محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران و مذاکره کننده ارشد هسته‌اي اين کشور مي‌گويد: همچنان اطمينان دارد توافق در نشست آتي ايران و 1+5 در ژنو قابل دسترسي است و راه‌حلهايي ساده نيز در اين باره دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي آنتي‌وار، این پایگاه نوشت: بيشتر مسايل گسترده در نشست‌هاي قبلي ایران و 1+5 حل‌وفصل شده است و يکي از عمده ترين مسايل باقي مانده مخالفت فرانسه با بندي است که حق ايران براي غني سازي اورانيوم را به رسميت مي شناسد. 

ظريف راه حلي ساده براي اين مسئله دارد و مي‌گويد حق غني‌سازي صلح آميز در ايران براساس پيمان عدم اشاعه "به خودي خود بديهي" است و هيچ نيازي به اشاره به آن به هر طريق در متن توافق نيست. 

آنتی وار نوشت: ايران مدتهاست تاکيد دارد غني‌سازي اورانيوم را کنار نخواهد گذاشت زيرا براي نيروگاه هسته‌اي بوشهر و راکتور تحقيقاتي تهران نيازمند منبعي قابل اتکا است. توافقي که ايران به دنبال آن است دامنه غني‌سازي را محدود خواهد کرد و همزمان از گسترش بي حد و حصر ذخاير اورانيوم ايران نيز جلوگيري خواهد کرد. 

مسئولان آمريکايي در حالي که چندين بار بر حق ايران درباره غني سازي صلح آميز اذعان کرده اند، بارها نيز اعلام کرده اند چنين حقي وجود ندارد. تحليلگران علت اين تناقض در موضع آمريکا را فشارهاي اسراييل مي دانند.

انتهای پیام/
برچسب ها: آنتی وار ، هسته ای ، توافق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار