فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین با بیان اینکه حفاری غیرمجاز در شهرستان بویین زهرا ناکام ماند، گفت: پنج نفر از متعرضان میراث فرهنگی در روستای عصمت‌آباد از توابع این شهرستان دستگیر شدند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران رضا ملکی امروز برخورد قاطع با متعرضان به حریم‌های باستانی را جزو وظایف یگان حفاظت میراث فرهنگی دانست و اظهار داشت: انجام حفاری‌‌های غیرمجاز سبب آسیب‌رسانی به لایه‌های باستانی محوطه و تپه‌های تاریخی شده که غیر قابل جبران است.

وی از بین رفتن آثار تاریخی اماکن‌ باستانی را جزو دیگر پیامدهای کند و کاوهای غیرمجاز ذکر کرد و افزود: یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بدون هیچ ملاحظه و تخفیف با مجرمان برخورد می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین به شیوه‌های مختلف حفاظت از میراث فرهنگی،‌ تاریخی و طبیعی پرداخت و ابراز داشت: آگاهی و هوشیاری شهروندان یک محدوده نسبت به مسائل پیرامون صیانت از آثار باستانی را افزایش داده و در کنار دستگاه‌های دولتی زمینه حفاظت از آثار فرهنگی را فراهم می‌کند.

ملکی ادامه داد: محوطه‌های باستانی و آثار تاریخی به عنوان هویت شاخص باید مورد حفاظت قرار گیرند و در حال حاضر مردم استان با واحد حفاظت میراث فرهنگی مشارکت مطلوب داشته‌اند.

این مسئول از ارائه گزارش تخلف به یگان حفاظت میراث فرهنگی پیرامون کند و کاوهای غیرمجاز در شهرستان بویین زهرا اشاره کرد و گفت: انجمن دوستداران میراث فرهنگی با ارائه گزارشی این یگان را در جریان تعرض 5 نفر از افراد به حریم باستانی «عصمت آباد» شهرستان بویین زهرا قرار دادند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین ادامه داد: یگان حفاظت میراث فرهنگی قزوین متعرضان یاد شده را که با حفاری غیر مجاز در صدد کند و کاو آثار تاریخی «عصمت آباد» بودند با همکاری نیروی انتظامی دستگیر کردند.

ملکی عنوان کرد: معترضان دستگیر شده با استفاده از تجهیزات حفاری در محوطه تاریخی این روستا در صدد کشف اشیا باستانی و فرهنگی بودند که با شناسایی به موقع دستگیر شدند.
برچسب ها: قزوین ، بویین زهرا ، حفاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.