رئيس مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور گفت: حوادث ترافیکی، دومين علت مرگ و مير در سنين مختلف و اولين علت مرگ افراد زير 40 سال در کشور است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دكتر محمدتقي طالبيان گفت: به استناد آخرين گزارش بين المللي ايمني راهها، حوادث ترافيكي سالانه با 1.24 ميليون مورد مرگ و 50 ميليون مجروح، 10 درصد كل مرگها را در جهان به خود اختصاص مي دهد. اين حوادث در حال حاضر هشتمين علت مرگ است و تخمين زده شده اگر اقدامي براي پيشگيري از آن صورت نپذيرد در سال 2030 به پنجمين عامل مرگ و مير تبديل گردد.
 
وی افزود: متاسفانه 90 درصد مرگ و مير ناشي از حوادث در كشورهاي با درآمد كم و متوسط رخ مي دهد. اين حوادث در كشور، دومين علت مرگ و مير در سنين مختلف، اولين علت مرگ زير 40 سال و اولين علت بار بيماري­ها در همه سنين و هر دو جنس است و با دربرگرفتن جمعيت جوان، مولد و نان آور جامعه خسارت­های مادي هنگفتي بر کشور تحميل مي­ كند.
 
طالبیان ادامه داد: اين در حالي است كه طبق آمار سازمان پزشكي قانوني در سال 1391 حوادث ترافيكي باعث فوت 19089 نفر گرديد. همچنين تعداد مجروحان حوادث ترافيكي در همان سال حدود 800 هزار نفر است.
 
وی افزود: بار بالاي ناشي از حوادث ترافيكي نه تنها بر سيستم سلامت بلكه ساير معيارهاي توسعه سازمانهاي بين المللي را بر آن داشته تا دهه 2011-2020 را بعنوان دهه بين المللي ايمني راهها معرفي و اقداماتي را در اين خصوص در 5 محور مديريت ايمني راهها، راههاي ايمن و ايمني تردد، وسايط نقليه ايمن تر، ايمني كاربران راه و خدمات پس از رخداد حادثه، توصيه نمايد.
 
طالبیان گفت: امروزه همه بر اين باورند كه پيشگيري از حوادث با توجه به ماهيت چند وجهي آن ميسر نيست مگر با مشاركت مردمي و تعامل بين بخشي با ساير متوليان ايمني. داشتن جامعه اي ايمن كه مردم در عرصه هاي مختلف حيات از قبيل سكونت و زندگي، تحصيل علم و دانش، كار و فعاليت، ورزش و تفريح، تردد و مسافرت در امنيت و آسودگي كامل بسر برند، حق اوليه هر انسان بشمار مي­آيد.
 
رئیس اورژانس کشور تاکید کرد: دستيابي به چنين هدف والايي مستلزم همياري و تلاش همه جانبه آحادمردم اعم از مرد و زن، پير و جوان و تمامی نهادها و سازمانهاي دولتي و غيردولتي و مردم نهاد است و كاري نيست كه يك وزارتخانه يا نهاد به تنهايي قادر به انجام آن باشد. در اين ميان نقش مردم و تاثیر همکاریهای بین بخشی بسيار حساس و پررنگ است و فعاليتهاي انجام شده از سوي دولت تنها به شرطي نتيجه بخش است كه از پشتيباني قوي و مناسب مردمي برخوردار باشد.
 
وی با اشاره به نامگذاري سومين يكشنبه ماه نوامبر بعنوان يادواره گراميداشت قربانيان حوادث ترافيكي كه نخستين بار در سال 2005 توسط سازمان ملل متحد مطرح شد، گفت: فرصتي فراهم نمود تا يادي كنيم از هموطناني كه در اثر حوادث ترافيكي جان خود را از دست داده يا معلول و مجروح شدند، خانواده هايي كه در اثر فوت يا معلوليت عزيزانشان متاثر شدند و پرسنل زحمتكش و خدوم اورژانس پيش بيمارستاني، هلال احمر، پليس، راهداري و تمامی متوليان ايمني راهها شايد بهانه اي باشد تا ضمن حساس سازي سياستگزاران براي اعمال تمهيدات لازم اعم از اصلاح و استاندسازي راهها و وسايط نقليهو اعمال صحيح قوانين و مقررات خود نيز با احترام بيشتر به قوانين راهنمايي و رانندگي بتوانيم نقش خود را بعنوان شهروندان قانون مدار بطور شايسته ايفا كنيم.
 
طالبیان در پايان افزود: اور‍ژانس كشور با 3100 آمبولانس و 2083 پايگاه شهري و جاده اي و 14760 پرسنل آموزش ديده آماده خدمت رساني به مصدومان است.
انتهای پیام/

برچسب ها: حوادث ، ترافیک ، ایران ، مرگ ، مجروح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار