زنجان/کمبود اعتبار و نیروی انسانی؛

سد راه توسعه منابع طبیعی زنجان

حمایت و توجه به حفظ و نگهداری‌از منابع‌طبيعي ‌و محيط ‌زيست جزو شاخصه های مهم در رسیدن به توسعه پایدار است.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان  با بیان این مطلب گفت :  توسعه پایدار امریست  که در سایه مشارکت همگانی مسئولان، مردم و دوستداران طبیعت رنگ واقعیت می گیرد.

 اسکندری افزود: اما ورود دام غیرمجاز به مراتع، تخریب اراضی ملی برای رسیدن به ذخایر زیرزمینی و ساخت و ساز غیرمجاز در این حریم، آتش سوزی و تغییرکاربری های متعدد و نیز رعایت نکردن درصد تغییرکاربری ها در اراضی واگذار شده برای ساخت پارک های جنگلی جزو موانع سد راه توسعه پایدار در دل طبیعت استان زنجان است.

وی اقتصاد پایدار، پایداری اکوسیستم و کنترل دخالت انسان در اکوسیستم و توسعه بدون تخریب منابع و حفظ آن برای نسل های آینده را شاخصه های توسعه پایدار عنوان می کند و ادامه داد : آب، خاک، جنگل و هوا منابع پایه ای است که در اختیار ماست و باید ضمن بهره برداری در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه نسل کنونی باید افزایش سرعت رشد گیاه ، پوشش گیاهی و درختان را به تخریب و کنترل مراتع ترجیح دهد، ادامه داد : ماحصل آن در یک برنامه منظم توسعه پایدار مبتنی بر اکوسیستم و کاهش آلودگی ها خواهد بود.

اسکندری  تصریح کرد :برنامه های توسعه پایدار در ارتباط با جنگلها ، مدیریت منابع جنگلی و حفظ منابع طبیعی و مراتع دارای پتانسیل بالا را امری ضروری می داند که نیازمند مشارکت همگانی است.

وی اضافه کرد : مدیریت حوضه های آبخیز، مدیریت گونه های ژنتیکی برای جلوگیری از انقراض یا کاهش در قالب طرحهای حفاظتی و نیز شناسایی اراضی مستعد برای سرمایه گذاری در اختیار بخش های تولیدی از جمله صنعت، کشاورزی، معدن و خدماتی قرار می گیرد.

این مقام مسئول درباره وضعیت مقوله توسعه پایدار در استان زنجان  تاکید کرد :در استان روند تغییر سال به سال کاهش می یابد که این مورد نیازمند مطالعه، تحقیق و توجه بیشتر هستیم.

اسکندری با اعلام اینکه در بحث توسعه فضای سبز نیازمند تخصیص اعتبار برای احیا و توسعه هستیم،  ادامه داد :سرمایه گذاری دراز مدت برای تخصیص اراضی ملی برای توسعه جنگلها می تواند در این رابطه حائز اهمیت باشد.

وی افزایش نیروی انسانی برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی و اراضی ملی را برای توسعه پایدارضروری می داند و خاطر نشان کرد: باید قبول کنیم که این بخش حاکمیتی است و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش ورود پیدا نمی کند./س


برچسب ها: کمبود ، اعتبار ، منابه ، طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.