مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص اخبار منتشرشده مبنی بربی توجهی به بازار هنر اصفهان و تخریب سقف این بنای تاریخی 400ساله گفت: اماکن میراثی به هیچ نهادی تعلق ندارد ومتعلق به مردم است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، حامد جعفرزاده در خصوص مرمت و بازسازی بازار هنر که یکی از ابنیه‌های تاریخی و میراثی است اظهار داشت: این مکان همچون سایر اماکن میراثی به مردم تعلق دارد و هیچ نهادی نمی‌تواند اماکن میراثی را به خود نسبت دهد.

وی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید این بازار از موقوفات مدرسه چهارباغ است و به خاطر موقوفه بودنش باید از لحاظ شرعی از قوانین وقف تبعیت کند به همین خاطر اوقاف اصفهان بر این موقوفه همچون دیگر موقوفات نظارت دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: اما به دلیل اینکه این بنا قدمتی 400 ساله دارد و از شاهکارهای دوران صفویه است‌، براساس آیین‌نامه و مصوبات شورای امنیت ملی؛ نگه داری و حفاظت بر بناهای تاریخی به صورت مستقیم بر عهده میراث فرهنگی است.

جعفرزاده افزود: اوقاف بارها به صورت مکتوب و حتی شفاهی اعلام کرده که برخی از بناهای تاریخی که موقوفه نیز هستند در حال تخریب است و باید اقدامات لازم جهت مرمت و بازسازی آنان صورت گیرد اما متاسفانه میراث به دلیل نداشتن بودجه کافی به این موضوع اهمیتی نمی دهد.

وی بیان کرد: طی جلسات مکرر که با مسئولین میراث برگزار شده است حتی پیشنهاد مرمت و بازسازی این اماکن از جمله بازار هنر از سوی اوقاف داده شده ، که با کم لطفی سازمان میراث و مسئولین مربوطه روبه رو شده‌ایم.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ضمن اشاره به اینکه سازمان میراث مسئول حفاظت از میراث ملت است، و نیز با اشاره به توافق صورت گرفته قبلی در خصوص ترمیم و ساخت سردرب مسجد جامع اصفهان و یا گنبدهای مدرسه چهارباغ، مسجد امام و امامزاده اسماعیل (ع) و دهها مکان موقوفه میراثی دیگر گفت: مردم خود باید قضاوت کنند که کدام یک از نهادها مسئولیت خود را به درستی انجام داده است و آیا میراث توانسته تا کنون به تعهدات خود در حفظ این آثار میراثی که متعلق به تمامی مردم می باشد ، عمل کند؟

وی با بیان اینکه اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به دنیال ایجاد تفاهم و همکاری با این سازمان بوده و تا کنون توانسته حسن نیت خود را بارها به میراث فرهنگی ثابت کند گفت: با صراحت اعلام خواهیم کرد که اوقاف اصفهان آماده هرگونه تعامل و همکاری با مسئولان محترم میراث فرهنگی استان اصفهان است./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.