نظارت و کنترلی در بازار سینما وجود ندارد و بازار سینما که بطور استاندارد باید از سئانس‌های نمایش، شبکه‌های تلویزیونی و بازار نمایش خانگی و اینترنت تشکیل شود در ایران وجود ندارد.

علیرضا داوودنژاد، کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: بازار نمایش پخش‌خانگی ویران شده و تولیدات این بخش از سینمای ایران در تمام زمینه‌ها از نظارت و کنترل صنفی و کیفی محروم مانده و تعیین جایگاه و مدیریت این تولیدات هنری بی‌حساب و کتاب است.

این کارگردان عنوان کرد: دلیل این امر این است که  بازار سینما به‌ صورت عمده تحت تسلط بازارسیاه و قاچاق قرار گرفته و به شکل پخش و تکثیر غیرقانونی، توزیع می‌شود و مسئله این‌جاست که مقامات مسئول هیچ گونه مبارزه و اقدامات بازدارنده‌ای انجام نمی‌دهند، این روند به شکل مخرب ادامه دارد.

وی بیان کرد: آثار هنری که برای آن‌ها هزینه و زمان و زحمت زیادی صرف شده است در اتوبوس‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و ... نمایش داده می‌شود و این باعث کاهش ارزش مادی و معنوی آن می‌شود.

داوود نژاد تصریح کرد: مسئله این است که هیچ گونه نظارت و کنترلی در بازار سینما وجود ندارد و معضل ما این است که بازار سینما که بطور استاندارد باید ازسئانس‌های نمایش، شبکه‌های تلویزیونی و بازار نمایش خانگی و اینترنت تشکیل شود در ایران وجود ندارد.

وی افزود: در ایران که اینترنت بطور مطلوب و استاندارد وجود ندارد، شبکه‌های تلویزیونی که اکثر فیلم‌ها را خریداری نمی‌کند و بخش عمده ویدئوی پخش‌خانگی هم بدست بازار سیاه و قاچاق‌چیان اداره می‌شود و همه این موارد موجب کاهش درآمد از این طریق است.

این کارگردان بیان کرد: درحال حاضر درآمد، فقط از سالن‌های نمایش است که آنها هم با مشکلاتی از قبیل تعداد کم با وجود افزایش دو برابری جمعیت، مطلوب نبودن سالن‌ها بخاطر کهنگی و نیاز به تعمیرات اساسی داشتن و.... مواجه است و با وجود حدود 200، 300 سالن سینما، بخش عمده درآمد از 70،60 سالن بدست می‌آید.

داوود نژاد رسیدگی به سینماهای کشور و سالن‌های نمایش را ضروری و مهم دانست و اظهار داشت: با وجود افزایش جمعیت، تعداد و ظرفیت سالن‌های نمایش نسبت به قبل، به نصف رسیده و از این نصف هم، یک چهارم سالن‌ها هستند که تأمین کننده درآمد اصلی هستند.

وی ادامه داد: اصولا در ایران چیزی به‌نام بازار سینما به شکل استاندارد آن وجود ندارد و همه چیز مهیا شده علیه تولید داخلی فیلم و در کنار آن ماهواره که در انواع و اقسام مختلف فیلم‌ها را بازنویس و دوبله به مخاطبان عرضه می‌کنند.

این کارگردان خاطر نشان کرد: ملت ایران در هیچ دوره زمانی مثل الان تا این حد مصرف کننده کالاهی فرنگی وارداتی نبوده‌اند و این وضعیت حاصل بی‌سروسامان بودن تولیدات فرهنگی داخلی است.

انتهای پیام/رستگار

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار