طبق گزارش اورژانس کشوردر پنجاه و شش روز پاييز ۱۷۷ نفر دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدند که توسط نیروهای اورژانس ۱۱۵ نجات یافتند.


دکتر محمد تقي طالبيان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشوردرگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت :متاسفانه با شروع فصل سرما واستفاده برخی از هموطنان از بخاری‌ ها و وسایل گرمایشی و آبگرمکن های غیراستاندارد ،در اين مدت  در ۸۸ مورد گازگرفتگي با اورژانس ۱۱۵ تماس و به دنبال آن ۹۳ تيم امدادي  به محل حادثه اعزام شده اند.

  تكنسين هاي اورژانس پيش بيمارستاني ۲۵نفر از مسمومین را در محل درمان نمودند همچنین پس از ارائه خدمات پزشكي اوليه به افرادي كه دچار گازگرفتگي شده بودند،152 نفر را جهت دريافت مراقبت هاي بيشتر به بيمارستان منتقل نمودند.

وی ادامه داد:مکش نامناسب يا عدم مکش لوله‌هاي بخاري گازي يا نفتي، سوختن ناقص نفت بخاري،  بد كار كردن شومينه گازي يا سوختن ناقص شومينه‌هايي که سوخت آنها چوب است،  سوختن ناقص زغال (در منقل‌هايي که براي کرسي استفاده مي‌شود)،  بد كار كردن اجاق خوراک‌پزي،سوختن ناقص يا نامناسب آبگرمکن  ژنراتورهاي خانگي و در جا کار کردن خودرو در پارکينگ دربسته ، از دلایل  عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می باشد.

طالبیان با بیان این که پيشگيري از مسموميت با گاز مونواكسيد كربن امري ضروري است  افزود:در اين راستا استفاده از از وسايل گرمايشي استاندارد ، اطمينان از مکش کامل و مناسب لوله‌هاي بخاري‌ها، بازبيني صحت كار وسايل گرمايشي و باز بودن مسير دودكش توصيه مي شود.

وی با اشاره به این که از نشانه‌هاي  مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می توان به  سردرد، سرگيجه، استفراغ، كاهش سطح هوشياري و نهايتا اغما  است تصریح کرد:اولين و مهم‌ترين اقدام براي نجات فردي که دچار مسموميت با مونوكسيد كربن و ساير انواع گازگرفتگي شده، رساندن اکسيژن (هواي تازه) به او است؛ به همين دليل به محض مشاهده فردي که دچار گازگرفتگي شده، بايد پنجره‌ها را باز کنيد تا هواي تازه سريعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزديک کنيد. منبع نشت گاز را شناسايي و  قطع کنيد و سريعا با اورژانس۱۱۵  تماس بگيريد./م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار