جعفر ابراهیمی گفت: حکمت، کمتر در آموزش‌های داده شده در کتاب‌هایمان مطرح می‌شود.

جعفر ابراهیمی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: شعار کتاب آیینه فرهنگ و فرزانگی برای هفته کتاب می‌تواند مناسب باشید باید ابتدا  تعریفی از فرزانگی و مفهوم  فرزانه بودن داشته باشیم.
 
وی افزود: می‌دانیم آیینه فرهنگ بودن برای کتاب خوب است مسئله مطرح این است  که تا چه حد با فرزانگی می‌تواند ارتباط داشته باشد.
 
 این  نویسنده ادامه داد: فرزانگی با کتاب بی‌ارتباط نیست سوال مد نظر بیان فرزانگی در کتابها است مسئولان فرهنگی شامل ناشران، نویسندگان و  وزارت ارشاد به فرزانگی در کتابها توجه می‌کنند.
 
وی با اشاره به  مفهوم لغوی فرزانه و تعریف فرزانگی بیان کرد:  فرزانه به کسی می‌گویند که به شناخت خداوند  یا به حکمت  ناب می رسد.
 
این نویسنده با اشاره به آموزش های کودکان در زمینه کتابخوانی عنوان کرد: در آموزش‌هایی که در کتابهایمان به  کودکان می‌دهیم حکمت را کمتر بیان می‌کنیم هنگام وقوع حادثه‌ای مصلحت را بیان می‌کنیم که این مصلحت در بین افراد کتاب خوان تبدیل به  حکمت می‌شود.
 
ابراهیمی با اشاره به تفاوت حکمت و مصلحت تصریح کرد: حکمت با مصلحت متفاوت است  ما مصلحت را آموزش می دهیم اما حکمت را به کودکانمان آموزش نمی دهیم به عنوان مثال خوب درس خواندن جزء مصلحت است.
 
وی با اشاره به بیان مصلحت در بین مردم اظهار داشت: ممکن است از ذهن کسی بگذرد که علت آفرینش خورشید و گرماست  اما به آن درجه از حکمت درباره آفرینش خورشید نرسیده  باشد.
 
 این نویسنده با اشاره به تاثیر اتفاقات آسمان در زمین خاطر نشان کرد: ساده ترین تاثیر اتفاقات آسمان در زمین، جزر و مد دریاست حکمت در کتابهایی با همت؟ جلب نکردن توجه کودکان آنان مطلبی را در این باره نمی آموزند.
 
ابراهیمی با اشاره به شعری درباره کتاب تصریح کرد: در هر رشته ای به حکمتی که می خواهیم برسیم در کتاب هست منتها مساله علاقه مند  کردن کودکان به مطالعه کتاب است شاید کودکان با وجود مطالعه کتاب های فراوان حکمت نداشته باشند باید کودکان کتاب های خاصی را مطالعه کنند.
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار