دنیای مجازی ساخته شده توسط "بازی‌های رایانه‌ای" مانند هر چیز دیگر، دو روی سکه دارد از یک سو می تواند با بهره گیری درست و مفید به بعضی از جنبه‌های یادگیری کمک کند و هم از سوی دیگر با استفاده نادرست و نابجا اثرات جبران ناپذیری را از خود بجا بگذارد.

پیمان فخری کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بازی های کامپیوتری هم می تواند مخرب باشد هم مفید و این موضوع کاملاًٌ بستگی به کنترل والدین روی مدت استفاده و نوع بازی های انتخابی برای کودکانشان دارد.

وی ادامه داد: از سن 3تا 4 سالگی می توان بازیهای کامپیوتری را شروع کرد اما قطعاً باید بازی‌هایی برای فرزندانمان انتخاب شود که به رشد خلاقیت و یادگیری کودک کمک کند و هرگز اجازه ندهیم که مدت استفاده از آن تا دوران ابتدایی بیشتر از نیم ساعت شود و بعد از دوران ابتدایی هم بهتر این ا ست که زمان استفاده کودک در اکثر یک ساعت آن هم بعد از انجام تکالیفش به عنوان پاداش باشد نه موقع شب و قبل از خواب چرا که ممکن است خواب آرام کودک را آشفته کند.

وی ادامه داد: بازی های بنگی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چراکه علاوه بر معایب بازی های معمولی همچون کاهش ارتباطهای اجتماعی و یاد نگرفتن تامل‌های مانند قهر، آشتی‌‌‌، حرف زدن و... به زیانهای مخرب تری همچون کاهش وجدان اخلاقی،‌ کاهش عاطفه و حساسیت به تصاویر خشن، بروز رفتار‌های پرخاشگرانه مخصوصاً در زمان عصبانیت منجر می شود که این امر به ضرر کودکان است.

وی افزود: بهتر این است که استفاده از بازی‌های رایانه ای را به تناسب سن به نیم ساعت تا یک ساعت در روز محدود کنیم و بیشتر فرزندانمان را تشویق به بازی و ارتباط گرفتن با دیگران البته در فضای کنترل شده و مانند مجتمع ها تشویق کنیم./


انتهای پیام/

برچسب ها: بازی ، کودک ، رایانه ، تکلیف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.