود: برداشتن تحریمهای کشتیرانی در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت منافع بسیاری برای کشور دربر دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر اظهارکرد: اين اقدام در کوتاهمدت موجب پویایی بخش اقتصادی حمل و نقل دریایی میشود. در میانمدت کالاهای سختی که اکنون اجازه ورود به کشور ندارند میتواند به کشور وارد شوند و در بلندمدت نیز پویایی حمل و نقل دریایی به پویایی حداقل 200 صنعت و بنگاه بزرگ، میانی و کوچک میانجامد./