كتاب کلیات اشعار خواجوی کرمانی، شاعر بزرگ ایران در سده هشتم هجری، از روی نسخه خطی گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک باز نشر شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، کتاب ارزشمند «کلیات اشعار مولانا الاعظم خواجو الکرمان» به شیوه چاپ نفیس عکسی، با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان، کتابخانه و موزه ملی ملک تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کرمان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ‌هزار نسخه بازنشر شده است.

نسخه منتشر شده، نسخه‌ای از کلیات خواجوی کرمانی است که به شماره ثبت 5980 در کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود و توسط محمد بن عمران کرمانی در سال 750 هجری کتابت شده است.

متن نسخه اصلی در 25 سطر نوشته شده، به ترتیبی که صفحه‌آرایی غزلیات و قصاید در دو ستون و مثنوی‌ها در چهار ستون تنظیم شده است. خط نسخه در فهرست نسخه‌های خطی فارسی نستعلیق معرفی می‌شود.

علیرضا هاشمی و محمود مدبری در دو بخش «گزارش نسخه‌شناسی» و «شرح آثار و احوال خواجوی کرمانی» بر این کتاب نفیس مقدمه نگاشته‌اند.

«کلیات اشعار خواجوی کرمانی» در 760 صفحه رنگی در قطع رحلی از سوی انتشارات شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر، در اندازه اصلی نسخه خطی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک، منتشر شده است.

لازم به ذكر است كه کمال‌الدین ابوالعطاء محمود بن علی‌بن محمود، مشهور به خواجوی کرمانی، زاده سال ۶۸۹ هجری در کرمان و یکی از شاعران بزرگ نیمه نخست سده هشتم هجری است كه در قالب‌های غزل، قصیده، مسمط، ترکیب‌بند، ترجیع‌بند، رباعی، قطعه و مستزاد، شعر سروده و آثاری نیز به نثر پدید آورده و در شیراز به خاک سپرده شده است/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.