پنج سال قبل بود که مردم برای خرید کتاب «دا» صف کشیدند و طی چند ماه این کتاب به چاپ چندم رسید، این نشان از تشنگی جامعه برای دانستن حقایق جنگ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، بیش از 2 دهه از دوران دفاع مقدس می‌گذرد اما هنوز خاطرات و حقایق روزهای دوکوهه، شلمچه، طلاییه و خرمشهر بکر و جذاب است و غبار تکرار بر روی آن ننشسته.


پنج سال قبل بود که مردم برای خرید کتاب «دا» صف کشیدند و طی چند ماه این کتاب به چاپ چندم رسید، این نشان از تشنگی جامعه برای دانستن حقایق جنگ است.

برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس زرق و برق و رنگ و لعاب لازم نیست، زمانی که رزمنده‌ای در بیان خاطراتش می‌گوید «فلان فرمانده جنگ، شبانه کفش رزمندگان را واکس می‌زد» به صورت غیر مستقیم حقیقت بزرگی را انتقال داده است؛ آنچه در این روایت مهم است خلوص و صداقت در بیان حقایق دفاع مقدس است.

سلاح جبهه جنگ فرهنگی هنر و ادبیات است

جنگ تحمیلی تمام شده اما جنگ به شکل جدی‌تر در جبهه فرهنگ در پیش است، در این جبهه موثرترین سلاح هنر و ادبیات است؛ مشکلات مدیریتی در این حوزه و عدم تخصیص بودجه مناسب برای گردآوری آثاری که در این زمینه خلق شده موجب پراکندگی آثار و عدم دسترسی مناسب به آن‌ها شده است.

با توجه به نیاز جامعه به خصوص نسل جوان به مدل تربیت حماسی که ریشه در عاشورا و دفاع مقدس دارد و ظرفیت‌ بالای گنجینه‌های دفاع مقدس و توانمندی حوزه علمیه در امر تبلیغ موسسه سیره شهدا سال 79 تاسیس شد.

بیش از هفت هزار کتاب با 5 هزار عنوان در کتابخانه تخصصی شهید و شهادت نگهداری می‌شود.

معاون پژوهشی و مطالعات راهبردی موسسه روایت سیره شهدا می‌گوید: از سال 86 طرح تهیه فرهنگ اعلام شهدا شروع و در سال 87 طرح اطلاعات جامع شهدای استان قم به پایان رسیده و به سازمان بنیاد شهید کشور ارسال شد.

به گفته حجت‌الاسلام محمدرضا نادم دو هزار جلد کتاب شهدا در قالب تک ‌شهیدی و چند شهیدی در قالب پروژه کتاب‌شناسی با هدف بومی سازی روایت‌گری استخراج شده است.

وی از پیشرفت 70 درصدی پروژه کتاب‌شناسی شهدای استان قم و اتمام آن تا پایان آذر ماه سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: با اتمام این کار، شناسایی شهدا برای محققان آسان‌تر شده و  امکان بومی‌سازی روایت‌گری وجود خواهد داشت.

موسسه سیره روایت شهدا دارای دو کتابخانه جداگانه است که برای استاندارد سازی با هدف دسترسی آسان مراجع کنندگان به کتب، آن جلساتی با موزه دفاع مقدس و کتابخانه ملی دفاع مقدس داشته است.

کمیت آسیب نشر کتاب‌های دفاع مقدس

در نشر کتب دفاع مقدس، دغدغه ناشران به‌جای توجه به نشر آثار ناب و فاخر توجه به ارائه اعداد و ارقام بالاتر است؛ تا زمانی‌که تنها نگاه تجاری به این موضوع وجود داشته باشد و صداقت زیر سئوال برود به تبع کیفیت و تاثیرگذاری رنگ می‌بازد.

جهانگیر خسروشاهی نویسنده عرصه ادبیات دفاع مقدس، تنها راه انتقال ارزش‌های دفاع مقدس را صداقت می‌داند و می‌گوید: سوژه‌های بکر زیادی از سال‌های دفاع مقدس وجود دارد که دست‌ نخورده بوده و هنوز کشف نشده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه انتشارات نگران آمار نشر هستند و هیچ‌کس اثر گذار بودن کار را ارزیابی نمی‌کند.

معاون پژوهشی و مطالعات راهبردی موسسه روایت سیره شهدا می‌گوید: در روایت‌گری دفاع مقدس نباید تنها خاطرات و مسائل سطحی جنگ بیان شود بلکه باید بر روی سیره شهدا و رفتار آنان کارهای تحلیلی و تطبیقی انجام شود.

به گفته نادم، لازم است رفتار شهدا از دید روانشناسی و مهارت زندگی با آیات و روایات مربوط با جهاد تطبیق داده شده و مبنای آن تعیین شود.  

ثبت خاطره 24 هزار رزمنده دفاع مقدس

در روزگاری که عصر اطلاعات و ارتباطات است، راوی در بیان خاطرات دفاع مقدس باید بیشترین تاثیر را بر ذهن جوان داشته و سعی در پرورش شخصیتی متعهد و آگاه به امور زمانه داشته‌ باشد.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع ‌مقدس می‌گوید: اولویت در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس با مخاطب‌شناسی است که این کار از مهد کودک آغاز شده و تا سطح جامعه ادامه پیدا خواهد کرد.

محمد حسن نامی از آموزش ادبیات دفاع مقدس در سال جاری به 165 هزار دانش‌آموز و آموزش سه هزار استاد برای تدریس در رشته‌های مختلف دانشگاهی خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: تاکنون حدود 24 هزار خاطره از رزمندگان در سطح کشور جمع‌آوری و به صورت کتاب تدوین شده است و 35 هزار خاطره نیز آماده ثبت است، همچنین برای نسل جوان که بیشتر مخاطب سایت‌ها و شبکه‌های مجازی هستند اطلاعات و فایل‌های صوتی صحنه‌های جنگ در شبکه اینترنیت در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مهدی شایسته که دانشجوی ادبیات فارسی است می‌گوید: کتاب‌هایی که خاطره‌های دفاع مقدس را به صورت داستانی روایت می‌کنند طرفدار زیادی دارند و نظر قشر وسیعی از دوستداران ژانر دفاع مقدس را به خود جلب کرده است.

به نظر او مهمترین دلیل استقبال این است که در روایت تخیل دخالت کمتری دارد اما در رمان نویسنده می‌تواند آنچه را که نبوده خلق کند.

در طول جنگ ارزش‌های نابی شکل گرفت و استعدادهای زیادی پرورش یافت که بخش زیادی از این ارزش‌ها در حال انتقال به نسل بعدی است؛ در کارهای تبلیغاتی و فرهنگی دفاع مقدس باید صداقت همراه با عمل مخلصانه به جوانان ارائه شود در غیر این صورت در انتقال این ارزش‌ها اتفاق خاصی نیفتاده و چرخه انتقال ارزش‌ها ناقص می‌ماند./س
برچسب ها: قم ، جامعه ، جنگ ، تحمیلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.