استاندار چهارمحال و بختیاری بازگشت منابع درآمدی و ارزش افزوده کارون 4 به استان چهارمحال و بختیاری را خواستار شد.

قاسم سلیمانی در نشست بررسی مشکلات سد کارون 4 گفت: هم اکنون مالیات درآمد سالانه و ارزش افزوده کارون 4 در استان چهارمحال و بختیاری وصول نمی شود و تنها مالیات تکلیفی آن در این استان وصول می شود.
وی افزود: مدیریت سد کارون 4 نیز در پایتخت صورت می گیرد که با توجه به استقرار این سد در استان چهارمحال و بختیاری باید مدیریت آن نیز در این استان انجام شود.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: منابع درآمدی کارون 4 با هدف توسعه پایدار زیست محیطی و امور آبخیزداری برای حفظ عمر سد بهتر است که در استان چهارمحال و بخیتاری وصول شود.
وی انتقال مدیریت تمام پروژه های آبی حوضه آبخیز استان چهارمحال و بختیاری به این استان را مورد تاکید قرار داد.
سلیمانی دشتکی با اشاره به طرح های انتقال آب بین حوضه ای از استان چهارمحال و بختیاری به استان های همجوار گفت: مدیریت استان از منافع آب استانی به هیچ وجه کوتاه نمی آید و از منافع این استان با حفظ منافع ملی دفاع می شود.
وی افزود: مسئولان در زمینه انتقال آب بین حوضه ای اعتقاد به کار کارشناسی دارند و باید ضمن حفظ منافع استان آبخیز، کارشناسان پنج استان مرتبط با بحث انتقال آب به کارعلمی در حوزه های زاینده رود و رودخانه کارون بپردازند.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: هم اکنون شش درصد از منابع آبی حوضه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری و 94 درصد آن در اصفهان به مصرف می رسد.
استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استان اصفهان در حوزه زاینده رود باید به ارائه راهکار عقلانی برای مصرف آب بپردازد چرا که نزولات آسمانی در استان چهارمحال و بختیاری با کاهش 50 درصدی به 5.5 میلیارد مترمکعب رسیده است.
معاون عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: هم اکنون هزارمگاوات برق در سد کارون 4 تولید می شود که باید درآمد سالانه و ارزش افزوده آن در استان چهارمحال و بختیاری نیز هزینه شود.
محمود عیدی گفت: از فروش برق نیروگاه کارون 4 باید شش درصد ارزش افزوده به استان چهارمحال و بختیاری اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: طبق قانون باید ارزش افزوده محصولات تولیدی در همان منطقه ای که تولید صورت می گیرد، وصول شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم اکنون در این استان شاهد زوال گونه های درختچه ای و بوته ای هستیم و این امر در دراز مدت باعث از بین رفتن پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی می شود.
سعید یوسف پور افزود: پوشش گیاهی مطلوب باعث نگهداشت آب و جلوگیری از رسوب و نهایتا افزایش طول عمر سد کارون 4 می شود، بنابراین برای حفظ پوشش گیاهی محدوده سد باید از محل درآمدها سد در زمینه آبخیزداری بیولوژیک و آبخیزداری مکانیکی هزینه شود.
وی ادامه داد: هم اکنون به طور متوسط سالانه 25 تن فرسایش خاک در استان چهارمحال و بخیتاری صورت می گیرد و این امر طول عمر سدهای پایین دست را کاهش می دهد، بنابراین برای حفظ و افزایش طول عمر سدها، باید بهره برداران داخل و بیرون استان از جمله استان های اصفهان و خوزستان بخشی از درآمدهای خود را در زمینه آبخیزداری در بالادست هزینه کنند.
سد بتنی دو قوسی کارون 4 نخستین سد بالادست کارون است که با ارتفاع 230 متر لقب بلندترین سد بتنی دو قوسی کشور را به خود اختصاص داده، این سد دارای چهار واحد نیروگاهی هر یک به ظرفیت 250 مگاوات است و حجم مخزن این سد دو میلیارد مترمکعب است.
این سد که در محدوده استان چهارمحال وبختیاری بر روی رودخانه کارون ساخته شده، فروردین ماه سال 89 آبگیری و با تکمیل آبگیری مخزن سد، پانزدهم تیرماه سال 90 به طور رسمی افتتاح شد./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.