مدیر کل ارشاد استان مازندران از حضور "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در دومین روز کنگره بین‌المللی "علامه ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی" در روز پنج شنبه در شهر ساری استان مازندران خبر داد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی از اداره کل ارشاداستان مازندران؛ حجت الاسلام" عباسعلی ابراهیمی" با اعلام این خبر افزود: کنگره بین المللی سه روزه علامه" ابن شهر آشوب مازندرانی" از امروز به مدت دو روز در مجتمع فرهنگی نیروی انتظامی منطقه خزر آباد ساری برگزار و سومین روز این کنگره با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی در قم برگزار خواهد شد. می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: مازندران به لحاظ وجود مشاهیر و مفاخر از استان های غنی کشور است و برگزاری بزرگداشت این سرمایه های معنوی از بزرگ ترین وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رود.

وی افزود: برگزاری کنگره سعید العلما، نیمایوشیج، دشتی و سلمان هراتی از جمله اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در دو سال اخیر بوده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اگر چه علامه ابن شهرآشوب ساروی در سال 489 هجری در مازندران چشم به جهان گشود و در سال 588 هجری در شهر حلب درگذشت، ولی پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی این عالم شیعه متعلق به یک شهر و استان نیست، زیرا ابن شهرآشوب شخصیت جهانی داشته و متعلق به تاریخ است.

مدیرکل ارشاد استان مازندران از وظایف ذاتی وزارت ارشاد، توجه به مقوله مشاهیر و مفاخر عنوان کرد که به نحو شایسته ای به آن پرداخته شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه مشاهیر و مفاخر، میراث معنوی ک جامعه هستند، ادامه داد: معرفی مفاخر برای الگوگیری نسل نو و جوانان، یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی است.

وی با یادآوری اینکه در فراخوان این کنگره که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شد، چهار محور اصلی را مورد توجه قرار گرفته است، افزود: زندگی و شخصیت، اندیشه‌‌ها، اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر علامه ابن‌شهرآشوب و کتاب‌شناسی را مدنظر قرارداده شده است.

وی خاطرنشان کردکه 117 مقاله در اختیار دبیرخانه قرار گرفته و کمیته ارزیابی، 85 مقاله را منتخب کرد و در نهایت 53 مقاله به صورت برگزیده شدند که این مقالات در کتاب کنگره منتشر می‌شوند.

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی علامه ابن‌شهرآشوب ساروی مازندرانی اظهار داشت: از کشورهای مختلفی به دبیرخانه این کنگره مقاله ارسال شده که مقالاتی از عراق، لبنان، نیویورک، هلند، هند و پاکستان به عنوان مقالات برتر منتخب شدند.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از افتخارات کنگره ابن شهرآشوب، این است که به محضر رهبری رسیدیم و گزارشی را خدمت ایشان قرائت کردیم، خاطرنشان کرد: رهبری هم ضمن اینکه اصل برگزاری کنگره را تایید فرمودند،عنوان کردند" حوزه‌های علمیه نسبت به مستندسازی آثار ابن‌شهرآشوب،اقدام کنند".

مدیر ارشاد استان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه کتاب المناقب ابن‌شهرآشوب تاکنون ترجمه نشده بود و به برکت این کنگره ترجمه و شش جلد از آن آماده شده است، گفت: کتاب آرای فقهی علامه هم در روز کنگره توزیع می‌شود.

گفتنی است؛ علامه "ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی" نقش زیادی در زنده نگه داشتن تاریخ تشییع داشته است.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار